Jag har följt forumet en tid och försöker med ett första inlägg

Som jag förstått så utgår idag ingen gåvo -eller arvsskatt

Min fru och jag, pensionärer, har ett fritidshus, som vi pga åldersskäl funderar på att sälja. Pga eget arbete i form av utbyggnad mm så kommer vi att göra en realisationsvinst vid försäljning, dvs en viss skatt kommer att utgå. Min fru står som ensam lagfaren ägare, äktenskapsförord finns. Vi bor idag i hyresrätt.

Nu till frågorna
1) Om vi formellt skriver oss som permanentboende i fritidshuset, sedan säljer fritidshuset,
gör en viss reavinst, köper en bostadsrätt eller radhus för permanentboende, kan vi då så
att säga "plöja ner vinsten" i den nya lgh/radhuset och på så sätt slippa beskattning?
2) Måste vi vara permanent bosatta en viss minimitid i fritidshuset?
3) Som nämnts står min fru idag som ensam ägare till fritidshuset, jag kommer att stå för
ev lån, har det någon betydelse? Hon kan ju stå som ägare till bostadsrätten/radhuset.
4) Vi har ett barn. När vi avlider, kan barnet då ärva lgh/radhus utan att behöva
betala skatt?
5) Kan det vara lämpligt att ge bort lgh/radhus som gåva medan vi fortfarande lever?

Finns det en hake i resonemanget? Tacksam för svar.

iof skrev:
1) Om vi formellt skriver oss som permanentboende i fritidshuset, sedan säljer fritidshuset,
gör en viss reavinst, köper en bostadsrätt eller radhus för permanentboende, kan vi då så
att säga "plöja ner vinsten" i den nya lgh/radhuset och på så sätt slippa beskattning?
Ni kan skjuta på beskattningen genom att begära uppskov med den (om vinsten är lägre än taket). Ni slipper den inte. Så länge ni har kvar uppskovet betalar ni uppskovsränta. När ni sedan gör er av med ersättningsbostaden får ni betala skatten, även om ni avyttrar den som en gåva, och även om den går som arv (med vissa undantag, som om den ärvs av make/maka eller hemmavarande barn under 18 år). Ni måste bosätta er i ersättningsbostaden.

iof skrev:
2) Måste vi vara permanent bosatta en viss minimitid i fritidshuset?
Ja, i absolut minst ett år.

3) Som nämnts står min fru idag som ensam ägare till fritidshuset, jag kommer att stå för
ev lån, har det någon betydelse? Hon kan ju stå som ägare till bostadsrätten/radhuset.
Nej

4) Vi har ett barn. När vi avlider, kan barnet då ärva lgh/radhus utan att behöva
betala skatt?
Ja, barnet behöver inte betala någon skatt. Skatten betalas istället av dödsboet, vilket i och för sig väl blir samma sak i praktiken om han eller hon är enda arvinge. Jag utgår från att barnet är över 18 år.

5) Kan det vara lämpligt att ge bort lgh/radhus som gåva medan vi fortfarande lever?
När ni ger bort ersättningsbostaden får ni betala skatten.

Finns det en hake i resonemanget? Tacksam för svar.
Ni kan inte slippa skatten, bara skjuta upp den (och betala ränta på uppskovet).

Tack för ett snabbt och koncist svar. Ja, Skatteverkets långa arm är nog svår att undgå, bara att konstatera.
Egentligen har jag ytterligare en fråga. Är det möjligt att behålla nuvarande hyresrätt (utan att vara folkbokförd där) och ändå vara "permanentboende" i fritidshuset, dvs ha ett "andningshål" i storstaden?
Kan Skatteverket ha synpunkter?

En del hyresvärdar kan ha synpunkter. Allmännyttan till exempel.

Om frun skriver sig på fritidshuset, och mannen kvarstår som skriven på hyresrätten borde det väl vara helgarderat?

Tack för svar, hjälpsamhet och synpunkter.

kindvall. Ja, det skulle vara praktiskt eftersom jag står som ensam kontraktsinnehavare av hyresrätten.
En fråga som då dyker upp i mitt huvud är följande. Vad händer om jag avlider före min hustru? Kan pensionsmyndigheten hävda att vi, trots att vi är gifta, inte varit sammanboende och att min hustru därför inte har rätt till efterlevandepension? (Tyvärr brukar vi inte ha paragraferna på vår sida).

Kanske endast pensionsmyndigheten kan svara på frågan, men tacksam för synpunkter i alla fall.

Tänk på att du ska betala ränta på uppskovet (på reavinsten). Det är inte säkert att den räntan blir lägre än på ett vanligt bolån. Om du inte behöver hela vinsten från fritidshuset till kontantinsats för lägenheten, så är det kanske lika bra att betala in vinstskatten direkt, och du slipper krångla med olika boenden. Förr eller senare ska skatten ändå betalas (om inte reglerna ändras).

Det räcker inte att skriva sig i fritidshuset, du måste bo där också. Vet inte hur de kan kolla det.

Tack för svar, nu blir det till att fundera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.