7 398 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Anskaffningsvärde vid ärvd bostad
Det har stor betydelse. Då det var ett arv och inte ett köp så utgår ingen beskattning. Den värderingen har då ingen betydelse för beskattningen när bostaden sedan säljs. Anskaffningsvärdet blir då det som gällde när bostaden ursprungligen köptes.
Det jag inte förstår dock är skillnaden på inköpspris vid reavinstskatt kontra uppskov. Vid reavinstskatt d.v.s. att man inte begär uppskov så stämmer ju det du skriver. Vid uppskov står det dock att: "Har du förvärvat bostaden genom arv, bodelning eller gåva är inköpspriset den skiftes- eller bodelningslikvid du har betalat.".D Daniel 109 skrev:
Så vid uppskov får man alltså räkna med värderingen som man har betalat i samband med arv eller tolkar jag texten fel?
Om man sen skänker ersättningsbostaden som man köpt med uppskov och ska inkomma med uppskov, så blir det inte samma summa som vid reavinstskatt? För vid reavinstskatt står det tvärtemot uppskovet att: "Om du har fått bostadsrätten genom arv, testamente, gåva eller bodelning övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Du får inte använda värdet i bouppteckningen som inköpspris om du har ärvt bostadsrätten eller fått den genom testamente. Du får inte heller göra avdrag för bodelningslikvid eller skifteslikvid som du har betalat i samband med bodelningen eller arvskiftet. Likviden räknas inte som inköpspris.".
Det är detta jag inte fattar. Så vid uppskov får man räkna med värdet vid arv och vid reavinstskatt får man det inte? Eller skiftes- eller bodelningslikvid är inte detsamma som värdet i bouppteckningen? Har själv aldrig haft med arv/dödsbo att göra så är inte helt med på alla begreppen.
Det gäller väl generellt?Ekonomista skrev:
Jämför med att ett syskon har koll på att ett föremål har ett högt värde som de övriga inte känner till.
Det här är ju potentiellt att ett eller två syskon har koll på att ett föremål har ett lägre värde som de/den övriga inte känner till.
Förutsatt att man inte tar in en värderingsman vilket givetvis inte alltid sker. Något för mig att tänka på när jag själv utformar mitt eget testamente för att undvika att någon jag inte vill ska missgynnas gör det p.g.a. okunskap. Ju tydligare testamente desto bättre.Dowser4711 skrev:
Och att värderingsmannen har koll på just rätt detaljer…
Absolut, man kan ta in åtminstone två oberoende värderingsmän (eller olika värderingsmän beroende på föremål t.ex. antika möbler, konst etc.). Sen är det ju lite enklare idag att kolla upp värden på nätet. Annan sak var det för 25 år sedan, då var det nog bara värderingsmän som gällde om man inte själv var påläst.Dowser4711 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 219 inlägg
Nej nej, det är ett utmärkt hot mot barnen, sköter ni er inte testamenterar jag allt som enskild egendom med samägande.Nötegårdsgubben skrev:
En bouppteckning ska normalt vara svårare att fuska med men den tar ju bara upp tillgångar och skulder per det datum som någon vandrade vidare. En bouppteckningsman kan ju givetvis vilseledas men ska vara oberoende.Ekonomista skrev:
Att upprätta en arvskifteshandling kan ju vem som helst göra och så länge den ser tillräckligt vettig ut så inte banken klagar och alla dödsbodelägare skriver under kan ju fördelningen vara hur orättvis som helst. Vid osämja här gäller det ju verkligen att bevaka sin rätt
Som jag förstått.
Om DU behåller lägenheten, ni ärvde den alla tre, tog över den och stod på den alla tre och du sen köper 1/3 var för 50.000 av dina syskon så får de betala 22% skatt på 50.000 - 1/3 av anskaffningsvärde (15/3=5.000) = 22% skatt på 45.000.
Den dag du säljer lägenheten har DU anskaffat den för 5.000 samt 50.000+50.000 så när du säljer kan du sätta anskaffningsvärdet (som du inte behöver skatta för) till 105.000. Säg att du säljer den för 205.000, då får du skatta 22.000 när du säljer. Om du tog över lägenheten "direkt" så är ditt anskaffningsvärde inte 105.000 utan 15.000. Dvs i fallet att du sålt till dina syskon blir din vinst när du säljer vidare 205.000-105.000. Om du fick lägenheten direkt är vinsten 205.000-15.000. Så du får skatta mer när du säljer om du inte köpt (och dina syskon inte skattat på sin del) av lägenheten. Hur ni än gör, den dag någon av er säljer lägenheten så kommer ni behöva skatta.
