Hej,

Har en olovlig byggnad på tomten, uppförd av förra ägaren.
Byggnaden är fortfarande olovlig men preskriptionstiden från det att den uppfördes har passerat.
Tidigare ägare gjorde en ändring/tillbyggnad på den olovliga byggnaden innan bygget blev preskriberat.
Räknas då preskriptionstiden från det att byggnaden uppfördes eller från det att ändringen/tillbyggnaden gjordes?
 
Claes Sörmland
Tänk så här: byggnader är inte olovliga, det är åtgärder som kan vara olovliga.

Så åtgärden (alltså handlandet) att uppföra byggnaden är preskriberat.

Åtgärden att bygga till är inte preskriberad.
 
  • Gilla
DejanGajic och 4 till
  • Laddar…
Någon gång före 1995 uppförde förre ägaren en friggebod lite för nära skogsskiftet på andra sidan tomtgränsen...

Hur bör jag tänka då?

Och lika nära har jag en hundgård med hundkoja.

- Ingen har sagt något om vare sig det ena eller andra.
 
  • Gilla
Ninjasmurfen
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Någon gång före 1995 uppförde förre ägaren en friggebod lite för nära skogsskiftet på andra sidan tomtgränsen...

Hur bör jag tänka då?
Sköt om ditt eget och bry dej inte så mycket om vad grannarna gör eller har gjort, kommunen har viktigare saker att pyssla med och bör överhuvudtaget inte belastas med anmälningar om vad grannarna byggt för mer än trettio år sen..
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sköt om ditt eget och bry dej inte så mycket om vad grannarna gör eller har gjort, kommunen har viktigare saker att pyssla med och bör överhuvudtaget inte belastas med anmälningar om vad grannarna byggt för mer än trettio år sen..
Jag fattade det som att det var förra ägaren, inte grannen.
/W
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag fattade det som att det var förra ägaren, inte grannen.
/W
Likafullt, kommunen har viktigare saker att pyssla med (svårt att klara kärnverksamheten som skola och omsorg), belasta dem inte med onödiga anmälningar om vad förra ägarna byggt om bygget inte är allmänfarligt.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Någon gång före 1995 uppförde förre ägaren en friggebod lite för nära skogsskiftet på andra sidan tomtgränsen...

Hur bör jag tänka då?

Och lika nära har jag en hundgård med hundkoja.

- Ingen har sagt något om vare sig det ena eller andra.
Det blir en historisk fråga hur friggebodsreglerna såg ut 1995 (eller om det nu var tidigare som den uppfördes, möjligheten infördes 1979). Jag har inte lagtexten från tiden men jag tror att det i grunden var samma regelverk som idag fast den fick vara max 10,0 kvm stor, 3 m hög. Det fanns möjligen inget krav på att den skulle uppföras inom fastigheten eller på tomten men den placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus, i alla fall enligt dagens regelverk. D v s byggde man för många meter ifrån sitt en- eller tvåbostadshus så var det ett svartbygge. "Omedelbar närhet" betyder väldigt nära. Ett annat krav som har varit med från början är att man ska ha grannes medgivande om man bygger inom 4,5 m från gränsen. Och det tycks ju finnas i och med att det har stått där utan klagomål sen 1995.

Om den inte uppfördes i omedelbart närhet av ett en- eller tvåbostadshus så är det helt enkelt ett gammalt preskriberat svartbygge. Finns på var och varannan tomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husnotis och 1 till
  • Laddar…
Puuuuh

Ska ju inte belasta arvingarna i onödan😉
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om den inte uppfördes i omedelbart närhet av ett en- eller tvåbostadshus så är det helt enkelt ett gammalt preskriberat svartbygge. Finns på var och varannan tomt.
I bland även med hela eller delar av bygget utanför tomten.

Friggebod har väl dock sedan den infördes fått vara 3,0 m hög Claes?
 
H Hybro skrev:
Puuuuh

Ska ju inte belasta arvingarna i onödan😉
Nä, inte heller grannar eller kommun.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Friggebod har väl dock sedan den infördes fått vara 3,0 m hög Claes?
Jag är för ung för att veta detta... Någon som var med 1979 och minns? Var de 3,0 m från början eller kom det när man utökade dem till 15 kvm?
 
Det var 3 meter höjd men max 10 m² (höjdes till 15 m² 2008).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Sköt om ditt eget och bry dej inte så mycket om vad grannarna gör eller har gjort, kommunen har viktigare saker att pyssla med och bör överhuvudtaget inte belastas med anmälningar om vad grannarna byggt för mer än trettio år sen..
Det är ju hans egna… 🙄
 
Nissens
F fribygg skrev:
Likafullt, kommunen har viktigare saker att pyssla med (svårt att klara kärnverksamheten som skola och omsorg), belasta dem inte med onödiga anmälningar om vad förra ägarna byggt om bygget inte är allmänfarligt.
Du tänker att han skall anmäla sina egna byggnader? Vem har ens antytt det?
 
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att han skall anmäla sina egna byggnader? Vem har ens antytt det?
Tänker du @Nissens anmäla och belasta kommunens tjänstemän i onödan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.