Jamendåså. Då behöver du ju inte betala ett öre innan allt är levererat.

Skickad faktura bestrides om behov finns på sedvanligt vis alternativt så kommer ni bara överens om att du betalar när det är klart. Eller om du har förtroende för hantverkaren ifråga så gör du på det lite smidigare sättet som du valde....

Tyresö skrev:
Du menar - från hantverkarens sätt att se det: "onödiga missförstånd" - så han får en chans att slippa slutföra jobbet.
Menar att när han ser att fakturan från TS kommer in som betald ska han inte fundera på varför det saknas pengar och skicka en påminnelse.

Han ska direkt förstå varför hela summa inte är där. Han har jobb kvar att göra.

Tyresö
Jag försökte bara göra mej lustig över alla struliga hantverkare. Men jag gör precis som du, "Suhagg" - struliga hantverkare som man lejt in, dom får bara en chans - finns ingen anledning att lägga energi på att uppfostra en vuxen människa i moral och etik-frågor (att man t.ex slutför påbörjat jobb). Jag tycker hela diskussionen är helt meningslös - gör processen enkel: betal efter vad hantverkaren har utfört - börjar hantverkaren strula - ta in en annan hantverkare.

Tyresö, först sa du att jag inte skull betala en enda krona, nu säger du efter vad som är utfört?

Tyresö
-MH- skrev:
Tyresö, först sa du att jag inte skull betala en enda krona, nu säger du efter vad som är utfört?
Det var därför jag skrev ett belopp på 10 - 25.000 kr, eftersom det är ett så pass litet belopp att hantverkaren har råd att ligga ute med dom pengarna tills jobbet är slutfört.

Rör det sej om flera 100.000 kr, då ska du bara betala för det som är utfört. Det var det jag menade.

Efter att ha haft med en kund att göra som var otroligt strulig med ändringar och var den som drog ut på tiden för projektet innan det sista blev slutfört (sista ett värde av ca 2000 kr av hela anbudet som var på drygt 30.000 kr) så tröttnade jag och skickade en faktura på 28.000 kr som självklart kunden bestred för att hela jobbet inte var slutfört, jag skickade en påminnelse med hot om att direkt gå till KF och kundens jurist ringde upp. Det vi kom fram till var att enligt nån entrepenadjuridik som jag inte läst in mig på (bara hört om så jag babblade på) så har hantverkaren (jag i det fallet) alltid rätt att fakturera för utfört arbete. Kunden betalade snällt sina 28.000 kr men hörde aldrig av sig för att slutföra det sista arbetet.

Så, att fakturera för utfört arbete när det passar företaget om inget annat är skrivet är helt ok, en hantverkare måste inte vänta i flera månader bara för att det sista inte är utfört i det fallet (igen beroende på hur upplägg för betalning och grund till försening av arbetet är).

När det gäller TS så skulle jag i det fallet prata lungt med hantverkaren, berätta innan betalning varför alla pengar inte kommer osv för han har ju utfört sitt arbete till fullo om jag fattat rätt men det kvarstår extragrejer även om det inte är något som TS ska stå för och är hantverkaren bråkig och envis så kommer inte TS att få rätt i någon instans om det skulle gå så långt, blir då en sväng genom KF och sen kanske rätten och där kommer TS säkerligen förlora.

Nej, det är inga "extra"-grejer, utan några trasiga delar som skall bytas till den levererade maskinen.

Glufsglufs skrev:
Efter att ha haft med en kund att göra som var otroligt strulig med ändringar och var den som drog ut på tiden för projektet innan det sista blev slutfört (sista ett värde av ca 2000 kr av hela anbudet som var på drygt 30.000 kr) så tröttnade jag och skickade en faktura på 28.000 kr som självklart kunden bestred för att hela jobbet inte var slutfört, jag skickade en påminnelse med hot om att direkt gå till KF och kundens jurist ringde upp. Det vi kom fram till var att enligt nån entrepenadjuridik som jag inte läst in mig på (bara hört om så jag babblade på) så har hantverkaren (jag i det fallet) alltid rätt att fakturera för utfört arbete. Kunden betalade snällt sina 28.000 kr men hörde aldrig av sig för att slutföra det sista arbetet.

