A
andersmc: Om ni inte är överens om vad som avtalats så är det hantverkaren som har bevisbördan. (§51 Konsumentjänstlagen). Det som hempularen syftar på - §8 Konsumenttjänstlagen - är nog inte tillämplig i det här fallet. Som jag förstår har de varit i kontakt med er, så de har kunnat få "anvisningar inom rimlig tid". Eftersom TS är upprörd förmodar jag att priset inte är "obetydligt
6 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Tror du det är ngn större fara då - dvs har du anledning att misstänka en skada ? Om taket är byggt på sådant sätt att en tennisboll i stupröret medför stående vatten så torde också takets beläggning tåla detta. På vintern, och speciellt våren är det inte ovanligt med isproppar som då också skulle medföra stående vatten... Om du misstänker en skada så får du väl kolla
2 svar · 1,6k läst
timmelstad
timmelstad: Jag säger som någon tidigare, vad är det som ska uppnås med samboavtalet? Och, om det nu är att täcka upp alla tänkbara scenarion som kan finnas istället för att gifta sig, då undrar man ju varför? Kostnaden för jurist i ett sånt avseende lär ändå bli motsvarande vad ett hyfsat bröllop kostar!
13 svar · 2,2k läst
E
eviljava: [citat] Precis! Utan att begära kvarsittningsrätt har jag mycket svårt att se att någon av dem kan förhindra den andra parten från att komma och gå som han/hon vill. Frågan om vem som får rätt att bo kvar i huset var bara ett sidospår och där misstänker jag att pappan får det lite svårare.
21 svar · 4,9k läst
G
gaia: [citat] hade det varit 1 m vatten utanför väggarna så skulle det vara lika mycket i källaren som har hål i golvet, eller hur? Man kan inte ta beskrivningen bokstavligt och slå i stora larmklockor i detta fall, tycker jag. gaia
19 svar · 9,4k läst
P
per_nordlund: Slutrapport: Gammalt hederligt tjat löste detta. Mycket tjat blev det men eposten gör ju att tjat inte är så jobbigt...
2 svar · 1,5k läst
R
RobZombie: Bakfall i ett våtrum är fel oavsett vilka intyg man skriver och oavsett vilka regler man hänvisar till. Sen är ju ett intyg som hänvisar till BBV ganska meningslöst om hantverkaren inte är ansluten till BKR.
5 svar · 3,7k läst
S
samcar: Tänkte leta ritningar på måndag o se vad det visar. Det är inte billigt attt sanera oljan:-( Tack för att du tänkt till lite mer på frågan Mvh
3 svar · 1,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Du skulle inte vilja dela med dig av detta avtal? Väldigt intressant och uppskattat för mig då vi kommer behöva göra en liknande specialare för att fördela vårt ägande. Har en plan att det ska vara ett procentuellt ägande med min sambo och att det ska delas efter det om något händer. Det ska även finnas inskrivet att jag ska ha försköpsrätt innan boendet kommer ut på
44 svar · 5,7k läst
S
SensibleNick: Unfortunately there's some waffle on the drawings stating that they can't be copied or given to a third party blah blah blah. I will however happily take a photo of one of them and post it, as it's utterly bloody useless to anyone (and the view is taken from a PDF file that I produced myself).
16 svar · 3,8k läst
H
hempularen: El kan vara gränsfall. För det första så kan föreningar ha olika lydelser i stadgarna om var gränsen går, det finns också olika tolkningar av de standardparagrafer som finns. Även i en förening där man anser att elen hör till föreningen så går ofta en gräns vid sådan el som är installerad i original, eller i föreningen regi vid ex. ett stambyte. Om en lägenhetsinnehavare har
1 svar · 1,3k läst
lurk12345
lurk12345: [citat] 1. Jag är inte någon juridisk expert. Vill du ha kvalificerade råd får du nog vara beredd att betala för det. 2. Nej, jag känner inte till nåt fall som påminner om detta. 3. Ett dolt fel är ju nåt som inte ens en expert kan väntas upptäcka vid en noggrann undersökning. Som Hempularen påpekar kunde man möjligtvis märka att elförbrukningen var högre än man skulle vänta
10 svar · 2,1k läst
J
jzz: Har inte hört nått eller fått något brev på posten :)
31 svar · 6,3k läst
C
carlbanan: Lastbilen med 6 ton jord på flaket borde väl väga nånstans kring 20 ton beroende på konstruktion...
