4 348 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Flytta in tidigare
Sida 1 av 2
Vi bor i hyresrätt och betalar hyra tom sista februari då den är uppsagt.
Samtidigt står huset vi köpt tomt. Kontraktet är påskrivet och handpenningen utpungad.
Vi vill nu påbörja diverse renoveringar i huset, 1 mars skulle vi egentligen bli ägare och resterande lån/pengar betalas. Detta vill vi inte tidigarelägga då det börjar generera ränta samtidigt som vi betalar hyra (dubbla boendekostnader).
Finns det då något sätt vi kan göra för att möjliggöra detta, att få renovera lite, utan att vi blir ägare och får betala för lånen? Eller finns det för stora risker/oklar ansvarsfördelning?
Hoppas ni förstod min fråga. :S
Samtidigt står huset vi köpt tomt. Kontraktet är påskrivet och handpenningen utpungad.
Vi vill nu påbörja diverse renoveringar i huset, 1 mars skulle vi egentligen bli ägare och resterande lån/pengar betalas. Detta vill vi inte tidigarelägga då det börjar generera ränta samtidigt som vi betalar hyra (dubbla boendekostnader).
Finns det då något sätt vi kan göra för att möjliggöra detta, att få renovera lite, utan att vi blir ägare och får betala för lånen? Eller finns det för stora risker/oklar ansvarsfördelning?
Hoppas ni förstod min fråga. :S
Det står i kontraktet exakt datum när det är ni som är ansvariga för huset - innan dess är förra ägaren ansvarig. Normalt brukar det datumet vara när säljaren får sina pengar - precis som med allting du köper, utom om du köper en tjänst - då får du tjänsten ca 30 dagar innan du ska betala för den.
Saker och pengar byter däremot ägare samtidigt.
Saker och pengar byter däremot ägare samtidigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det finns ett par trådar här och under köpa hus ämnet i frågan.
Det är framförallt för säljaren en risk att tillåta er tillträde innan ni officiellt har tillträde. Det handlar då främst om vad som händer om ni av ngn. anledning inte kan eller vill slutföra affären.
Det finns även för er en risk som handlar om ansvar för era prylar i huset och liknande frågor. Vems försäkring gäller ex.
Det känns som eran tidplan redan nu är fel. Ni skall såvitt jag förstår utrymma lägenheten den 28e feb, men ni får inte tillträde till huset förrän 1a mars. Tänker ni lagra allt någonannanstans över natten?
Det är framförallt för säljaren en risk att tillåta er tillträde innan ni officiellt har tillträde. Det handlar då främst om vad som händer om ni av ngn. anledning inte kan eller vill slutföra affären.
Det finns även för er en risk som handlar om ansvar för era prylar i huset och liknande frågor. Vems försäkring gäller ex.
Det känns som eran tidplan redan nu är fel. Ni skall såvitt jag förstår utrymma lägenheten den 28e feb, men ni får inte tillträde till huset förrän 1a mars. Tänker ni lagra allt någonannanstans över natten?
Då har man knapp marginal på ekonomin om man inte har råd att stå för huskostnaderna en månad eller två för att kunna renovera/ hinna flytta in utan mellanlagring.
Är planen att möblerna och kartongerna skall stå i flyttbilen från det att ni tömt för flyttstädning tills inflyttning kan ske?
Är planen att möblerna och kartongerna skall stå i flyttbilen från det att ni tömt för flyttstädning tills inflyttning kan ske?
Ok, detta är vad du egentligen skriver:blob skrev:
Ni vill flytta till huset och börja renovera, men ni vill inte betala för att få tillgång till huset (d.v.s. ränta och övriga boendekostnader)?
Jag tycker att det är ett orimligt krav.
Antingen får ni vänta med renoveringarna tills dess att ni fått tillgång till fastigheten alternativt förhandla med säljaren om att tidigarelägga överlåtelsedatumet.
Då får ni självklart ett litet överlapp vad gäller boendekostnader, men detta är någonting man normalt brukar budgetera för i samband med flytt.
Håller med övriga svarande, det är svårt att komma undan de dubbla kostnaderna på ett vettigt sätt som säljaren kan acceptera. Det man möjligen kan göra är att förhandla med banken om att få lägre ränta frm till första mars. Det låter som sagt ändå orimligt att lämna lägenheten flyttstädad och klar till sista februari, och inte börja flytta in och renovera förrän första mars. Normalt sett försöker man ju få till en överlappning på iallafall ett par dagar då logistiken annars blir omöjlig, om ni inte har en husvagn och hyr flyttbilen över natten. Ni måste ju vara helt ute ur lägenheten absolut senast på förmiddagen den 28:e om ni ska hinna städa, det tar ju rätt många timmar.
Räkna baklänges hur länge ni har råd med dubbla kostnader och ändra avtalsdatumet för huset till det.
Räkna baklänges hur länge ni har råd med dubbla kostnader och ändra avtalsdatumet för huset till det.
@hempularen, jag kanske sa fel, möjligt att det sker samma dag, dvs ut- och inflytt samma dag.
@Hubbe2
Det är inga problem att stå för huskostnaderna en månad eller två för att kunna renovera, men givetvis vill vi komma undan billigare.
@eviljava
Ja, det stämmer. Vi får väl börja förhandla.
@Hubbe2
Det är inga problem att stå för huskostnaderna en månad eller två för att kunna renovera, men givetvis vill vi komma undan billigare.
@eviljava
Ja, det stämmer. Vi får väl börja förhandla.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det är inte ovanligt att säljare går med på att låta köpare få inofficiellt tillträde tidigare. Det är främst säljaren som riskerar något, men inte alltid säljaren inser vilken risk det innebär.
Fast första ränteinbetalningen blir ju också större då, eftersom det är för mer än en månad väl?kindvall skrev:
Jag staratade en tråd här för inte så länge sedan angående din problematik, inte så svår att leta upp. I mitt fall så slutade det med att köparna skrev ett nytt kontrakt på ett tidigare datum än det från början utsatta. Nu var "min" part så att säga säljarna.