Juridik
S-Man: Jag och min sambo flyttade från en hyresrätt ganska nyligen för att flytta till hus. Vårt hyreskontrakt gick ut den 31/12. Den 29/12 så flyttstädade vi lägenheten och då kopplade jag även ur en gammal diskmaskin som skulle slängas. Vid kopplingen på avloppet för diskmaskinen fanns ingen plugg att sätta i. Jag spolade under ca 3 min ner i vasken och inget vatten läckte ut där
volvo: [citat] SMHI har tillräckliga data för att kunna uttala sig om vilka dagar/veckor vädret varit normalt resp onormalt. Vi ser ju detta dagligen i väderleksrapporterna om det ligger över eller under det normala för perioden.
volvo: [citat] Det är bara förseningar som ligger utanför entreprenörens kontroll som de kan hänvisa till. Att det snöar på vintern är inget orimligt om det inte visar sig att det är väldigt onormalt väder. Vem som avgör vad som är normalt eller onormalt borde väl vara SMHI som har all statistik. Sjukdom, leveranssvårigheter underentreprenörsstrul är inte heller slutkundens problem.
billy_baver: Att skaffa bygglov för vindsinredning KAN bli invecklat. Men det är lika bra att bekanta sig med problemen först som sist, efter hela ditt projekt faktiskt står och faller med detta. Ibland kan det vara en fördel att ansöka om bygglov i två steg; börja med att begära förhandsbesked (principiellt ställningstagande) och sedan följa upp med detaljerat bygglov. Vem som helst kan ansöka
jaso: [citat] Varför ska man göra om? Och vad säger att det inte är rätt gjort? Kutym är att alltid skicka skrivelser till motparten med vanlig postgång. Endast om särskilda skäl finns skickar man med rek (exempelvis om man behöver bevissäkra att man bevakat en tidsfrist - förekommer sällan). Det är inte alltid lämpligt att sätta en sista svarsdag i en inledande skrivelse. Det beror
blender: Vi hade en liknande situation med Vattenfall när de bytte mätarna hos oss. Vi gick igenom fakturorna och elförbrukningen från det senaste året (fanns online på "våra sidor" på vattenfalls hemsida) och skrev ett brev där vi påpekade orimligheten att ha förbrukat över 10000kWh under två sommarmånader. Vattenfall gav oss rätt och skickade en ny faktura som var mer normal.
Zixten: Ok, men då så gör du ju rätt i att söka all info du kan. Om du redan har kontakt med försäkringsbolaget, kolla med dom vad dom anser... Har ingen aning om vad praxis är men jag anser att 30 - 40 % reducering under byggtiden kan vara rimlig. + de extra kostnader du haft i form av el mm. Följ gärna upp i tråden hur den slutgiltiga lösningen blir...
hempularen: Mycket beror på vad du har haft för typ av avtal med dem. Skarvningen av avloppsröret låter ju onekligen felaktigt, men jag är lekman, det finns en möjlighet att det inte är jättefel. Dräneringsanslutningen kan ev. vara lite knepigare, frågan är vad de lokala föreskrifterna från kommunen säger. Det kanske inte är tillåtet att koppla det på avloppet. I så fall kan man fundera
klaskarlsson: [citat] Tackar. Punkt 3 är väl värd att komma ihåg då mao :) /K
Mikael_L: OK, du verkar ha koll på läget. Jag (vi?) var nog bara rädd på att du var på väg att ställa dig en ev framtida olycklig situation. Men räknar du med och hoppas på en mångårig hyresgäst kommer nog denne åtnjuta någon form av besittningsskydd efter några år, i vilket fall. Oavsett hur du skulle försökt avtala bort skyddet. :)
billy_baver: Också "rakt ägande" kan bli mycket dyrt. Nämligen om man kommer i konflikt med varandra om något som man från början inte förutsett och avtalat om. Exempelvis i ett skriftligt samarbetsavtal.
billy_baver: Lantmäteriet har åtminstone tidigare erbjudit fast pris för enklare ärenden av typen avstyckning av vanliga villatomter. Priset lär ligga någonstans runt 15 Kkr plus moms. Då ingår karta och gränsmarkeringar. Inskrivningen sköts också den av lantmäteriverket. Lagfarten kostar för gåva 875 kronor.
