Köpte i slutet av september ett fordon av en handlare.
Köpet var "på distans" så en kusin var dit och kollade på fordonet, jag betalade via nätet och kusinen fick ett skrivet kvitto på köpet. Sedan skulle handlaren registrera ägarbytet hos vägverket, via nätet. Dock på måndag, det här var strax innan stängning på fredag.
Nu i början av december står jag fortfarande inte registrerad som ägare av fordonet, har ringt och klagat flera gånger och mötts av div. löjliga ursäkter.

Äger jag fordonet?
Kan jag bli blåst på nåt sätt?

C
Nej. Det innebär i praktiken att du kan felparkera hur du vill, handlaren får betala. ;). Nej, men skämt åsido, är det körförbud på fordonet, dvs har handlaren betalat skatt och försäkring så att du får köra det? Fordonet ska självfallet registreras på dig snarast om du har köpt det, det är frågan om polisanmälan när du har kvitto och allt.

För länge sedan(-80 talet) så köpte jag en bil som säljaren inte anmälde ägarbytet på. Jag hade tagit försäkring på den och efter en dryg månad så kom det en fråga från bilregistret som noterat att jag hade försäkring på ett fordon som inte var registrerat på mig och dom ville ha min påskrift på att det var mitt fordon. någon vecka senare så kom det ett registreringsbevis till mig där jag stod som ägare.
Har du fått fordonet levererat? Har du tecknat trafikförsäkring ? Har du kontaktat bilregistret och kollat med dom?

Har du fordonet och kör med det? Är den besiktigad och skattad?
Lite väl lång tid att göra ägarbyte tycker jag och hade börjat ana ugglor redan i oktober...
Är det ett ordentligt kvitto med firmanamn och organisation nummer eller en enkel handskriven lapp?

Kör lite för snabbt i en fartkamera med dolt ansikte och kolla vart räkningen hamnar... ;)
Får handlaren en räkning så kanske han vaknar till liv...

[Edit] Många snabba svar på en gång :D

Jäklar vad ni ligger på :)
Jag anade ugglor efter två veckor.
Enligt kusinen är firman seriös men jag är nu väldigt tveksam.
Fordonet står hos mig.
Jag har försäkrat det.
Jag kollar bilregistret nu och då.
Jag kör inte fordonet pga omständigheterna.
Kvittot är OK.
Det är inte en bil.

Läs på här:

10 kap. Ändrade förhållanden i fråga om fordon

Registrerad ägare

1 § Om ett fordon har bytt ägare skall den registrerade ägaren och den som förvärvat fordonet anmäla ägarbytet till Transportstyrelsen.
Har endast förvärvaren anmält ägarbytet skall den registrerade ägaren ges tillfälle att yttra sig över anmälan innan en ny ägare får registreras. Om endast den registrerade ägaren har anmält ägarbytet skall förvärvaren enligt anmälan ges tillfälle att yttra sig innan en ny ägare får registreras. Lag (2008:1283).

Ändrad 2008-12-16 gm SFS 2008:1283pdf.gif, ikraft 2009-01-01

2 § Den nye ägaren skall registreras från och med den dag som anges i anmälan. Om anmälan inte kommit in till Transportstyrelsen inom tio dagar från angiven dag för ägarbytet skall den nya ägaren registreras först från och med den dag anmälan kom in. Förordning (2008:1283).

Ändrad 2008-12-16 gm SFS 2008:1283pdf.gif, ikraft 2009-01-01

3 § En anmälan om att en ny ägare skall registreras för ett fordon skall, i andra fall än när anmälan sker enligt 13 kap., göras skriftligen på fordonets registreringsbevis i original om inte annat är föreskrivet. Anmälan skall innehålla
1. den registrerade ägarens namn,
2. identitetsuppgifter för den som skall registreras som ägare,
3. fordonets registreringsnummer,
4. övriga uppgifter om fordonet som kan behövas för att detta skall kunna identifieras, och
5. uppgift om dag för ägarbytet.

