Mikael_L
Mikael_L: Själv har jag drevat alla mina fönster med mineralullsdrev, av lite olika orsaker. Men jag skulle inte bekymra mig så mycket över skummade fönster om jobbet bara gjorts bra och professionellt. Så jag lägger också min röst på samma åsikt som många andra här, kolla att fönstren sitter bra i lod och våg och lika långa diagonaler. Och att karmarna är raka (samma avstånd till
23 svar · 3,6k läst
M
Malinka71: Vilket år är huset byggt?
35 svar · 23,0k läst
N
Noseone: För 500k kan man ju fixa rätt mycket. Men jag antar det skall mycket till om man lämnar ett hur på sjötomt. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
1 svar · 1,3k läst
M
mr_bygg: Kul att höra att det löste sig. Men samtidigt tråkigt att det behövdes hot om advokat innan entreprenören insåg sitt ansvar och också var beredd att stå för vad han avtalat. Har liknande erfarenheter men förhoppningen är väl att entreprenörer som beter sig på det här sättet upptäcker att det faktiskt kan bli ganska kostsamt och därför ser till att sköta sig i framtiden. Så
7 svar · 1,5k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] Mycket bra så skall klåpare tas :thumbup:
52 svar · 9,0k läst
·
S
sj6: [citat] Av mitt inlägg är det detta du lägger märke till? Du har inte med att göra hur jag skötte mitt jobb egentligen men jag ska svara. Jag var omtyckt av både ungdomar, föräldrar. kolleger och chef så ja självklart hade jag ett helt annat språk i det jobbet. I mitt nya jobb känner jag mig friare och kan uttrycka mig som jag vill, som den person jag är.
118 svar · 14,8k läst
HandySmurf
HandySmurf: Har råkat ut för något liknande. Sålde en bostadsrätt jag ägt några år. Köparen kom sedan och klagade på elinstallationer han tyckte var felaktiga. En del av det som var felaktigt hade ägaren innan mig vållat men man är tydligen bara ansvarig för sådana saker i två år efter man sålt lägenheten. Köparen genomförde ingen undersökning eller besiktning av lägenheten före
7 svar · 2,6k läst
P
perobe-6: Slutbesiktningen avgör om entreprenören uppfyllt kontraktsenliga fordringar och är kopplat till entreprenadavtalet. Den har således inte med PBL eller andra myndighetskrav att göra om inte BN fordrar på ett protokoll i starttillstånd eller i kontrollplan. Byggherren och entreprenören kan komma överens utan att man har en slutbesiktning men en del banker fordrar att man har en för att de
1 svar · 1,1k läst
Suhagg
Suhagg: Den var inte trasig innan spolbilen körde där. Nu är den trasig. Försäkringsbolaget får se till att det blir återställt till skicket det var innan. Vad det kostar skulle inte jag bry mig om jag skulle bråka tills det blir löst.
42 svar · 9,0k läst
Larsa
Larsa: Villatomter är skyldiga att ta hand om sitt eget ytvatten, man får inte låta det rinna över till grannen. Det finns flera trådar om detta här på "forat". Sök så hittar du mer info.
3 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Jag kan ha fel. Men jag tolkar det som att perioden löpte 2010-11-01 till 2012-10-31 dvs till 1a Nov. inte till sista Nov.
1 svar · 1,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Hur slutade det hela?
20 svar · 5,9k läst
Lolle
Lolle: Fel som säljare är medveten om är ej ersättningsbara ur försäkringssynpunkt men det är ingen fribiljett. De facto så är säljaransvar fortfarande aktuellt på saker som är friskrivna i försäkringen. Köpare har valet att processa mot säljaren direkt i de fallen
13 svar · 4,5k läst
V
Vargklo: Några bilder för att stilla ev nyfikenhet om hur en takrenovering kan bli så dyr EDIT: Ja, jag ser det som bevarande av kulturhistoria. Vi har fått många positiva kommentarer från boende att någon tar sig an huset och bevarar det för framtiden.
14 svar · 7,1k läst
·
volvo
volvo: [citat] Det är besiktningsmannen som avgör om utförandet är okej. Om felen är enstaka allvarligt fel eller många småfel skall entreprenaden inte godkännas. Om det är ett mindre antal småfel kan besiktningsmannen godkänna entreprenaden med de fel som tagits upp i besiktningsprotokollet. Dessa fel skall i konsumententreprenader prissättas av besiktningsmannen till ett betryggande
21 svar · 4,0k läst
T
TobiasGren: [citat] Tack, då vet jag och svaret känns betryggande!
