Problemet i många tätbebyggda villaområden är att det inte finns någonstans att göra av snön när det kommer så mycket som förra året. Tomterna kan kanske svälja den snö som skottas bort från uppfarten och längs trottoaren, men inte det som plogbilen vallar upp.
På vår gata var vi duktiga och skottade trottoarer, medan vi fick köra upp hjulspår på den igensnöade gatan. Några dagar senare kom plogbilen och plogade upp en grå snö och isblandning på trottoarerna.

M
Om man är duktig och håller rent på trottoaren utanför sin fastighet (som man ska) och sedan plogbilen plogar upp snö på den så är man INTE skyldig att ta bort det.

I min lilla by så var det en villa ägare som helt sonika lämnade tillbaka snön, ut på gatan med det och det blev polissak av det hela. Anmälan från kommunen.
Så har jag också gjort när det blivit för mycket. Ingen som anmält mig än. Man får dock se till att det inte utgör en trafikfara.

Utmed min tomtgräns går en trottoar samt en väg som transportstyrelsen ansvarar för.
Är du säker på att du skäller på rätt träd här? Jag tror inte att Transportstyrelsen är de som ansvarar för vägen, det är antagligen Transportverket.

När Vägverket och banverket avskaffades så hackades det upp i fyra delar, med ungefär följande ansvarsområden:

* Transportstyrelsen. Sysslar i första hand med myndighetsutövning.
* Transportverket. Ansvarar för vägarna (och järnvägarna). Beställarorganisation.
* Vectura. I huvudsak före detta VV Konsult och Banverkets projektering.
* Svevia. I huvudsak före detta VV Produktion.

Aningen förenklat, men borde vara i huvudsak rätt.

Troberg:

Vill minnas att kedjan gick såhär:
Kommunens gatukontor -> Transportstyrelsen -> ett par omkopplingar och till slut hanmade jag hos den ytterst ansvariga för snöröjningen (mycket riktigt beställarorganisation).
Han lät föga intresserad av klagomålen och det kändes inte som att han kunde bry sig mindre. Hänvisade enbart till avtalet med Svevia som utfört skottningen.

Han påstod att han skulle tala med entreprenören... men jag tror inte en sekund på att han gjorde någon som helst ansträngning efter samtalet, så oengagerad som han lät.

Att jag igår ställde bilden precis vid vägkanten verkar åtmistone ha underlättat en aning... vallen vid utfarten var något mindre idag om än farligt nära bilen. Blir väldigt fundersam hur dom ställer sig till eventuella plåtskador som kan uppstå framöver.Med detta sagt, så kan dom bevisligen vinkla om bladet på mackapären.

Finns en enkel lösning på detta delikata problem.
Skit i att skotta infarten och köp fyrhjulsdriven bil. - Problem solved.
När det inte går med fyrhjulsdriven bil. - köp skoter...;)

Göran.W
Att snön hamnar utanför infarten är nog inte mycket att göra åt men kommer den in på tomten är nog läget ett annat juridisk.
Men vis av egen erfarenhet så har "ingen" kör just där.
Hade problem men plogbilar som snedade mer än 2 meter in på min gårdsplan .
Resultaten blev jätte vallar som var nästan omöjliga att få bort.
Ringde och ringde till väg hållaren men "ingen" hade kört där och definitivt inte inne på min tomt.
Till slut ledsnade jag och ringde väg hållaren och informerade dom att om att jag slagit ner armeringsjärn 1 meter in på min tomt så om dom skulle "råka sneda var det stor risk dom fick punktering.
Dom blev helt hispiga fast dom inte ens körde hos mig.
Det tog inte ens en timme sen kom en hjul lastare och rensade infarten och gårds planen.
Chaffören sa att dom inte viste var dom skulle lägga snön så någon tycket tydligen att det var ok at snedat och släppa det hos mig.
Gjorde en deal om att dom fick lägga hur mycket snö dom ville inne på tomten om dom tog ett tag på gårds planen samtidig.
I mitten av maj var snön borta och detta i södra skåne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.