2 805 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
SJ och bullergräns
Jag undrar vart jag vänder mig om jag vill få ljudnivån på min tomt uppmätt av SJ. Det är så att jag bor intill en järnväg. Tågen i sig stör inte alls då jag dels bor en fyra fem meter uppför en slänt sett från rälsen, och dels låter tågen inte mer än en normaltrafikerad väg.
Det som låter är däremot det faktum att tågen tvunget skall tuta exakt framför vår tomt... Ljudet påminner om, ja, typ katastroflarm av militärtyp. Extra bittert är det att efter vårt hus finns bara öppna fält och skog flera kilometer, och det dom skulle kunna tuta 20 meter senare så skulle allt vara frid. Men nej.
Jag vill nu ha ljudet dom sprider uppmätt då jag tvivlar på att det ligger inom toleransnivåerna dom bör hålla sig efter. Känner någon till liknande fall eller erfarenheter, eller vet vart man vänder sig?
Det som låter är däremot det faktum att tågen tvunget skall tuta exakt framför vår tomt... Ljudet påminner om, ja, typ katastroflarm av militärtyp. Extra bittert är det att efter vårt hus finns bara öppna fält och skog flera kilometer, och det dom skulle kunna tuta 20 meter senare så skulle allt vara frid. Men nej.
Jag vill nu ha ljudet dom sprider uppmätt då jag tvivlar på att det ligger inom toleransnivåerna dom bör hålla sig efter. Känner någon till liknande fall eller erfarenheter, eller vet vart man vänder sig?
Skulle gissa att det är trafikverket som måste kontaktas eftersom de sköter järnvägarna. Rimligtvis borde det finnas en plankorsning eller liknande i närheten med skyltar vid järnvägen som instruerar föraren att signalera "tåg kommer" för att minska risken för olyckor i korsningen.
Här finns ett forum där någon förmodligen vet hur det är: http://postvagnen.com/
Här finns ett forum där någon förmodligen vet hur det är: http://postvagnen.com/
Det sitter en skylt vid järnvägen som talar om att lokföraren måste tuta. Den skylten ansvarar Trafikverket för. Den gäller alla företag som kör på Trafikverkets spår. Antagligen är det någon form av obevakad jvgsövergång några hundra meter i tågets färdriktning.
Det finns i princip endast fyra tillfällen där signal "tåg kommer" ges, de är före: bro, tunnel, skärning (tunnel utan tak) samt obevakad vägövergång. Tillfälligt tutande förekommer även vid arbeten på spåret. Gäller det en väg tutas det två gånger.
Det är fullt möjligt att anledningen till signalerandet är borttaget men "tutetavlan" är kvar. Som sagt var -kontakta trafikverket och be dem flytta tavlan några meter, har du flax kanske de till ock med gör det så småningom.
Staffan
Det är fullt möjligt att anledningen till signalerandet är borttaget men "tutetavlan" är kvar. Som sagt var -kontakta trafikverket och be dem flytta tavlan några meter, har du flax kanske de till ock med gör det så småningom.
Staffan
Om de inte vill ta bort tavlan (t.ex. för att övergången är kvar), fråga om de inte kan sätta upp en "nattmössa" på den åtminstone. (En tilläggsskylt på tavlan som säger att man enbart behöver tuta mellan 06.00 och 22.00. Beroende på vad det är för trafik på vägen så kan det kanske gå)
Haha, ja, det var en bonde utanför hallsberg som dagligen körde över en liten ägoväg över järnvägen i en skymd kurva, och hans son tyckte detta var mycket obehagligt, han ville inte se sin far ihjälkörd. Således kontaktade han dåvarande SJ (senare Banverket, senare Trafikverket) och bad att man skulle sätta upp en ljudsignaltavla för att förhindra detta.
Några år senare blev bonden mycket riktigt ihjälkörd av tåget, så då beslutade man att det nog minsann var en ganska farlig korsning och satte upp en tavla. Problemet var ju att det bara var nämnda bonde som körde över vägen. Idag är vägen fullständigt igenväxt, likförbannat tutar man än idag.
Staffan2000: Jag brukar tuta om det befinner sig folk i eller i närheten av spåret som inte har uppmärksammat mig också. Det är väl iofs oftast inte på samma ställe varje gång...
Till trådskaparen: Jag tror inte du behöver mäta nåt, kolla upp med trafikverket varför dom tutar där (eller skicka din adress till mig i ett PM så ska jag kolla upp varför), och se om inte det går att göra det lite senare eller lite tidigare, det är knappast meningen att du ska behöva ha en tyfon i örat så fort det kör förbi ett tåg.
Några år senare blev bonden mycket riktigt ihjälkörd av tåget, så då beslutade man att det nog minsann var en ganska farlig korsning och satte upp en tavla. Problemet var ju att det bara var nämnda bonde som körde över vägen. Idag är vägen fullständigt igenväxt, likförbannat tutar man än idag.
Staffan2000: Jag brukar tuta om det befinner sig folk i eller i närheten av spåret som inte har uppmärksammat mig också. Det är väl iofs oftast inte på samma ställe varje gång...
Till trådskaparen: Jag tror inte du behöver mäta nåt, kolla upp med trafikverket varför dom tutar där (eller skicka din adress till mig i ett PM så ska jag kolla upp varför), och se om inte det går att göra det lite senare eller lite tidigare, det är knappast meningen att du ska behöva ha en tyfon i örat så fort det kör förbi ett tåg.
Klicka här för att svara