Juridik
skuggan_pm: Mina radonvärden har hoppat mellan 90 och 700 när jag har mätt de senaste 5 åren. En mätning som är 10 år gammal har säger inget alls. De kan ha byggt ut, ändrat ventilationen, bytt tätningslister i fönstren, bytt fläkt i badrummet etc... Korttidsmätningen visade ju att du har förhöjda radonvärden som ligger över bakgrundsstrålningen och den är ju gjord i maj när värdena
femitolv: Hej, jag tänkte fråga samma sak som peroande. Det finns ju förenkla sett två fall som jag ser det: 1) om inga speciella kvalitetskrav är specificerade i kontraktet => Besiktningmannen kan bara anmärka på det som är av sämre kvalitet en det som kan anses lägsta standard utan specialla formuleringar i kontraktet - kan man kalla detta fackmannamässigt utförande? - om ja var kan jag hitta
antgoil: [citat] Verkar inte som att det spruckit eller lossnat kakel eller klinker som tur är. Däremot har vi sprickor i väggarna och har behövt justera dörrkarm flera gånger(enda ställena i huset detta hänt) för att det hänt saker. Sannolikt så var det viss nedböjning redan när man hade gjort plattsättning så jag menar inte att det gått från 0 till 20 mm, möjligtvis från 10 - 20 mm.
Nyfniken: [citat] Var inte så säker. Jag vill minnas att jag läst om en köpare som köpt en fastighet längst ut på en klippa. Säljaren sålde för att det skulle öppnas en färjelinje (modell finlandsfärja) strax utanför husknuten. Det hela avgjordes i domstol till köparens fördel. (Förvånande ja). Nu ska jag ärligt säga att jag inte minns alla detaljer, så om någon med expertkunskaper i
freddefox: detta är också en samfällighet för radhus. I stadgarna står det att just yttermurbruk, takbeklädnat etc tillhör samfällighetens anläggning. Men, det står inget om vad som händer om gemsam anläggning skadas/går sönder så det blir skador på privat fastighet. Tex, så går gemensamma avloppstammar under en länga av radhus vilket innebär att de ligger horisonellt och är ej bytta
cheetah1: Haha, ja, det var en bonde utanför hallsberg som dagligen körde över en liten ägoväg över järnvägen i en skymd kurva, och hans son tyckte detta var mycket obehagligt, han ville inte se sin far ihjälkörd. Således kontaktade han dåvarande SJ (senare Banverket, senare Trafikverket) och bad att man skulle sätta upp en ljudsignaltavla för att förhindra detta. Några år senare blev
taz: [citat] Nja, en slutbesiktningsman gör mer eller mindre bara en okulär besiktning, han demonterar inte material för att kontrollera konstruktionen. Hur skall en besiktningsman exempelvis kunna konstatera att pappen under pannorna är lagd korrekt, eller att klimatskärmen är tejpad som den skall vara, att det finns isolering i väggarna mm I vårat fall så misstänkte vi att det inte stod
b8q: 18 meter kan knappast räknas som mycket tätt. I vanliga detaljplaner är det 4,5 m från byggnad till gräns, någon EU-standard säger t.o.m. 4 m, så 8-9 meter mellan husen är väl vad som får betraktas som normalt. Vi har kommunalt planmonopol i landet, dvs det är bara kommunen som får ta beslut om nya detaljplaner. Inte näringslivet, inte enskilda markägare och inte heller staten. Men
Hubbe2: Ja, nu gör de det hela rätt enkelt för dig. Eftersom du inte gavs en chans att själv inspektera rören så har de inte givit dig den möjlighet att själv bedömma om felet är ett fel eller inte, begär in fotodokumentation på de felaktiga rören. Saknas denna så bestrid kravet med hänvisning till att du skall ges möjlighet att inspektera samt åtgärda själv. JFB har ju diskuterats
Tossegubbe: Intressant tanke är då om hantverkaren får salta räkningen till 15% under det fasta priset enligt samma premisser som kunden ska betala max 15% mer? [citat]
andersmc: Det är inte bara mäklararvodet man är ute efter, utan snarare försäljningskostnaderna (av vilka mäklararvodet förvisso utgör största delen). det går ju inte att veta exakt vad det hamnar på, men 5% kan vara en rimlig uppskattning. Sen kan man ju se det hela från andra sidan också. Den som tvingas flytta kommer säkert att ha en hel del kostnader för det. Det kan man också försöka
timmelstad: [citat] :cool: Jag må bo och själv komma från Stockholm, men jag har minsann gott om släktband uppåt i landet :D
frohike: I syfte att ha vid pension är numer ett beaktansvärt skäl.. Ändrades för inte allt för länge sedan. Det vet jag att så vad inte fallet på din tid.
