Så kom tillsist (och då menar jag verkligen tillsist, eftersom det gått ett bra tag) köparnas ersättningskrav. Förutom krav på kompensation med 3000 kr (arbete och material) för ovan nämnda jordfelsbrytare menade de även att jag skulle stå för utbyte av ett antal rör i badrummet. Detta var något nytt för mig då de tidigare i telefonsamtal i förbigående nämnt något om några rör som skulle bytas ut men som föreningen lovat stå för (rördragningar som utifrån de flesta bostadsrättsstadgar är föreningens ansvar). Enligt vad som nu stod i kravet hade föreningen inte velat ta kostnaden med hänvisning till att renoveringen inte föranletts av en vattenläcka... Och därmed riktade de kostnaden även för detta till mig. Kostad för arbete och material med att byta ut dessa rör hamnade på ca 11 000 kr innan ROT-avdrag o.s.v. men eftersom "de vill undvika en tvist och lägga detta bakom sig" begär de bara halva kostanden för detta... Totalt begär de drygt 6400 kr.
Centralt i detta är uppenbarligen vad man kan begära av ett badrum som i bostadsbeskrivningen och köpekontraktet benämns som "helrenoverat", utan att man själv som köpare enl. köplagen skall behöva göra en närmare undersökning av badrummet. Enligt köparna kan man uppenbarligen förvänta sig att alla branschregler m.m. skall vara följda till punkt och pricka, då de påpekat en hel rad småsaker som knappas har någon reell inverkan på funktionen. Sedan kan man ju undra över detta med att jag vid min renovering även skulle bytt och själv bekostat rör som är föreningens ansvar (dessa fungerade uppenbarligen ändå, även om dragningarna säkert inte var gjorda på samma sätt som man skulle gjort idag), då föreningen inte vill stå för dessa eftersom de trots allt fungerat...
I övrigt är jag förstås väldigt skeptisk till att jag inte fick möjligheten att själv varken inspektera eller åtgärda felen (i fallet med JFB fick jag åtminstone en förklaring - att åtgärdandet var brådskande och inte kunde vänta, medan detta med rören och att jag skulle stå för det kom till min kännedom lååångt efter att deras renovering var färdig). I och med det kan jag ju inte heller bilda mig en uppfattning om kostnaderna för arbetet - för jag tycker att installation och material av JFB 3000 kr, byte av några rör o.s.v. drygt 11 000 kr låter ganska saltat... Menmnen, vad skall jag säga... Trött jag blir på människor.

Ja, nu gör de det hela rätt enkelt för dig. Eftersom du inte gavs en chans att själv inspektera rören så har de inte givit dig den möjlighet att själv bedömma om felet är ett fel eller inte, begär in fotodokumentation på de felaktiga rören. Saknas denna så bestrid kravet med hänvisning till att du skall ges möjlighet att inspektera samt åtgärda själv.
JFB har ju diskuterats tidigare om du skall betala eller ej, så där får du avgöra själv.
Jag hade erbjudit mig betala jfb men inget mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.