6 056 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Skatt på uthyrning av bostad
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Analogin med moms rör bara till det.
Du hyr ut och hyresgästen betalar ex. 5000 i hyra.
Du har kostnader kopplade till uthyrningen. Vatten, sophämtning, ell osv. och så har du kostnaden för förmedlingen. Alla dessa kostnader är av samma typ. Förstår inte varför just förmedlingskostnaden skulle särhanteras.
Hade detta varit en näringsverksamhet, så hade du kunnat bokföra och dra av alla kostnader. Men för privatuthyrning gäller schablonavdrag. Samma avdrag oavsett om kostnaderna är lägre eller högre än schablonen.
Du hyr ut och hyresgästen betalar ex. 5000 i hyra.
Du har kostnader kopplade till uthyrningen. Vatten, sophämtning, ell osv. och så har du kostnaden för förmedlingen. Alla dessa kostnader är av samma typ. Förstår inte varför just förmedlingskostnaden skulle särhanteras.
Hade detta varit en näringsverksamhet, så hade du kunnat bokföra och dra av alla kostnader. Men för privatuthyrning gäller schablonavdrag. Samma avdrag oavsett om kostnaderna är lägre eller högre än schablonen.
Vad snackar du om?H hempularen skrev:Analogin med moms rör bara till det.
Du hyr ut och hyresgästen betalar ex. 5000 i hyra.
Du har kostnader kopplade till uthyrningen. Vatten, sophämtning, ell osv. och så har du kostnaden för förmedlingen. Alla dessa kostnader är av samma typ. Förstår inte varför just förmedlingskostnaden skulle särhanteras.
Hade detta varit en näringsverksamhet, så hade du kunnat bokföra och dra av alla kostnader. Men för privatuthyrning gäller schablonavdrag. Samma avdrag oavsett om kostnaderna är lägre eller högre än schablonen.
Du kan hyra ut privat, men när du går över gränsen då måste du lägga på moms. Exempelvis om du hyr ut via AirBnB så måste du lägga på moms (du kan göra det via deras app).
När du lägger på moms 12% får du även dra av moms på på alla dina kostnader.
Läs på eller ring skatteverket.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Men den här tråden handlar inte om momsredovisningskrav. Utan om att slippa skatta för summan som förmedlingsföretaget tar ut.
Det kan man som sagt göra genom att deklarera uthyrningen som näringsverksamhet, som ev. även innebär momsredovisning. Men det räcker inte att kryssa i hos airbnb att man vill lägga på moms. Du måste verkligen ha en momsredovisningsskyldig näringsverksamhet. Och det är inget man beslutar om själv. Dock inte svårt att få bli momsredovisningsskyldig.
Det kan man som sagt göra genom att deklarera uthyrningen som näringsverksamhet, som ev. även innebär momsredovisning. Men det räcker inte att kryssa i hos airbnb att man vill lägga på moms. Du måste verkligen ha en momsredovisningsskyldig näringsverksamhet. Och det är inget man beslutar om själv. Dock inte svårt att få bli momsredovisningsskyldig.
Moms är en skatt så jag förstår inte ditt resonemang.H hempularen skrev:Men den här tråden handlar inte om momsredovisningskrav. Utan om att slippa skatta för summan som förmedlingsföretaget tar ut.
Det kan man som sagt göra genom att deklarera uthyrningen som näringsverksamhet, som ev. även innebär momsredovisning. Men det räcker inte att kryssa i hos airbnb att man vill lägga på moms. Du måste verkligen ha en momsredovisningsskyldig näringsverksamhet. Och det är inget man beslutar om själv. Dock inte svårt att få bli momsredovisningsskyldig.
Om du ex hyr ut för över 80.000kr/år så ska du redovisa moms. Och då ska du också ha med det på fakturan till kunderna. Du ska be ditt förmedlingsföretag lägga på 12% mervärdesskatt på fakturan till hyresgästen. Vad menar du inget man beslutar om själv? Lägger man inte på momsen enligt mitt exempel så bryter man mot lagen. Sen är det väl en självklarhet att man måste momsregistrera sig.
Jag tyckte det var bra och viktig input till tråden.