För en traktor, en tung terrängvagn eller ett fordon som avses i 5 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon skall det till ledning för beskattningen lämnas en skriftlig uppgift om användningen.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om undantag från kravet i första stycket om att en anmälan om ägarbyte skall ske på ett registreringsbevis i original. Förordning (2008:1283).

Ändrad 2007-05-02 gm SFS 2007:192pdf.gif, ikraft 2007-06-01, överg.best. Ändrad 2008-12-16 gm SFS 2008:1283pdf.gif, ikraft 2009-01-01

4 § I följande fall får en ny ägare till ett fordon registreras utan att en anmälan enligt 1 § kommit in till Transportstyrelsen:
1. om det genom en lagakraftvunnen dom bestämts att någon annan än den registrerade ägaren har bättre rätt till fordonet,
2. om fordonet har sålts med stöd av lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats,
3. om fordonet har sålts med förbehåll om återtaganderätt och säljaren har utnyttjat sin rätt att återta fordonet enligt konsumentkreditlagen (1992:830) eller lagen (1978:599) om avbetalningsköp mellan näringsidkare m.fl.,
4. om det har utfärdats ett mottagningsbevis för fordonet enligt 13 § bilskrotningsförordningen (2007:186), eller
5. om det annars finns någon särskild anledning till det.

I fall som avses i första stycket får den nye ägaren registreras från en tidigare tidpunkt än vad som anges i 2 §. Förordning (2008:1283).

Ändrad 2007-03-06 gm SFS 2007:47pdf.gif, ikraft 2007-04-01, överg.best. Ändrad 2007-05-02 gm SFS 2007:192pdf.gif, ikraft 2007-06-01, överg.best. Ändrad 2008-12-16 gm SFS 2008:1283pdf.gif, ikraft 2009-01-01

5 § Om ett utryckningsfordon överlåts skall det stå kvar i vägtrafikregistret som ett sådant fordon endast om förutsättningarna i 6 kap. 9 § är uppfyllda.

6 § Om ett fordon som har anmälts för användning i taxitrafik enligt yrkestrafiklagen (1998:490) har bytt ägare och ägarbytet innebär att fordonet inte längre ska ha en sådan skylt som avses i 7 kap. 9 § (taxiskylt), ska den nye ägaren registreras först när det finns en uppgift i registret om att registreringsskylten i enlighet med 7 kap. 10 § har getts in till Transportstyrelsen. Förordning (2009:1370).

Ändrad 2008-12-16 gm SFS 2008:1283pdf.gif, ikraft 2009-01-01 Ändrad 2009-12-11 gm SFS 2009:1370pdf.gif, ikraft 2010-01-01

6 a § Transportstyrelsen får vägra att registrera ett ägarbyte om fordonet är efterlyst eller taget i beslag. Förordning (2008:1283).

FELPARKERA och se till att få P-böter, de går till handlaren !!!

Kanske säljaren ej har lyckats köpa in bilen från gamla ägaren i sin tur. Kan lätt hända om ägaren till bilen är långsam att lämna in den gula lappen. Har du bilnumret kan jag kontrollera.

Det är inte en bil!

Vad är det då? Motorcykel, Traktor? :D

MC? Skoter? Trampbil? Någon särskild anledning till att du inte vill uppge fordonstyp?

Du skriver att du kollar bilregistret med jämna mellanrum?

Vad nyfiken man blir, vad är det???? Om inte en bil, är det en båt?

Något som är registrerat i fordonsregistret är det ju onekligen.

Är det inte en personbil så är det en MC, vägregistrerad fyrhjuling, moped, lastbil eller någon form av arbetsfordon (typ traktor eller skoter som räknas in i den kategorin), eller så är det ett släp.

MC är väl rimligast att gissa på?

Wienermobil?

• wm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
bax ... hmmmm, då är det en traktor ... :)

Skämt åsido, jag har ingen susning.

bax, kontakta transportstyrelsen/bilregistret och berätta att du köpt en xxxxxx och ägarbyte inte skett ännu, och fråga sen hur du ska bära dig åt för att sköta det från ditt håll istället.
Jag tror du får hjälp då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.