2 524 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Kan jag kräva ersättning?
Jag flyttade in i min taklägenhet för några månader sedan mycket pga att jag hade en fin havsutsikt. Något som också höjer värdet en hel del.
Nu har ett bostadsbolag börjat bygga en till våning på ett hus som står framför vår havsutsikt och förstör vår utsikt!! Vi kan bara se lite hav mellan två hus när dom är klara och jag är fly förbannad för inte nog att dom förstör det jag älskar mest med min lägenhet så drar dom ner den i värde.
Finns det något jag kan göra? Jag vill ha ersättning för detta! Jag har ingen aning vem jag ska prata med.. Jag är helt krossad över detta för jag älska min havsutsikt.
Nu har ett bostadsbolag börjat bygga en till våning på ett hus som står framför vår havsutsikt och förstör vår utsikt!! Vi kan bara se lite hav mellan två hus när dom är klara och jag är fly förbannad för inte nog att dom förstör det jag älskar mest med min lägenhet så drar dom ner den i värde.
Finns det något jag kan göra? Jag vill ha ersättning för detta! Jag har ingen aning vem jag ska prata med.. Jag är helt krossad över detta för jag älska min havsutsikt.
Detta är en diskussion som din bostadsrättsförening skall göra med fastighetsägaren hos de som bygger en våning till.
Du kan dock räkna med att detta är reglerat i en detaljplan antal våningsplan och då kommer du INTE att få en krona i ersättning, utan det är bara att gilla läget.
Kanske kände säljaren utav lägenheten till detta? Dolt fel?
Frågade du inte så har han inte lurats och ett bygglov kan man enkelt ta fram från kommunen, samt detaljplanen. Så tyvärr bara att gilla läget, ajg ser inte detta som ett dolt fel iaf.
//Anders
Du kan dock räkna med att detta är reglerat i en detaljplan antal våningsplan och då kommer du INTE att få en krona i ersättning, utan det är bara att gilla läget.
Kanske kände säljaren utav lägenheten till detta? Dolt fel?
Frågade du inte så har han inte lurats och ett bygglov kan man enkelt ta fram från kommunen, samt detaljplanen. Så tyvärr bara att gilla läget, ajg ser inte detta som ett dolt fel iaf.
//Anders
Tyvärr, du har ingenting att hämta i detta. Dolt fel är det inte, du hade kunnat upptäcka detta om du pratat med kommunen. har dom redan börjat bygga så är det garanterat kört, för då är alla överklaganden klara och bygglovet är godkänt.
Sedan så kan kanske fundera på vad säljaren av lägenheten kände till och vad du frågat om.
Sedan så kan kanske fundera på vad säljaren av lägenheten kände till och vad du frågat om.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Det är väl bara att flytta till det påbyggda huset, typ eller...
Protte
Protte
Man kan lätt säga att det är orutin att köpa lägenhet med havsutsikt utan att dubbelkolla byggplaner i kommunen först.
Högst troligt visste säljaren om detta, och passade på att sälja illa kvickt, innan påbyggnaden var på plats.
Dock finns ingen upplysningsplikt om sådant så tyvärr är det du som drog nitlotten.
Du har inget att hämta rättsligt, dock kan du ju avreagera dig på mäklaren som högst troligt också visste om det hela, genom en rejäl avhyvling.
Högst troligt visste säljaren om detta, och passade på att sälja illa kvickt, innan påbyggnaden var på plats.
Dock finns ingen upplysningsplikt om sådant så tyvärr är det du som drog nitlotten.
Du har inget att hämta rättsligt, dock kan du ju avreagera dig på mäklaren som högst troligt också visste om det hela, genom en rejäl avhyvling.
Om mäklaren kände till detta och ordet "havsutsikt" fanns med i objektsbeskrivningen skulle jag anmäla honom eller henne till FMN (http://www.fastighetsmaklarnamnden.se)
Förmodligen hjälper det inte dig ett skvatt, men det brukar iaf. kännas lite bättre efteråt.
Förmodligen hjälper det inte dig ett skvatt, men det brukar iaf. kännas lite bättre efteråt.
Var inte så säker. Jag vill minnas att jag läst om en köpare som köpt en fastighet längst ut på en klippa. Säljaren sålde för att det skulle öppnas en färjelinje (modell finlandsfärja) strax utanför husknuten.Odjuret skrev:
Det hela avgjordes i domstol till köparens fördel. (Förvånande ja).
Nu ska jag ärligt säga att jag inte minns alla detaljer, så om någon med expertkunskaper i sökmotorhantering skulle lyckas gräva upp en artikel skulle jag bli väldigt glad.
Klicka här för att svara