Vi vill köpa hus, men jag och make har delad ekonomi och äktenskapsförord som specificerar att all egendom från innan äktenskapet och som förvärvas under äktenskapet är separat. Nu är frågan - hur håller man koll på detta om man äger en villa tillsammans?

Går det att skriva in i köpekontraktet att var och en äger en viss % av huset? (tror det går för bostadsrätt men inte säker på villa)
Banken kräver väl att man är helt gemensamt ansvariga för lån och att man inte kan dela upp dem emellan sig?
Hur sätter man på pränt i stora drag vem som har betalat för större renoveringar (och då menar jag inte små fåniga saker typ byte av glödlampa utan snarare byte av tak)?

Och en lite separat men ändå lite relaterad fråga: hur löser gifta personer med barn från tidigare förhållande att de äger hus tillsammans?- alltså att make/maka kan bo kvar om något händer den ena, utan att behöva lösa ut särkullbarn som ärvt delar av fastigheten. Livförsäkring på den make/maka som har särkullbarn? Testamenten av nåt slag?

Jättetacksam för mer juridiska svar och inte åsikter om hur romantiska de här frågorna är;)

Tyresö
Själklart går det att ni äger 50% var, av huset - tror det är den vanligaste lösningen. Men om det är så viktigt för er att var och en inte ska riskera att "råka" betala för mycket - varför ens bo tillsammans då?

Vi har löst allt på ett väldigt enkelt sätt: Både min fru och jag jobbar - jag får min snus och min fredagsöl - sen gör hon av med resten av pengarna...Nej, riktigt så illa är det inte, men ingen av oss sitter och räknar ut vem som betalar mest - det är ju ändå jag som gör det, eftersom det är jag som tjänar mest.

Var och en drar sitt strå till stacken efter sin förmåga - och då finns det ingen anledning att engagera sej om vem som drar in mest eller vem som ska betala mest, eller ens bry sej på vad som är rättvisa i ekonomin. Spelar ni i samma lag, då är det lagets bästa som gäller, och inte det bästa för var och en.

sv123 skrev:
Vi vill köpa hus, men jag och make har delad ekonomi och äktenskapsförord som specificerar att all egendom från innan äktenskapet och som förvärvas under äktenskapet är separat. Nu är frågan - hur håller man koll på detta om man äger en villa tillsammans?

Går det att skriva in i köpekontraktet att var och en äger en viss % av huset? (tror det går för bostadsrätt men inte säker på villa)
Banken kräver väl att man är helt gemensamt ansvariga för lån och att man inte kan dela upp dem emellan sig?
Hur sätter man på pränt i stora drag vem som har betalat för större renoveringar (och då menar jag inte små fåniga saker typ byte av glödlampa utan snarare byte av tak)?

Och en lite separat men ändå lite relaterad fråga: hur löser gifta personer med barn från tidigare förhållande att de äger hus tillsammans?- alltså att make/maka kan bo kvar om något händer den ena, utan att behöva lösa ut särkullbarn som ärvt delar av fastigheten. Livförsäkring på den make/maka som har särkullbarn? Testamenten av nåt slag?

Jättetacksam för mer juridiska svar och inte åsikter om hur romantiska de här frågorna är;)
En livförsäkring med förmånstagarförordnande ingår inte i dödsboet så det är en lösning, men samtidigt så är det väl så att eftersom det inte ingår så kan det inte heller avräknas på arvet som särkullbarnet har rätt att få ut. Däremot om man tecknar en livförsäkring på make/makan så kan ju det beloppet användas för att lösa ut barnet i fråga. Livförsäkringen måste då minst täcka dess laglott. När man värderar ett hus i en bouppteckning så får man använda taxeringsvärdet, men om någon vill behålla huset och de andra följdaktligen ska lösas ut så ordnar man med en värdering (eller två oberoende) från mäklare som fastställer värdet. Blir det helt låsta lägen så kan en boutredningsman anlitas.

Knixig fråga, jag skulle nog kontakta en duktig familjejurist för att få allt rätt med testamente och försäkringar.