TeWa: De största felen i elinstallationen är att; 1) Det är felaktigt uppmärkt i centralen och takuttag används som "kopplingsdosor" för att koppla vidare till nästa rum utan att det är uppmärkt. 2) Egenkontrollen är inte trovärdig. Bla anger isolationsmätningen att isolationen > 0.4 Mohm, trots att gränsvärdet är 0.5 Mohm. Dessutom anges att elanläggningen är funktionsprovad ett visst
Bokai: Det är jag medveten om. Endast kolfilter får installeras. Men kolfilterfläkt och hål i väggen är ändå bättre än ingen fläkt och inget hål i väggen, tror jag. Lägenheten är ju liten, så minsta matos sprids över hela lägenheten som det är idag.
snickarboden: Men om inga skador uppkommit så varför i hela världen skall då tre badrum byggas om? Är där manschett men klämringar saknas så får de väl sätta dit sådana. Och nej, inte dolt fel för fem öre. /Kent
blob: Kollade med banken, det är som ni säger. "Räkningen" på räntan kommer sista februari om vi tillträder 1 februari.
Hemmakatten: Ni får betala lagfart på hela fastigheten inklusive tomt och hus. Dvs. på det fasta pris ni kommit överens med säljaren om eftersom det är han som är byggherre och säljer fastigheten efter det att huset är färdigt. Hade det varit så att ni hade köpt tomten av säljaren och sedan haft ett entreprenadkontrakt med säljaren om att han skall bygga ett visst hus åt er (ni blir då
Glufsglufs: Du har ju KFM:s pålägg och inkassoföretagets pålägg om ett sånt är inblanndat, några räntepengar kunde jag i mitt fall inte lägga på eller andra avgifter i o m att ärendet nu var i myndigheters händer och en fastslagen summa skulle drivas in så några jättepengar jämfört med summan på fakturan blev det ju inte, inget jag fick i alla fall för det tog ju då inkasso och KFM.
Göran.W: Att snön hamnar utanför infarten är nog inte mycket att göra åt men kommer den in på tomten är nog läget ett annat juridisk. Men vis av egen erfarenhet så har "ingen" kör just där. Hade problem men plogbilar som snedade mer än 2 meter in på min gårdsplan . Resultaten blev jätte vallar som var nästan omöjliga att få bort. Ringde och ringde till väg hållaren men "ingen" hade
Glufsglufs: Det framgick inte att det var en maskin han installerat från början eller om han ens levererat den, hur den gått sönder eller vad som gått sönder men om han levererat en trasig produkt eller lyckats ha sönder själv så borde han väl fixat en ny eller reservdelar på stört (hade iaf jag gjort) beroende på hur det funkar med garantier och/eller försäkringar men om han inte levererat
klaskarlsson: Har ni redan ett förord så är det väl bar att skriva ett kontrakt på huset också på ngn lämplig procentsats. rimligtvis skriver man ett kontrakt om att ni får tillbaka x kr av insatsen vid ev framtida försäljning, men att ni delar på värdeökningen eftersom ni troligen båda två kommer värna huset och hjälpas åt att behålla/öka värdet... I bankens ögon torde ni kunna äga
huggan: [citat] Jag pratar ju om avtalet dom kom överens om då betyder det ju att jag också håller med om att det finns ett avtal annars hade jag ju inte skrivit om avtalet. Därav så menar jag att muntlig gäller. Angående det andra har du säkert rätt. Men nu ska vi nog inte ta upp mer onödig plats i denna tråden.
b_hasse: [citat] Så kan man inte göra. Affärer mellan företaget och ägaren måste göras till marknadsvärde, annars blir det skattekonsekvenser som "rättar till" felet. Undvik att göra affärer mellan företaget och ägaren som privatperson. Sådana affärer kan alltid ifrågasättas. /Hasse
kindvall: De flesta lägenhetsprospekt jag sett har innehållt en mening i stil med "köparen rekommenderas att bekräfta uppgifter om brf med föreningens styrelse" så i de fallen borde det väl vara friskrivet. Ja, styrelsen kan vara inkompetent, men att prata med dem är det minsta man bör göra. Och om föreningen är nyligen ombildad bör man nog rådfråga någon som kan brf-ekonomi.
olzon: Tackar för alla svar, varit i kontakt med bankens juridiska man och fått svar på en del frågor. Dödsboet har stått still sen 2006, boupptäckning har inte gjorts, så löser sig den vägen.