4 815 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Industritomten hoppade fram till min tomtgräns
Hej
Vi köpte vårt hus för 5 år sedan och mot tomtgräns på baksidan fanns då ca 5-6m mark som kommunen ägde där det fanns (och finns) en nedgrävd kulvert (tidigare bäck). Bortom denna mark fanns en industritomt. Marken i fråga var rikligt beväxt med björnbär och annat och skapade en naturlig buffertzon mellan oss och industrin. Marken på 5-6m är ca 100m lång och finns således bakom flera tomter.
För ca 3 år sedan hörde vår granne av sig till kommunen för att förhöra sig om vad som skulle komma att hända med marken i framtiden och fick det muntliga svaret att villaägarna skulle erbjudas att köpa till markbiten.
För någon vecka sedan rev plötsligt industrin sitt stängsel mellan sig och marken och började schakta marken och inom ett par dagar var där istället packad sten istället för björnbär.
Vi pratade med olika personer, från kommunen och markägaren till industritomten, och det visar sig att markägaren har köpt tomten för knappt 2 år sedan.
Vi är nu oroliga för att vi kommer ha antingen biluppställning, alternativt containrar stående direkt mot vår tomt. Markägaren säger att marken inte kommer att användas till något utan bara ska göra det mera luftigt. Nu är det ju inte markägaren som brukar tomten utan han hyr ju ut den till andra, så det löftet betyder nog inte så mycket.
Denna historia skapar en del frågor för oss.
1. Har kommunen rätt att sälja till industrin utan att meddela berörda grannar?
2. Borde det inte finnas regler kring att göra industritomt i direkt anslutning till bostadstomt, även om det bara rör sig om några meter i skillnad?
3. Vi har ett plank mot denna markbit som står i tomtgräns. Hur fungerar detta? Markägaren pratar redan om att han vill måla sin sida av planket. Är det hans sida eller är planket vårt där vi har rätt att komma till för underhåll på hans sida?
Detta är en ganska stor grej för oss då vår altan är upphöjd en knapp meter och vi nu blickar in på en industritomt istället för en härlig grönska av björnbär och annat.
Vi köpte vårt hus för 5 år sedan och mot tomtgräns på baksidan fanns då ca 5-6m mark som kommunen ägde där det fanns (och finns) en nedgrävd kulvert (tidigare bäck). Bortom denna mark fanns en industritomt. Marken i fråga var rikligt beväxt med björnbär och annat och skapade en naturlig buffertzon mellan oss och industrin. Marken på 5-6m är ca 100m lång och finns således bakom flera tomter.
För ca 3 år sedan hörde vår granne av sig till kommunen för att förhöra sig om vad som skulle komma att hända med marken i framtiden och fick det muntliga svaret att villaägarna skulle erbjudas att köpa till markbiten.
För någon vecka sedan rev plötsligt industrin sitt stängsel mellan sig och marken och började schakta marken och inom ett par dagar var där istället packad sten istället för björnbär.
Vi pratade med olika personer, från kommunen och markägaren till industritomten, och det visar sig att markägaren har köpt tomten för knappt 2 år sedan.
Vi är nu oroliga för att vi kommer ha antingen biluppställning, alternativt containrar stående direkt mot vår tomt. Markägaren säger att marken inte kommer att användas till något utan bara ska göra det mera luftigt. Nu är det ju inte markägaren som brukar tomten utan han hyr ju ut den till andra, så det löftet betyder nog inte så mycket.
Denna historia skapar en del frågor för oss.
1. Har kommunen rätt att sälja till industrin utan att meddela berörda grannar?
2. Borde det inte finnas regler kring att göra industritomt i direkt anslutning till bostadstomt, även om det bara rör sig om några meter i skillnad?
3. Vi har ett plank mot denna markbit som står i tomtgräns. Hur fungerar detta? Markägaren pratar redan om att han vill måla sin sida av planket. Är det hans sida eller är planket vårt där vi har rätt att komma till för underhåll på hans sida?
Detta är en ganska stor grej för oss då vår altan är upphöjd en knapp meter och vi nu blickar in på en industritomt istället för en härlig grönska av björnbär och annat.
Den här markremsan, vad ska den ha för användning enligt detaljplanen? Har det skett någon ändring av det?
Edit: Innan dess borde jag förstås ha frågat om det finns detaljplan för området - det är ju inte självklart även om det är troligt.
Edit: Innan dess borde jag förstås ha frågat om det finns detaljplan för området - det är ju inte självklart även om det är troligt.
Redigerat:
Om man tagit bort U märkningen av marken så borde det innebära en ändring av detaljplanen. Möjligen kan ni hävda att ni inte viste om denna ändring och överklaga densamma. Problemet finns alltid att kommunen både ställt ut planändringen och kungjort den i pressen. Men ni borde ha fått information om ändringen.
Eftersom plankett fanns där innan kommunens mark såldes så borde detta vara ert. Vem har skött underhållet av det genom åren? Antagligen inte kommunen iaf utan ni själva.
Eftersom plankett fanns där innan kommunens mark såldes så borde detta vara ert. Vem har skött underhållet av det genom åren? Antagligen inte kommunen iaf utan ni själva.
Naturligtvis är det vi som skött underhållet av planket.
Hmm, det verkar som det finns lite att kolla upp, men samtidigt känns det ganska tröstlöst. Jag ska skriva till kommunkillen som sålde tomten och be att få en del svar, så får vi se sen.
Hmm, det verkar som det finns lite att kolla upp, men samtidigt känns det ganska tröstlöst. Jag ska skriva till kommunkillen som sålde tomten och be att få en del svar, så får vi se sen.
Klicka här för att svara