7 036 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
kommunen bygger på min mark utan min kännedom
Sida 1 av 3
På vägen hem idag såg jag en grävmaskin på min åkerlapp med en tillhörande stor jordhög bredvid.
Vad i he**** tänkte jag, då jag inte visste något om detta. Stannade och frågade föraren vad han höll på med.
Han jobbade för vägverket som vann upphandlingen om den väg som kommunen ska gräva mellan min och grannens mark. Tydligen ska de ha access upp till en brunn och dra en ledning därifrån till ett eller flera hus i närheten.
När föraren insåg att jag inte hört något om någon väg som ska ta anspråk på min mark, gav han sig för dagen och bad hans chef slå mig en signal nästföljande dag.
Ska bli intressant att höra hur de lyckats få till detta utan att informera markägaren.
Mina frågor:
Vad är praxis vid markinlösen?
Vad har kommunen för befogenheter att göra sånt här egentligen?
Hur brukar informationsflödet gå i sådana ärenden?
Vad har jag för rättigheter i det här fallet?
Tacksamt för snabbt svar, då de ska ringa tillbaka imorgon 4/11
Tack på förhand.
Vad i he**** tänkte jag, då jag inte visste något om detta. Stannade och frågade föraren vad han höll på med.
Han jobbade för vägverket som vann upphandlingen om den väg som kommunen ska gräva mellan min och grannens mark. Tydligen ska de ha access upp till en brunn och dra en ledning därifrån till ett eller flera hus i närheten.
När föraren insåg att jag inte hört något om någon väg som ska ta anspråk på min mark, gav han sig för dagen och bad hans chef slå mig en signal nästföljande dag.
Ska bli intressant att höra hur de lyckats få till detta utan att informera markägaren.
Mina frågor:
Vad är praxis vid markinlösen?
Vad har kommunen för befogenheter att göra sånt här egentligen?
Hur brukar informationsflödet gå i sådana ärenden?
Vad har jag för rättigheter i det här fallet?
Tacksamt för snabbt svar, då de ska ringa tillbaka imorgon 4/11
Tack på förhand.
nej det finns inget servitut. Hur så?
Den väg de ska bygga kommer belastas med bom och grävarföraren pratade om att man kommer få nyttjanderätt osv. Det kvittar för mig, då den lilla sträckan knappast kommer vara aktuell för mig att bruka på något sätt. Det jag stör mig på är att de gjort så här utan att ta kontakt med mig och/eller skäligen ersätta mig. Jag söker eu-bidrag på denna åkerlapp och varje inskränkning på arealen påverkar såklart mig negativt.
Den väg de ska bygga kommer belastas med bom och grävarföraren pratade om att man kommer få nyttjanderätt osv. Det kvittar för mig, då den lilla sträckan knappast kommer vara aktuell för mig att bruka på något sätt. Det jag stör mig på är att de gjort så här utan att ta kontakt med mig och/eller skäligen ersätta mig. Jag söker eu-bidrag på denna åkerlapp och varje inskränkning på arealen påverkar såklart mig negativt.
När / om "någon" ringer upp, bör du begära varenda besked skriftligt. Lämna inte något som helst medgivande!
Jag antar att Rebeckaf frågade efter servitut, ifall vägbygget möjligen har stöd i någon sådan hittills outnyttjad rättighet. Du kan i vilket fall som helst dubbelkolla saken med inskrivningsmyndigheten.
Mitt tredje råd är att helt enkelt lämna in formell polisanmälan för olaga intrång och skadegörelse. Om du har registreringsnummer på fordonet och namn på grävkillen själv har åklagaren någonstans att börja nysta.
Jag antar att Rebeckaf frågade efter servitut, ifall vägbygget möjligen har stöd i någon sådan hittills outnyttjad rättighet. Du kan i vilket fall som helst dubbelkolla saken med inskrivningsmyndigheten.
Mitt tredje råd är att helt enkelt lämna in formell polisanmälan för olaga intrång och skadegörelse. Om du har registreringsnummer på fordonet och namn på grävkillen själv har åklagaren någonstans att börja nysta.
AkutLumbago undrade om EU-bidrag. Jo, man får bidrag för lite av varje, inklusive att INTE odla något alls. That´s it, oavsett vad du tycker om det. Och bidragstagaren kan bli återbetalningsskyldig i händelse av förändringar under pågående "åtagande".
Vad sa polisen?
MH>> Jag tänker på gårdsstödet.
Där ser man, bidrag för att inte göra någonting.billy_baver skrev:
Förstår inte varför jag blir förvånad egentligen.
Snart får man väl bidrag för att man fyller i bidragsblanketterna också. Det tar ju trors allt tid att fylla i dom.
Fråga lantbygdsfolket på "din" länsstyrelse . De är till för att hjälpa dig tillrätta ... 
Och anledningen till att man får betalt för sådana icke-prodkutiva åtgärder som att slå ängar med lie(!), hålla stenmurarna i gott skick, bevara gamla brunnar, hamla gamla träd och reparera gamla lador är att det finns folk som tycker det är värt pengar och anser att skattepengar skall spenderas på rent estetiska åtgärder.Karakorum skrev:
Jag kan trösta dig med, att bidragen sällan uppgår till några summor så att det blir en bra affär. Bättre att dela ut tidningar.