8 136 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Ge bort som Gåva från Dödsbo?
Är inne i en diskussion med min familj om att ta över en fastighet efter en bortgången släkting. Tanken var att den skulle överlåtas som gåva, men då fastigheten fortfarande står på dödsboet så undrar jag vilka komplikationer som uppstår. Är det möjligt eller finns det lagar som står emellan och gör att man måste avsluta dödsboet först?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Varför gåva? Dödsboet kan skifta ut den till dig. Under förutsättning att alla är överens så kan dödsboet skifta ut ungefär hur som helst.
Hmm, dödsboet handhålls av sista kvarlevande barnet... men räknas sedan i sin tur dennes barn med som part?
Min roll i det hela är att jag är barnbarn till den som håller i dödsboet och tanken är INTE att det hela ska gå som arv utan någon form av ersättning i form av att jag renoverar målsägandes hus i gengäld.
Min roll i det hela är att jag är barnbarn till den som håller i dödsboet och tanken är INTE att det hela ska gå som arv utan någon form av ersättning i form av att jag renoverar målsägandes hus i gengäld.
Varför inte skifta och avsluta dödsboet?
Då får den nya ägaren skänka/sälja/byta bäst hon/han vill.
Man kan ju tänka sig att ett dödsbo har både tillgångar (hus) och skulder (lån) att då skänka bort huset tror jag inte går.
Tycker dock att det låter som ett utmärkt sätt att starta en släktfejd på.
/ATW
Då får den nya ägaren skänka/sälja/byta bäst hon/han vill.
Man kan ju tänka sig att ett dödsbo har både tillgångar (hus) och skulder (lån) att då skänka bort huset tror jag inte går.
Tycker dock att det låter som ett utmärkt sätt att starta en släktfejd på.
/ATW
Menar du alltså målsägande som att någon begått brott mot denne? Är det du som begått brottet eller är det den avlidne som begått brottet och målsägande har anspråk mot dödsboet i form av skadestånd? Om det var den avlidne som begått brottet och att det därmed finns någon form av skadeståndsfordran på dödsboet ska denna regleras före utskifte. Alla i dödsboet upptagna skulder måste kunna regleras med tillgångarna innan tillgångar kan börja skiftas ut.
Sista kvarlevande barnets barn räknas inte som part om de inte testamenterats tillgångar. Däremot är de avlidna barnens barn parter.
Sista kvarlevande barnets barn räknas inte som part om de inte testamenterats tillgångar. Däremot är de avlidna barnens barn parter.
Dödsboet som instans kan inte ge en gåva eller motsvarande, det behöver regleras allt i skiftet först.
Den/de som sedan har tillgångarna som ska ges i gåva till dig, (om det kanske är delar av fastigheten eller något liknande) får sen genomföra gåvan av de tillgångar som är överenskomna.
Det är svårt att svara på resten i detalj då förutsättningarna för dödsboet och dödsbodelägare inte är kända fullt ut.
Den/de som sedan har tillgångarna som ska ges i gåva till dig, (om det kanske är delar av fastigheten eller något liknande) får sen genomföra gåvan av de tillgångar som är överenskomna.
Det är svårt att svara på resten i detalj då förutsättningarna för dödsboet och dödsbodelägare inte är kända fullt ut.
Arvsavstående måste protokollföras omedelbart vid bouppteckning. Sen är det kört.
Klicka här för att svara