Så, att fakturera för utfört arbete när det passar företaget om inget annat är skrivet är helt ok, en hantverkare måste inte vänta i flera månader bara för att det sista inte är utfört i det fallet (igen beroende på hur upplägg för betalning och grund till försening av arbetet är).

När det gäller TS så skulle jag i det fallet prata lungt med hantverkaren, berätta innan betalning varför alla pengar inte kommer osv för han har ju utfört sitt arbete till fullo om jag fattat rätt men det kvarstår extragrejer även om det inte är något som TS ska stå för och är hantverkaren bråkig och envis så kommer inte TS att få rätt i någon instans om det skulle gå så långt, blir då en sväng genom KF och sen kanske rätten och där kommer TS säkerligen förlora.
En bra historia som understryker vikten av att både avtala VAD det ska kosta NÄR det ska betalas. Om alla kom ihåg det SAMT att bara avtala betalning för saker som är utfört skulle rätt många tråkiga situationer kunna undvikas.

Rent lurendrejeri går förstås inte att lösa på detta sätt, men relativt alla problem orsakade av dåliga avtal tror jag det är en försvinnande liten del.

-MH- skrev:
Nej, det är inga "extra"-grejer, utan några trasiga delar som skall bytas till den levererade maskinen.
Det räknar man i regel som extra, inget man kunde förutse helt enkelt. Hantverkaren har ju utfört det jobb det var avtalat om, om en maskin eller likande gått sönder som tex är ny så går det ju på garanti eller försäkring men det ingår liksom inte i projektet, därav fick du faktura på det som var klart av det som ni kommit överens om. Därför bör du snacka med hantverkaren om varför du inte vill betala hela fakturan och höra vad han säger annars kan du räkna med påminnelse, inkasso, KF och stämmning och då blir det inte kul.

Glufsglufs skrev:
Det räknar man i regel som extra, inget man kunde förutse helt enkelt. Hantverkaren har ju utfört det jobb det var avtalat om, om en maskin eller likande gått sönder som tex är ny så går det ju på garanti eller försäkring men det ingår liksom inte i projektet, därav fick du faktura på det som var klart av det som ni kommit överens om.
Givetvis ingår det i projektet att maskinen som han installerar inte är trasig/skadad. Så visst ingår det i avtalet att fixa de skadade delarna.

-MH- skrev:
Givetvis ingår det i projektet att maskinen som han installerar inte är trasig/skadad. Så visst ingår det i avtalet att fixa de skadade delarna.
Om hantverkaren både levererar och installerar maskinen delar jag ovanstående uppfattning.

Det framgick inte att det var en maskin han installerat från början eller om han ens levererat den, hur den gått sönder eller vad som gått sönder men om han levererat en trasig produkt eller lyckats ha sönder själv så borde han väl fixat en ny eller reservdelar på stört (hade iaf jag gjort) beroende på hur det funkar med garantier och/eller försäkringar men om han inte levererat och den är trasig så ingår det inte i projektet, om han inte levererat och själv lyckats ha sönder den så är vi i en gråzon, då är vi inne på moral istället, ska det lagas innan fakturering eller ska det faktureras och sen lagas när reservdelar och/eller tid finns.

Sen är ju frågan om det är ett garantijobb som ska utföras på den trasiga maskinen, något fabriken ska stå för så är det också en gråzon, hanverkaren kan ju inte innan installation veta att maskinen är trasig, han har fullgjort sitt jobb, det som kvarstår är en garantifråga mellan fabrik och ägaren av maskinen med hanverkaren som mellanhand/reparatör.

Men hur det än är så bör man ju alltid innan man gör avdrag/bestrider en del av en faktura tala om det för fodringsägaren innan sista betalningsdag vare sig man har rätt elelr fel, det förenklar vidare relationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.