Det är ganska lätt. Antingen går man på schablonavdrag eller också drar man av faktiska kostnader, inte både och.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Man bestämmer inte själv att man skall redovisa moms. Man ansöker om att bli momsredovisningsskyldig. Och när detta godkänts så måste man börja debitera moms för den näringsverksamhet det handlar om.A Anders99999999 skrev:
Om du skriver en faktura med moms, utan att ha momsredovisningsplikt, så riskerar du fängelse.
Sedan är det iofs lika allvarligt om man har näringsverksamhet som borde vara momsredovisningsskyldig, och man inte ansöker om det.
När det gäller privatuthyrning så är det så vitt jag förstår inte så enkelt som att uthyrningen ger mer än X kronor i hyra. Det är fler kriterier som styr att man skall bli momsredovisningsskyldig. Men jag har dålig koll på privatuthyrning.
Men hela momsdiskussionen är ett sidospår i den här tråden. Den handlar om avdragsmöjlighet för förmedlingskostnaden.
Man behöver inte betala in skatt heller. Ingen kan tvinga mig att betala in skatt.H hempularen skrev:Man bestämmer inte själv att man skall redovisa moms. Man ansöker om att bli momsredovisningsskyldig. Och när detta godkänts så måste man börja debitera moms för den näringsverksamhet det handlar om.
Om du skriver en faktura med moms, utan att ha momsredovisningsplikt, så riskerar du fängelse.
Sedan är det iofs lika allvarligt om man har näringsverksamhet som borde vara momsredovisningsskyldig, och man inte ansöker om det.
När det gäller privatuthyrning så är det så vitt jag förstår inte så enkelt som att uthyrningen ger mer än X kronor i hyra. Det är fler kriterier som styr att man skall bli momsredovisningsskyldig. Men jag har dålig koll på privatuthyrning.
Men hela momsdiskussionen är ett sidospår i den här tråden. Den handlar om avdragsmöjlighet för förmedlingskostnaden.
Du förstör bara diskussionen
Hej! Denna mejl tråd hade ju varit toppen att ta del av eftersom de verkar ge lite olika bud! Finns det något ärende nummer du kan dela med dig av?O ostersundaren skrev:Jag hade en lång mailtråd med skatteupplysningen kring detta. Efter många turer fram och tillbaks slutade det med att avgiften gästen betalar till airbnb ska inte tas med i beräkning av överskottet däremot ska avgiften du som värd betalar tas med. Så blev då ganska enkelt, den hyra jag tar per natt ska jag ta upp och inte det som utbetalas. Vad hyresgästen betalar totalt inklusive sin bokningsavgift har ingen betydelse.
Jag hänger med i skillnaden mellan att hyra ut som näringsverksamhet och privatperson. I det senare fallet får inga kostnader får dras av, ingen skatt upp till en viss summa. Enkelt och bra.
Men om man tänker att man hyr ut till förmedlingsfirman som sen hyr ut "i andra hand" till någon annan, är det verkligen en kostnad man har? Det är väl förmedlingen man har avtalet med?
Hade jag i min näringsverksamhet sålt saker till en avtalspart hade jag tyckt att det varit mycket krångligt att hålla reda på vad de sedan sålt det vidare för, redovisat den intäkten trots att jag inte haft den och sedan redovisa en motsvarande kostnad...
Men om man tänker att man hyr ut till förmedlingsfirman som sen hyr ut "i andra hand" till någon annan, är det verkligen en kostnad man har? Det är väl förmedlingen man har avtalet med?
Hade jag i min näringsverksamhet sålt saker till en avtalspart hade jag tyckt att det varit mycket krångligt att hålla reda på vad de sedan sålt det vidare för, redovisat den intäkten trots att jag inte haft den och sedan redovisa en motsvarande kostnad...
Ok, ja då blir det ju mer rimligt att se det som en kostnad. Kanske går att kringgå genom att hyra ut till förmedlaren istället dåA adron skrev:
Om förmedlaren gick med på det så skulle man nog kunna göra det, men det är förmedlaren som slipper ansvar genom att det hyrs ut direkt. Så de skulle säkert ta mer betalt. Antagligen såpass att det ändå lönar sig att inte göra det. Marknaden brukar landa i det som blir billigast 
Klicka här för att svara
