Hej!

Kan kommunen "hur som helst" ändra i detaljplanen från "obeboddt område" till "bebott"?
Jag bor i ett idylliskt villaområde i norra sthlm, och nu har de blå partiet fått fnatt att det tryckas in massor med nya bostäder på alla små ytor. Hos mig ligger husen mkt tätt, vi pratar 18 meter mellan kåkarna. Nu skall det smällas upp flerfamiljshus på 18 lyor, kommer skymma utsikten, solen och också medföra en hel del mer "liv" och trafik. Jag vill inte titta ut från hemmet och se 10 lägenhetsfönster och 3 våningar som min nya utsikt. Idag ligger en f.d lokal från 50-talet på området(ser ut som en liten tvåplansvilla)

Det finns en process för hur en detaljplaneändring skall genomföras. Det handlar om information från kommunen, möjlighet att överklaga osv.

18 meter kan knappast räknas som mycket tätt. I vanliga detaljplaner är det 4,5 m från byggnad till gräns, någon EU-standard säger t.o.m. 4 m, så 8-9 meter mellan husen är väl vad som får betraktas som normalt.

Vi har kommunalt planmonopol i landet, dvs det är bara kommunen som får ta beslut om nya detaljplaner. Inte näringslivet, inte enskilda markägare och inte heller staten. Men som sagt, kommunen är skyldig att informera berörda om planerna, kalla dem till samråd etc. Sedan är det nästan alltid någon som överklagar, och en högre instans får avgöra om kommunen får rätt elller ej.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.