Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Planen förfaller inte, den gäller tillsvidare. Det som kan passera är genomförandetiden. Genomförandetiden innebär i korthet att det är en period är planen inte får ändras, ersättas eller upphävas mot berörda fastighetsägares vilja.
Ursäkta det slarviga språket, jag menade naturligtvis att planstridigheten förfaller efter den 1/10 och efter det att genomförandetiden har gått ut, allt enligt från @Nötegårdsgubben tidigare i tråden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Pellegnillot71
F fribygg skrev:
Anser du att bygglov är onödigt?

Varifrån menar du resurserna tas när okynnes anmälningar om trettio år gamla komplementbyggnader inkommer till byggnadsnämnden? Anmälaren behöver ju inte betala och fastighetsägaren har ju inte gjort nått fel, eller så är överträdelsen så gammal att den tolereras av samhället.
Det är väl en gränsdragningsfråga. Det kan ju lika gärna vara ett år gammalt ärende. I min mun kallas det för demokrati.

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det kan ju lika gärna vara ett år gammalt ärende.
Har du ens läst rubrik och första inlägget i tråden?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Haha liite skillnad vad de gör på Sammhällsbyggnadsförvaltningen och Barn och utbildningsnämnden, inte samma pengar ;-)
Klart det är samma pengar, mina skattepengar

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
F fribygg skrev:
Har du ens läst rubrik och första inlägget i tråden?
Jag fast för dig lät det ju mer som en principsak.

TRJBerg
F fribygg skrev:
Sköt om ditt eget och bry dej inte så mycket om vad grannarna gör eller har gjort, kommunen har viktigare saker att pyssla med och bör överhuvudtaget inte belastas med anmälningar om vad grannarna byggt för mer än trettio år sen..
Varför säger du det till Hybro?

H Hybro skrev:
Hur bör jag tänka då?

TRJBerg
Om det var ett svar till min kommentar så undrar jag hur du tänker? Tror du verkligen att Hybro oroar sig? Snarare kan det vara en retorisk fråga från hans sida.

F fribygg skrev:
OT: Om man kan följa reglerna är väl den kommunala bygglovs byråkratin onödig?
Tänk vad tid och kraft som kunde sparas om man slapp anmäla/ söka lov för småhubygge, det har ju under drygt 40 år med friggeboden visat sig att frihet under ansvar fungerar.
Visst är det så, jag har inte sagt något annar, tyvärr när man ser på statistik från bygglov/bygganmälansansöknngar är det många som inte är kompletta och felaktiga. Det är tyvärr många som "tror" att de vet...

Claes Sörmland
L L8ttas skrev:
Visst är det så, jag har inte sagt något annar, tyvärr när man ser på statistik från bygglov/bygganmälansansöknngar är det många som inte är kompletta och felaktiga. Det är tyvärr många som "tror" att de vet...
Det säger ju något om att vi har alldeles för höga krav för bygglovsprövning eller anmälan. Vi borde dra ned kraven till en enkel skiss och en textrad eller två för anmälan.

Exempel på lämplig nivå på anmälan:

"Jag anmäler härmed att jag kommer att installera ett nytt ventilationssystem i huvudbyggnaden på fastigheten Lilla Kommunen Frimärksgläntan 1. Ventilationssystemet kommer att utföras fackmässigt. Jag emotser svar från kommunen snarast."

Och svaret från kommunens byggnadsnämnd en arbetsdag senare:

"Tack för anmälan för att installera ett nytt ventilationssystem i huvudbyggnaden på fastigheten Lilla Kommunen Frimärksgläntan 1. Vi ger härmed startbesked. Upplysningsvis finns regleringar i BBR kring kraven på ventilation av en byggnad. Det finns också krav i PBL på obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att sätta ventilationssystemet i drift."

• Gilla
Stefan B. och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.