Om du bosätter dig i lägenheten som huvudbostad och sen säljer och köper ny lägenhet kan du flytta vinsten till nästa lägenhet. Men du kan inte ha två lägenheter och dra av skatten på båda, du måste sälja den du har nu om du flyttar in i den ärvda lägenheten. Annars förlorar du möjligheten att skjuta upp den vinstskatten. Krångligt....
Därför, om du får lägenheten direkt, dvs att du får den och dina syskon får pengar utan att någonsin ägt lägenheten så är det rimligt att du betalar lite mindre till dem än 1/3 av värdet, 22% mindre som mest. Men sen handlar det ju om om du vill ha lägenheten och annars behövt köpa en annan. Då kanske det är värt lite för dig att få den direkt, att priset mäklaren satte var "lågt".
Om syftet är att du ska direkt sälja den vidare tar du ju en risk samt kommer få betala mäklarkostnader. Då bör du dra av detta till summan du ersätter dina syskon med. Dvs om ingen av er ville ha den men du tog den och tog på dig att sälja den. Då ska du ju inte få skatta bort och ta risk.
Ville flera av er ha lägenheten? Kommer de andra att köpa andra lägenheter för sina pengar? Då gör du en bra deal som får en lägenhet men slipper skatta på vinsten. Om du ska behålla den länge och det var ett "bra pris" så ge syskonen bra ersättning - nästan 1/3 och skit i "dra av" skatten. Du har ju sluppit skatta bort pengar nu, det kan gå massor av år innan du får skatta och då får du ju "låna gratis" av staten.
Nu var ju detta exempel en billig lägenhet, är det ett dyrt hus blir det svårare. Skatter och risker för att priset inte är rätt blir högre.
Det enklaste är faktiskt att ni får 1/3 var och säljer och skattar precis som om någon utomstående köpt den. Och sätter priset därefter också. Då blir det inga "latenta skatter" och liknande.
Om DU behåller lägenheten, ni ärvde den alla tre, tog över den och stod på den alla tre och du sen köper 1/3 var för 50.000 av dina syskon så får de betala 22% skatt på 50.000 - 1/3 av anskaffningsvärde (15/3=5.000) = 22% skatt på 45.000.
Den dag du säljer lägenheten har DU anskaffat den för 5.000 samt 50.000+50.000 så när du säljer kan du sätta anskaffningsvärdet (som du inte behöver skatta för) till 105.000. Säg att du säljer den för 205.000, då får du skatta 22.000 när du säljer. Om du tog över lägenheten "direkt" så är ditt anskaffningsvärde inte 105.000 utan 15.000. Dvs i fallet att du sålt till dina syskon blir din vinst när du säljer vidare 205.000-105.000. Om du fick lägenheten direkt är vinsten 205.000-15.000. Så du får skatta mer när du säljer om du inte köpt (och dina syskon inte skattat på sin del) av lägenheten. Hur ni än gör, den dag någon av er säljer lägenheten så kommer ni behöva skatta.
Om du bosätter dig i lägenheten som huvudbostad och sen säljer och köper ny lägenhet kan du flytta vinsten till nästa lägenhet. Men du kan inte ha två lägenheter och dra av skatten på båda, du måste sälja den du har nu om du flyttar in i den ärvda lägenheten. Annars förlorar du möjligheten att skjuta upp den vinstskatten. Krångligt....
Därför, om du får lägenheten direkt, dvs att du får den och dina syskon får pengar utan att någonsin ägt lägenheten så är det rimligt att du betalar lite mindre till dem än 1/3 av värdet, 22% mindre som mest. Men sen handlar det ju om om du vill ha lägenheten och annars behövt köpa en annan. Då kanske det är värt lite för dig att få den direkt, att priset mäklaren satte var "lågt".
Om syftet är att du ska direkt sälja den vidare tar du ju en risk samt kommer få betala mäklarkostnader. Då bör du dra av detta till summan du ersätter dina syskon med. Dvs om ingen av er ville ha den men du tog den och tog på dig att sälja den. Då ska du ju inte få skatta bort och ta risk.
Ville flera av er ha lägenheten? Kommer de andra att köpa andra lägenheter för sina pengar? Då gör du en bra deal som får en lägenhet men slipper skatta på vinsten. Om du ska behålla den länge och det var ett "bra pris" så ge syskonen bra ersättning - nästan 1/3 och skit i "dra av" skatten. Du har ju sluppit skatta bort pengar nu, det kan gå massor av år innan du får skatta och då får du ju "låna gratis" av staten.
Nu var ju detta exempel en billig lägenhet, är det ett dyrt hus blir det svårare. Skatter och risker för att priset inte är rätt blir högre.
Det enklaste är faktiskt att ni får 1/3 var och säljer och skattar precis som om någon utomstående köpt den. Och sätter priset därefter också. Då blir det inga "latenta skatter" och liknande.
Klicka här för att svara