11 973 läst ·
63 svar
12k läst
63 svar
Förra Ägaren rätt till lösöre som är kvar.
Sida 1 av 5
Hej.
Jag och min sambo köpte ett hus för nästan två år sedan och ägaren hade fullt med saker kvar som han skulle städa ur under sommaren. då vi märkte att han inte kunde plocka bort allt så gorde vi upp med han att vi kunde köpa sakerna för en symbolisk summa "då det var mycket bra saker".
Vi kom efter lite förhandlig fram till en summa som vi båda god tog. Jag skrev ett avtal på detta som han inte skrev under men han sa muntligt att han godtog avtalet.
I avtalet så hade jag skrivit att han hade en månad på sig att städa ur allt annars skulle vi anlita en städfirma som han skulle få betala, och summan som vi kom överens om.
Jag skrev även att om han tog något annat än det som vi kom överns om att han skulle få så blev kontraktet ogiltit.
Vi kom även överens om att han skulle få ta den stegen som fanns här i utbyte mot en annan stege som han hade.
För ett tag sedan så hade han varit på våran gård när vi inte var hemma och hämtat dom sakerna som vi hadde lovat honom och stegen. Men han hade inte lämnat den stegen som han hadde lovat oss.
När jag ringde till honom och frågade vart den andra stegen var så sa han att den skulle vi inte få, för jag hade nekat honom att ta några andra saker.
Nu har har skickat en räkning till oss på den summan som vi kom överens om.
Hjälp vad ska jag göra, vilken rätt har jag/han?????
Jag och min sambo köpte ett hus för nästan två år sedan och ägaren hade fullt med saker kvar som han skulle städa ur under sommaren. då vi märkte att han inte kunde plocka bort allt så gorde vi upp med han att vi kunde köpa sakerna för en symbolisk summa "då det var mycket bra saker".
Vi kom efter lite förhandlig fram till en summa som vi båda god tog. Jag skrev ett avtal på detta som han inte skrev under men han sa muntligt att han godtog avtalet.
I avtalet så hade jag skrivit att han hade en månad på sig att städa ur allt annars skulle vi anlita en städfirma som han skulle få betala, och summan som vi kom överens om.
Jag skrev även att om han tog något annat än det som vi kom överns om att han skulle få så blev kontraktet ogiltit.
Vi kom även överens om att han skulle få ta den stegen som fanns här i utbyte mot en annan stege som han hade.
För ett tag sedan så hade han varit på våran gård när vi inte var hemma och hämtat dom sakerna som vi hadde lovat honom och stegen. Men han hade inte lämnat den stegen som han hadde lovat oss.
När jag ringde till honom och frågade vart den andra stegen var så sa han att den skulle vi inte få, för jag hade nekat honom att ta några andra saker.
Nu har har skickat en räkning till oss på den summan som vi kom överens om.
Hjälp vad ska jag göra, vilken rätt har jag/han?????
Redigerat:
Har ni inte skrivit något alls så äger ni allt som är kvar när ni får tillträde. Och om det är saker ni inte vill ha så har ni rätt att städa bort det och fakturera säljaren. Så ni äger stegen och allt annat om ni vill.
ja det har jag förstått, men hur ska jag göra med "räkningen".
Jag vill bara att han ska lämna oss ifred.
Jag vill bara att han ska lämna oss ifred.
Ja du ringer han och frågar om han vill bli polisanmäld för stöld eftersom han tog er stege, såklart så frågar du om det var han som tog den först och spelar in det så du har bevis. Och när du gjort det så säger du att han kan stoppa räkningen nånstans.
Han hävdar att stegen är hans och inte skulle följa med i husköpet, men som jag har hört så finns det en godtjänd stege så är det den som ska följa med huset. Han menar att en annan stege som är gord i trä är den som tillhör huset
Att komma ca 2 år efteråt och hämta sånt som är han anser sitt?
Jag hade anmält honom för olaga intrång, stöld och för den falska fakturan.
Hade ett hus tidigare där en person kom några månader efter vi flyttat in och påstod att den gamla vedspisen som stod i uthuset var hans och att han fått den av förre ägaren.
Jag sa att det var min vedspis nu och det kommer den att förbli.
Jag hade anmält honom för olaga intrång, stöld och för den falska fakturan.
Hade ett hus tidigare där en person kom några månader efter vi flyttat in och påstod att den gamla vedspisen som stod i uthuset var hans och att han fått den av förre ägaren.
Jag sa att det var min vedspis nu och det kommer den att förbli.
Spelar ingen roll. Isåfall skulle han tagit den innan tillträdesdagen.larsottosson skrev:
Be honom lämna tillbaka stegen och sen kan du ju fråga honom vad räkningen är för? *S*
Kort sagt, han har inget som helst att komma med och i detta fallet hade jag nog bara haft kul över bråket från hans sida.
Däremot förstår jag olusten att han knallar in på er mark och tar saker så påpeka det för honom.
/Kent
Kort sagt, han har inget som helst att komma med och i detta fallet hade jag nog bara haft kul över bråket från hans sida.
Däremot förstår jag olusten att han knallar in på er mark och tar saker så påpeka det för honom.
/Kent
När jag ringde till han och frågade om det var han som hade varit här och vart den andra stegen var som han skulle lämna i stället, så tappade jag humöret och kommer inte i håg allt jag vräkte ur mig i telefonen till han, men det verkade som han bara tyckte det var kul att jag tappade humöret, jag vet att jag sa att jag skulle polisanmäla honom för olaga intrång mm. Jag vill inte ha något med han att göra mer.
Jag kanske ska prata med polisen och se vad dom har att säga om saken.....
Jag kanske ska prata med polisen och se vad dom har att säga om saken.....
Jag tycker du gott kan göra en polisanmälan och en anmälan till ert försäkringsbolag.
Tyvärr har jag varit i samma sits när säljarens bror kom och hämtade saker i en låst lada och han kom undan det hela trotts att han brutit sig in. Jag fick klart för mig att enda sättet att bevisa vad som ingår i ett köp är att varenda pryl måste vara listad så att det finns ett kvitto på det för även att vi hade fotodokumenterat vad som var kvarlämnat så gällde inte det när det gick till åklagaren.
Det finns gott om skitstövlar i världen :@
Glömde skriva att han till och med tog ner luftledningen mellan ladugården och magasinet.
Tyvärr har jag varit i samma sits när säljarens bror kom och hämtade saker i en låst lada och han kom undan det hela trotts att han brutit sig in. Jag fick klart för mig att enda sättet att bevisa vad som ingår i ett köp är att varenda pryl måste vara listad så att det finns ett kvitto på det för även att vi hade fotodokumenterat vad som var kvarlämnat så gällde inte det när det gick till åklagaren.
Det finns gott om skitstövlar i världen :@
Glömde skriva att han till och med tog ner luftledningen mellan ladugården och magasinet.
Redigerat: