Juridik
Nanny Fine: Magnetfältsmätning?? Har aldrig hört talas om någon som utfört detta i samband med köp... Du borde väl kolla med kommunen om det finns några planer på motorväg etc i området också...
Bambi: Jag har försökt få svar på liknande frågor men utan framgång. De svar jag fått är att det är induviduellt, finns inget generellt svar, beroende på hur man är som person. Men det kanske är läge att förhandla och få saker gjort av firman likt tilluften eller något annat du kan förhandla dig fram i kompensation. Svårt med sånt här och det är bara du som vet hur stor olägenheten
gbak: Påbörjades juni 2008 och var klart mars 2009!
martinradbo: Protte: Menar du att du har liknande lösning som jag beskriver, bara att byggnaderna inte hänger ihop? Men att du köpte en enda tomt alltså?
ToA: Allt går att fixa , men det kostar. Jag hade köt med att hålla inne med en del an betalningen tills garaget var tömt. Se bara till att det står med i kontraktet. Annars är väl ett senare inflyttningsdatum ett alternativ. /Nicklas
snickarboden: Vissa tvister löses enklast med enbart skriftlig kommunikation, verkar ju som om detta kan vara en sådan. Jag hade bestridit det skriftligt med hänvisning till garanti och att Nibe funnit fel på installationen. Låter ju onekligen här som att installatören gjort bort sig men bättre att ta sådant skriftligt som sagt. /Kent
timmelstad: [citat] Nej, och det kan man ju behöva hjälp med att lösa då det i vissa fall, som t ex det här, man inte är helt överens om hur man ska lösa allt. (Jag skulle säga att en separation är en form av relationsproblem, typ det vanligaste..) Saxat från Vårdguiden: Familjerådgivning Familjerättsenheten i din kommun kan också hjälpa till att hänvisa till familjerådgivningen, en helt
btg308: Visst är det så att ventilationen har varit bristfällig i det här fallet. :-D Och ja, hade det gått att bygga ett lite större case så är det klart att jag hade varit intresserad av att banka på säljaren om det hade varit mer än lite tveksamheter om oljan och brunnen, det är för lite för att dra igång den processen för bara de sakerna. Det är inte värt min nattsömn utan då
eviljava: De krav på dokumentation du kan tänkas stöta på (om du låter säljaren aktivera sin dolda-fel-försäkring) är förmodligen följande: * Protokoll från överlåtelsebesiktning * Protokoll från besiktning av "skadan" (gärna med bilder och ritningar). * Offert från 2-3 st. firmor för att åtgärda skadan. Tänk på att inkludera saker som rivning av kök, etc. (om det krävs för att
Total0koll: Men om jag som markägare river en byggnad utanför detaljplanerat område, en byggnad som byggnadsnämnden gärna hade skyddat pga dess kulturhistoriska värde, har jag inte ryggen fri i det läget? Om vi enbart går på vad lagen säger (som man såklart alltid ska göra), så behövs det inget lov för att riva byggnaden, indirekt enligt PB 8:8. Det blir väl i det läget
AEn: Tack btg308! Det finns inget servitut på den ledningen. Har pratat med kommun och de har ingen information om dessa ledningar, men ska prova att ringa igen. Det är en samfällighetsförening som äger ledning från den kommunala ledningen fram till tomtgräns. Efter det är det varje enskild fastighetsägare. Grannen har varit med och vi har försökt gräva efter ledningen inne på hans tomt
Anneli-S: Hej! Jag har en fråga som rör sig ett nybygge (2006) där vi skrivit på köpe- och entreprenadkontrakt. I detta kontrakt ingår Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader ABS 05. Nu till själva frågan: Jag undrar om det ingår i byggherrens ansvar att även spola rent rör efter bygget där makadam och annat spolats ner. Det är svårt att tolka om även detta ingår i ABS 05 när man
Kuben1: Hej och tack! Absolut - byggherre är förståss vi. Fel ord av mig, tack! Jo, det är främst byggare 2 som gjort felen. Båda har gjort fel, men 1:an är intresserad av att ställa till rätta det som inte är korrekt. Nu har vi skickat en skrivelse till byggare nr 2, såväl mejlledes som med rekommenderad post med mottagarkvitto. Vi har inte hört något från honom alls. Samtidigt försöker
hempularen: Jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans att OM en stadgeändring skall beslutas så måste man i kallelsen ange att det är just en stadgeändring som det handlar om. Men inte mer detaljerat än så. Fast då gällde det bostadsrättsföreningar.