Verkliga månatliga kostnader relaterade till huset är 6000kr/månad(försäk,soph,värme,vatten,bredband,fastighss,räntor osv osv) se då till att ni betalar ca 12.000 kronor till ett gemensamt konto. Detta konto används då till löpande kostnader på huset samt renoveringar.

att splitta på varje kostnad kommer inte att göra gott.

Att hålla koll på varenda krona kan nog bli svårt. Jag håller med föregående. Köp huset 50/50 och öppna ett gemensamt konto där båda sätter in pengar och använd kontot för räkningar/investeringar.

Har samma åsikt som talare i #2.

Jag får ut nästan dubbelt mot min flickvän. Vi slår ihop våra löner, betalar sedan alla gemensamma kostnader och ser sen till att båda har exakt lika mycket kvar efter detta. Båda får då samma utgångspunkt och för oss funkar det kalas. Har levt många år innan med delad ekonomi där jag hade alla pengar och hon inga. Kan säga att jag verkligen rekommenderar att inte gå den egoistiska vägen. Dela lika - må lika, är mitt motto.

Tack för JURIDISKT svar fredl!!
Till er övriga: löpande kostnader delar jag och min man på redan och det funkar jättebra och det var inte det jag frågade om, "att hålla koll på varenda krona" eller era definitioner på egoism. Frågan handlade om kapitalinvesteringarna - men att ha delad ekonomi är tydligen väldigt kontroversiellt på det här forumet.

Tyresö
sv123 skrev:
men att ha delad ekonomi är tydligen väldigt kontroversiellt på det här forumet.
Nej, det är det inte alls. Min fru och jag har också delad ekonomi - hon har sin lön och min lön. Bara jag får min snus och fredagsöl, så är jag nöjd.

Tyresö skrev:
Nej, det är det inte alls. Min fru och jag har också delad ekonomi - hon har sin lön och min lön. Bara jag får min snus och fredagsöl, så är jag nöjd.
Jag och min hustru hade delat ekonomi i 33 år. Har det heeellla tiden.
Även om jag får 5ggr så mycket lön som hon, tar hom hand om rubbet och DELAR ut lite pengar till mig och barnen (de har vanliga löner).

Så att DELA fungerar perfekt.

sv123 skrev:
att ha delad ekonomi är tydligen väldigt kontroversiellt på det här forumet.
...ja, eller inte bara här. För många verkar det vara ungefär lika provokativt som att säga att man har ett s k öppet äktenskap. Många tror att de kan betygsätta hur "bra" andras förhållanden är utifrån hur de ordnar sin ekonomi.

Tyresö skrev:
Jag köper gladeligen min mans fredagsöl och tycker det är löjligt att dela löpande kostnader exakt (sitta med kvitton och greja, vilket vi inte gör) men om jag investerar säg 1 milj i ett hus och han lägger 100tkr så vill jag ha tillbaka min del om vi skulle bli en i statistiken och skilja oss nån gång i framtiden eller om nåt händer honom så vill jag inte att hans barn ska ärva mina surt förtjänade pengar...det bara är så faktiskt därav frågan:)

Farzan skrev:
Många tror att de kan betygsätta hur "bra" andras förhållanden är utifrån hur de ordnar sin ekonomi.
Det var lite känslan jag fick av vissa svar jo..

sv123 skrev:
Jag köper gladeligen min mans fredagsöl och tycker det är löjligt att dela löpande kostnader exakt (sitta med kvitton och greja, vilket vi inte gör) men om jag investerar säg 1 milj i ett hus och han lägger 100tkr så vill jag ha tillbaka min del om vi skulle bli en i statistiken och skilja oss nån gång i framtiden eller om nåt händer honom så vill jag inte att hans barn ska ärva mina surt förtjänade pengar...det bara är så faktiskt därav frågan:)
Det gäller endast "en fattig och en rik..."

Men har 2 uppnått allt tillsammans, ska man dela lika. Hon allt han inget :D

Tyresö
kamilenski skrev:
Det gäller endast "en fattig och en rik..."

Men har 2 uppnått allt tillsammans, ska man dela lika. Hon allt han inget :D

Ja, det är ju så våra underbara kvinnor är - ju snabbare man lär sej att det är så, ju enklare blir livet att leva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.