Emanuel Adolfsson: Gåvo och arvsskatten är ju borttagen, så min gissning är att det som påverkas mest är vilket inköpsvärde sonen får med sig när han en dag skall sälja huset. Om han skulle överta lånen så antar jag att det räknas som ett köp med pris i paritet med ert lånebelopp. Du nämner att ni har mycket bättre villkor än han skulle få, vilket jag tolkar som att ni idag har bundna lån, som
cust3000: Jag köpte mina glaspartier på Ryds glas, se bifogad bild. Ett år sedan, jag hämtade glaset själv. "Priset för 6mm härdat slipade kanter 1500:- exkl.moms" [bild] Totalt för båda!
A-Man_08: Case Closed, batteriet utbytt. Verkstaden skötte detta väldigt smidigt all kommunikation skedde via mail jag var saklig och verkstaden gav mig snabba svar.
gråsten: MH - jag inser fuller väl att lagtexterna inte ger mig någon rätt i sammanhanget. Det var inte det som var den ursprungliga frågan. Jag var intresserad av om andra stött på målkonflikten mellan landskapsvården genom bete och allemansrätten. Kommunen har naturligtvis privilegiet att avgöra, att om dess mark är allemansrättsligt ianspråktagen, detta utesluter bete. Det är ändå en
billy_baver: Du ska folkbokföra dig på adressen där du verkligen bor. I övrigt måste du inte anmäla eller ändra något alls. PBL:s bestämmelser om "ändrad användning" påverkar inte detta, eftersom både fritidshus och åretruntstugor används för bostadsändamål. Däremot måste du begära bygglov för ändrad användning ifall du startar exempelvis turistkiosk i garaget eller en mekanisk
kindvall: Jag tänkte på om vägen mellan huset och allmän väg kommer att gå enbart på husets tomt, eller om den går över marken. Om den går över marken kan det behövas servitut eller liknande för att vara säker på att ha kvar den rätten. Samma sak, t.ex med brunn. Det är ju inget problem nu, men om man tänker det värsta som tidigare tagits upp, dvs att din kille förolyckas, eller ni blir
saturnus: [citat] precis, så ser det ofta ut, i synnerhet ett garage av den här årgången. En garageport som står öppen, medför ett regält luftdrag, vilket drar med sig damm och även avgaser in i stommen. Om isoleringen är/har varit våt, syns detta, då den sjunker ihop av väta
Mikael_L: Din kommande planlösning blir jättespännande. Jag är intresserad av små hus med bra planlösningar. Det hör nog framtiden till, om jag får gnugga kristallkulan lite. ;)
PCLarsson: Kontakta Kronofogdemyndigheten och begär handräckning. Då ordnar de så att bilen flyttas från parkeringen.
Nanny Fine: Mätnormerna har också ändrats över tiden. De normer som gäller idag har gällt sedan -89. Man kanske mätte upp huset när det byggdes för länge sedan, på andra förutsättningar, och sedan har den uppgiften (som antagligen kommer från fastighetstaxeringen) aldrig ändrats.......?
Troberg: Nja, jag har spårat vägen det kommer in, och det är fortfarande samma ställe.
apa: [citat] Men om man på något sätt kan få till det som gåva, så blir det bara en reavinstskatt som ska betalas, annars blir det två reavinster, en på varje lägenhet. Den andra reavinstskatten blir då inte förrän bror säljer sin lägenhet i framtiden, undertiden slipper man "låna" och betala ränta till staten på uppskovet.
Enhörningen: Hej, byggde också med delad entreprenad med "ABS09" som entreprenadkontrakt. Hade totalt 6 st olika entreprenörer och höll inne med 10% på samtliga entreprenörer tills slutbesiktningen var avklarad. Missade tyvärr att hålla inne hustillverkaren på pengar till slutbesiktningen, dom skickade ut storfakturan i samband med husleveransen (4 mån innan slutbesiktningen). Fick höra i efterhand