C chit82 skrev:
Jag pratade med Bolagsverket idag, men de kommer inte hjälpa till med någonting, inga mallar eller någonting.
Det visste du väl redan.
C chit82 skrev:
Men de får nog tänka om när de får fler påringningar.
Det tror jag inte, däremot kanske Bokföringsnämnden faktiskt kan fås att göra något litet.
C chit82 skrev:
Jag har frågat 10 ggr om det är ok att bryta mot stadgarna för att kunna utföra detta, men får inget svar, de börjar prata om annat istället.
Varför tror du att de skulle svara på en sådan fråga? Den är förstås lätt att svara nej på, men det kan du ju räkna ut själv också.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så har det varit till nu också. Redovisningsskyldigheten är oförändrad, bara skyldigheten att lämna in den till Bolagsverket är ny.

Då så. Redovisning går ut på att redovisa det man gör, inte det man inte gör. Det kommer inte vara en nämnvärt omfattande årsredovisning att lämna in.
Jag förstår att du tycker det är jätteviktigt att göra detta för att bekämpa organiserade brottsligheten. Och du kan säga vad du vill om vad som vart redan tidigare. Men tror du på riktigt att varenda ekonomisk förening har gjort alla dessa steg tidigare? Det ska intygas, skrivas under osv, 90% av medlemmarna är där max 3-4 veckor om året.

Banken har redan krävt exakt belopp på vad vi får in om året i medlemsavgifter, kommer det in mer så spärrar de kontot. Vilket hänt en gång.

Till hur många skall man redovisa tillslut?
 
C chit82 skrev:
Jag förstår att du tycker det är jätteviktigt att göra detta för att bekämpa organiserade brottsligheten.
Då missförstår du mig. Jag är helt obrydd av om det här sker eller inte. Jag tror inte det kommer påverka ett dugg. Men jag tycker att du gör en höna av en fjäder av hur stort det är.
C chit82 skrev:
Men tror du på riktigt att varenda ekonomisk förening har gjort alla dessa steg tidigare?
Nej.
C chit82 skrev:
Det ska intygas, skrivas under osv, 90% av medlemmarna är där max 3-4 veckor om året.
Ni har väl en styrelse som företräder föreningen och digitala sätt att kommunicera på.
C chit82 skrev:
Banken har redan krävt exakt belopp på vad vi får in om året i medlemsavgifter, kommer det in mer så spärrar de kontot. Vilket hänt en gång.

Till hur många skall man redovisa tillslut?
Tror du att någon annan än staten fått banken att spärra kontot? Det är en och samma part som kräver saker av er.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då missförstår du mig. Jag är helt obrydd av om det här sker eller inte. Jag tror inte det kommer påverka ett dugg. Men jag tycker att du gör en höna av en fjäder av hur stort det är.

Nej.

Ni har väl en styrelse som företräder föreningen och digitala sätt att kommunicera på.

Tror du att någon annan än staten fått banken att spärra kontot? Det är en och samma part som kräver saker av er.
Vi har en styrelse, ordförande är 92 år, frisk som en nötkärna. De 3 andra som är där nästan alltid är 86år, 82 år och 85 år. Två av dom har inte ens BankID, ordförande klarar inte skicka mail, den tredje tar ut sin pension i kontanter och betalar via inbetalningskort.

Dock gemensamt för dom är att alla är friska och sköter området själva, till och med de allra tyngsta jobben
 
REV bör ha många medlemmar som är ekonomisk förening. Är ni medlem där så dom borde kunna hjälpa till. REV engagerade sig när momsfrågan för vägföreningar var aktuell nyligen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C chit82 skrev:
Vi har en styrelse, ordförande är 92 år, frisk som en nötkärna. De 3 andra som är där nästan alltid är 86år, 82 år och 85 år. Två av dom har inte ens BankID, ordförande klarar inte skicka mail, den tredje tar ut sin pension i kontanter och betalar via inbetalningskort.
Då kanske resten av föreningen ska skämmas över att de inte drar sina strån till stacken.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då kanske resten av föreningen ska skämmas över att de inte drar sina strån till stacken.
Nej det behöver vi inte, för dom har sagt att dom vill göra det, för att ha en sysselsättning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.