Paradgatan: Har inte nämnt summan 115000 än men påtalade vid vårt möte att 143000 var mycket högre än kontaktet. De hävdar att de 143000 som man fakturerat är priset för standardfönster. De menar att jag egentligen skulle betala mer eftersom det är specialmått jag fått men att jag "bara" behöver betala 143000. Detta ska vara någon form av kompensation för försening osv. Så egentligen menar
Nyfniken: [citat] Om det verkligen är sant att inga pengar har bytt ägare så finns det troligtvis villkor i kontraktet som ännu ej är uppfyllda. Normalt betalar man handpenningen till ett klientmedelskonto hos mäklaren, pengar som mäklaren sen släpper till säljaren när alla eventuella villkor (till exempel en besiktningsklausul eller finansieringsklausul) är uppfyllda. Om mäklaren verkligen har
andersmc: Eftersom det tänkta försäljningspriset är mindre än försäljningskostnad+inköpskostnad+renovering så blir det en kapitalförlust. Om denna förlust kan användas för att kvittas mot något vet jag inte. Det blir i alla fall ingen reavinstskatt att räkna med. Husets värde minus försäljningskostnaden är 800' - 40' = 760'. Lånet är på 719861, så du får ett övervärde på
klaskarlsson: [citat] Du är väl alltid skyldig att hålla det halkfritt utanför din fastighet - tom teoretiskt vid en sommarstuga. Men som alltid- skulle det gå så långt som att ngn stämmer dig och det går till domstol så är det ju en fråga om vad som är rimligt. Om du inte skottar din enskilda "timmerväg" i obygden tex och ngn kör fast och bilen går sönder så lär det nog knappast anses som
hempularen: jag uppfattade det tidningsinlägg jag läste som att mannen hade betalat själv för att få se matchen, och då blivit inloggad eller länkad till rätt websida, sedan hade han lagt ut den länken på sin blogg, eller något sådant. Det är möjligt att han även hade publicerat något lösenord eller liknande, även om det inte framgick av artikeln jag läste. Det vill säga det liknar lite
Mugmaz: Jag hade en vattenskada i mitt kök och fick 11000 kr av Folksam. 13-14000 la jag ut och då fick jag ett nytt kök från Ikea. Jag behövde bara byta ut några råspont efter läckaget.
hempularen: Troligen är det så, men det kan ju faktiskt vara så att entrepenören också lackat ur på den golvfirma han beställde för 2-3 veckor sedan. Rent allmänt så är det så att om man får en skada i sin lägenhet (eller på sin villa) pga. något som hänt i en annan lägenhet etc. Så är det inte självklart att man har rätt till ersättning vare sig från innehavaren av den "vållande"
simpson23: Hej och tack ännu en gång! Jag förstår att jag är ansvarig oavsett men gillar inte dels i) hur oerhört nonchalant styrelsen har uppträtt genom processen, samt ii) det avtal som jag här förstått är juridiskt fel konstruerat. Det enklaste vore att vägra men samtidigt vill jag visa god vilja eftersom vi ju pratar om mina egna grannar. Det allra sista jag vill är dock att skriva under
hempularen: Förtal är det inte så länge uppgifterna är sanna och sakliga. Och ett företag kan inte förtalas (rent juridiskt alltså). På det du skriver så tycker jag iofs att det kanske inte är förs. bolaget som är mest klandervärt här utan byggfirman.
hempularen: Som jag fattar systemet så betalar skatteverket ut till hantverkaren, baserat på vad ni har betalat för arbete. Dvs om ni har fått tillbaka 15000 så skall troligen skatteverket också ha 15 000. Det kanske är så hantverkaren får det till 30 000. Men så länge ni inte får tillbaka de sista 15000 från hantverkaren så tror jag inte att skatteverket kräver tillbaka heller.
D09: Tackar för alla tips =) Fortsätt gärna att skriv ner de ni kommer på, alla kommer att vara till hjälps. Var inne på sjukan igår pga värken, handen hade svullnat upp i gipset och läkaren valde att gips är nog inte var en bra ide ändå så nu har jag bandage istället med för o nackdelar... Blev lite förvånad när jag såg handen för jag var hundra på att dom hade öppnat handen
MMR: Vi hade detta problem, ena parten var sjuk och köpekontraktets skrevs under åt honom med hjälp av fullmakt. Tyvärr gick han bort innan överlåtelesdagen. Detta innebar att allt försenades flera månader. Dödsboet skulle genomföras med bouppteckning och ägarskapet av fastigheten gick över till makan. Sen genomfördes köpet som planerat.
Szture: Du måste veta vem som ska ta huvudansvaret (d v s blir generalentreprenör). Det värsta som finns är att anlita flera hantverkare, försöka få dem att komma på plats när de behöver och sen bråka med dem om vem som bär ansvaret för ev. fel. Är det mindre jobb kan du själv samordna. Det kostar mer att ha en generalentreprenör, men då har du en person/företag att vända dig till. Ta
Nanny Fine: Tänkte att det ju är de som vill se att renoveringen är riktigt utförd. De har kanske krav på hur de vill att detta dokument ska vara utformat för att badrummet ska gå att försäkra sedan.. Vem ska man annars visa kvalitetsdokumentet för?