4 537 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Delad ekonomi & husägande
Jag tycker du resonerar helt rätt. Framför allt när det finns särkullsbarn är det vettigt att tänka till - hur mycket man än gillar den andra partens barn.sv123 skrev:Jag köper gladeligen min mans fredagsöl och tycker det är löjligt att dela löpande kostnader exakt (sitta med kvitton och greja, vilket vi inte gör) men om jag investerar säg 1 milj i ett hus och han lägger 100tkr så vill jag ha tillbaka min del om vi skulle bli en i statistiken och skilja oss nån gång i framtiden eller om nåt händer honom så vill jag inte att hans barn ska ärva mina surt förtjänade pengar...det bara är så faktiskt därav frågan![]()
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har ni redan ett förord så är det väl bar att skriva ett kontrakt på huset också på ngn lämplig procentsats.
rimligtvis skriver man ett kontrakt om att ni får tillbaka x kr av insatsen vid ev framtida försäljning, men att ni delar på värdeökningen eftersom ni troligen båda två kommer värna huset och hjälpas åt att behålla/öka värdet...
I bankens ögon torde ni kunna äga olika andelar - jag och min sambo gjorde det utan problem, pga uppskovsrätten för reavinstskatten, iaf...
Ni kommer troligen bli solidariskt betalningsansvariga dock
/K
rimligtvis skriver man ett kontrakt om att ni får tillbaka x kr av insatsen vid ev framtida försäljning, men att ni delar på värdeökningen eftersom ni troligen båda två kommer värna huset och hjälpas åt att behålla/öka värdet...
I bankens ögon torde ni kunna äga olika andelar - jag och min sambo gjorde det utan problem, pga uppskovsrätten för reavinstskatten, iaf...
Ni kommer troligen bli solidariskt betalningsansvariga dock
/K
Klicka här för att svara