3 441 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Min far ska ge mej sitt hus... ...Fullmakt?
När jag kollade detta för en nära anhörigs räkning för ett par år sedan så gjorde tillgångar på över c:a 100.000:- att bostadstillägget/bidraget reducerades p.g.a. summan överstigande gränsen.saturnus skrev:det måste även vara nya regler, att man inte får äga något, om man vill erhålla bostadsbidrag? När ändrades detta. Jag trodde det var inkomsten som var avgörande, när ett hushåll söker hjälp med att betala för sitt boende.
Det kanske är därför som vi har så många uteliggare här i landet, om dom drar in på allt, som skatterna egentligen var avsedda för.
Det går således inte enbart på inkomst, men man behöver inte heller ha 0:- på sina konton för att vara berättigad till fullt bostadstillägg.
Ok Ingper, det är klart man måste ha stålar till sina dagliga utgifter, utöver ett bostadsbidrag. Men med tillgångar menade jag en fastighet, där man själv bor, och söker bostadsbidrag för.Då är det fortfarande så, att räcker inte inkomsten till att betala kostnader för villan/huset och familjen, kan man få Bostadsbidrag.Ingper skrev:När jag kollade detta för en nära anhörigs räkning för ett par år sedan så gjorde tillgångar på över c:a 100.000:- att bostadstillägget/bidraget reducerades p.g.a. summan överstigande gränsen.
Det går således inte enbart på inkomst, men man behöver inte heller ha 0:- på sina konton för att vara berättigad till fullt bostadstillägg.
Att det t ex. finns en bil i familjens ägo, påverker inte ansökan om bostadsbidrag.
Redigerat:
Klokt skrivet +1snickarboden skrev:En liten kommentar rörande eventuella skäl till att skänka bort huset...
Ofta när man blir äldre så vill man se till att allt fungerar smärtfritt när man går bort, sådan planering sammanfaller ofta när man blivit ensam efter t ex ett långt liv tillsammans.
Inget konstigt alls som jag ser det och jag hade inte bekymrat mig om målvaktsteorier etc utan han vill nog bara att alla papper osv skall vara klara nu så inte det blir bekymmer för dig sen, trots allt lever ingen för evigt.
Detta har inget med självmordstankar eller depression att göra utan handlar om att de äldre försöker bry sig, så försök bemöta handlingen med den respekt den förtjänar. Han tänker inte på att det blir jobbigt för dig nu utan vill antagligen bara undvika att du får för mycket att ta i längre fram och jag kan faktiskt förstå hans tankar här. Dödsfall är aldrig trevligt och man fungerar inte rationellt då.
/Kent
Klicka här för att svara