8 svar · 2,8k läst
C
carlssoni: Ja, detta i alla avseenden falska och ruttna rättssamhälle med bovar hit och dit ...!!! Heder åt forumet och moderatorn.
10 svar · 1,8k läst
C
carlssoni: Byggfelsförsäkringen följer, utan att man behöver göra något, alltid fastigheten. Det framgår av villkoren och lagen om byggfelsförsäkring. Vad gäller garantiåtagandet är det dock inte så. Detta är ett åtagande enligt avtalet mellan entreprenören och den nuvarande ägaren som inte utan vidare kan överlåtas. Säkrast är att den nuvarande ägaren får en skriftlig bekräftelse
2 svar · 5,2k läst
M
Mattias_Maria: Är badrummet nyrenoverat eller är det mer eller mindre orginal?
5 svar · 4,5k läst
F
fönsterpåven: Står der bara 85200kr på offerten,så är det ink moms,han måste skriva ink moms priser till privatkund.
12 svar · 2,8k läst
B
bYkICr: Inte enkel att tänka på allt. Har själv skrivit en leveransbeskrivning på 20tal sidor, men räckte ändå inte. Vissa små förändringar kom man ändå på efteråt (under byggtiden). Tur iaf att jag har en bra totalentreprenör som inte tar ut ockerpris.
8 svar · 2,6k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Som någon tidigare antytt här så får du möjligen rätt i sak om du driver frågan vidare, men blir utan ersättning eftersom det är svårt att visa att du lidit ekonomisk skada. Antagligen hade huset kostat lika mycket att köpa även om ytan varit korrekt angiven....
10 svar · 3,9k läst
F
floodland: Tänk på att om ni har ett uppskov från tidigare försäljning så följer det uppskovet med huset. Alltså den som behåller huset får även ta över hela uppskovet.
7 svar · 6,2k läst
T
t040288: Du har undersökningsplikt och detta låter ju som något en besiktningsman/fackman hade upptäckt, därmed är det inte mycket du kan göra om det inte är någon klausul i kontraktet som gör att du kan häva köpet. Att du säger att du betalt 40% över marknadspris låter väldigt konstigt och har överhuvudtaget inte med något att göra. Marknadspris är ju vad någon kan tänka sig betala
22 svar · 10,3k läst
J
jaso: Allt handlar ju om hur mycket det stör. Nu är man väl lite kräsen som bor i villa... men jag kan nog tänka mig att det hade varit rätt trist att bo under om man hörde tvättmaskinen även på dagar och kvällar. Speciellt om det är en barnfamilj som tvättar mycket.
11 svar · 1,7k läst
bumpaberra
bumpaberra: Om det ringde en köpare av mitt hus efter 2 år skulle jag bara garva och lägga på luren. Bättre att koncentrera sig på att fixa felet.
13 svar · 3,1k läst
A
AndersS: Men i detta fallet har TS ett nyinköpt hus och om nedersta takpannan skulle ha så felaktig vinkel att det blir bakfall och att man ser skillnaden genom att jämföra med grannfastigheter........ Om min beskrivning ovan stämmer så faller allt på undersökningsplikten. Sedan låter det för mig inte som en större åtgärd att fixa till det, men jag har ju inte vetskap om hur huset ser ut.
13 svar · 3,4k läst
Dudeish
Dudeish: Där med är det viktigast att fastställa hur du kan säga upp avtalet. Har du skrivit på något eller är det muntligt?
8 svar · 1,5k läst
LAINE
LAINE: Tror inte den firman vill lägga klinkersen åt TS... Kolla med firman vad de säger om felet och om de är villiga att betala någon form av ersättning.
2 svar · 1,4k läst
J
jaso: Kan inte föreningen starta bygget innan de upplåter lägenheten till din kommande granne? Om de är rädda för att denne inte kommer stå för kostnaderna får de väl höja upplåtelseavgiften?
3 svar · 1,1k läst
I
Ingper: [citat] Att kunden i princip skall hållas skadeslös vid fel på en vara. Påvisbara extrakostnader direkt relaterade till den felaktiga varan är näringsidkaren som sålt varan också ersättningsskyldig till. Saknas något i en IKEA-byggsats och du måste åka in till varuhuset en extra vända, är det t ex faktiskt mer regel än undantag att du också får ersättning för bensinkostnaden
7 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.