28 svar · 14,2k läst
B
billy_baver: Svaret på fråga 1 är att det i första hand beror på hur arrendeavtalet är formulerat. Om avtalet någonstans uttryckligen ålägger arrendatorn att använda anvisad väg innebär detta förstås också att jordägaren måste ställa denna väg till förfogande. En sådan skrivning är "dispositiv". Den är frivillig, och måste inte finnas för att avtalet ska gälla. Däremot ska avtalet
12 svar · 4,2k läst
R
Roger Levenrot: Mjaa... Samfälligheten har funnits ett tag och alla tomter/hus är inflyttade sedan drygt ett år... första husen har varit bebodda 3-4 år. Styrelsen har tydligen haft det jobbigt med LB Hus under uppförandet. Tyvärr känner jag inte till hela historien men jag reagerar på den märkliga inställningen. Förstår så klart att man inte kan utföra arbeten/ändringar på marken förrän den
2 svar · 1,0k läst
D09
D09: Kanske finns en branschorganisation för sprängare, dom kanske också kan trycka på sprängaren att delge dokumenten med tanke på att det noterades skada.
8 svar · 1,8k läst
·
A
Arnie: [citat] Ja, men enligt PBL skall hänsyns tas till de närboende. Det är ofta oundvikligt att några drabbas men man bör enl. min mening välja en plats där så få närboende som möjligt drabbas - om kriterier f.ö. kan uppfyllas. [citat] Det finns mkt att säga men.... Inte bara de närboende drabbas av skugga från höghuset. Även de som skall bo i höghuset skuggas (ung. halva dagen) av
11 svar · 4,8k läst
C
Crownbeats: Tack för svar. Jag gjorde precis som du sa så de fick skicka en målare som tog bort fogen, spackade upp och målade om så allt blev bra tillslut.
9 svar · 1,9k läst
·
H
hempularen: jag skulle nog inte ställt ultimatum, en gång med inspelad reklam är två för mycket. Jag skulle faktiskt inte ge dem en chans till bättring, såvida de inte var väldigt väsentliga för min verksamhet.
11 svar · 2,0k läst
P
Postman: Och just det. Hur hanterar man att dom har förfallodatum som ligger kanon-nära i tiden? Jag antar att dom inte får debitera ränta på dom 10% som konsumentköplagen ger en rätt att hålla inne, eller?
1 svar · 1,1k läst
Lolle
Lolle: [citat] Ja jag har inte rekommenderat att lägga sig platt utan gett de råd som generellt fungerar. Kontakta skadechef Begära överprövning ARN Tingsrätten Ev köra fuling och kontakta rättskyddsavdelningen (som inte är samma på Moderna) Villkoren för Moderna är rätt enkla efterapning av gamla Tryg (notera inte Trygg-Hansa utan danska Tryg-Vesta) men stämmer väl överrens med övriga
12 svar · 5,5k läst
L
LäsLus: Jag ser det inte som en uppskjutande åtgärd, det finns en defekt del som byts ut. För mig låter det som en normal åtgärd i de flesta fall (tänker nu de gånger jag behövt lämna in mina datorer på reperation) Men om felet kommer igen då kan man kanske börja ändra på tonläget och hävda att det är ett ursprungligtprodukt fel. Sedan är jag inte insatt i vitvaru branchen så är
7 svar · 2,4k läst
N
Noell: Nej det kan man normalt inte, det är ju inte ens säkert att det existerar någon innan. Vanligen så ska ett politiskt "granskningsbeslut" tas i aktuell nämnd innan detaljplanen skickas ut för granskning, dvs politikerna godkänner det förslag till detaljplan som ska ut på granskning. Innan dess brukar revideringarna av detaljplanen efter samrådet, inklusive samrådsredogörelsen betraktas
1 svar · 1,1k läst
E
Eliza77: Ja, jag skall luska lite vad som står i kontraktet. Jag vet att hussäljaren kommer bli förbannad men han får skylla sig själv. Tomten blir nog inte dyrare för hussäljaren har lagt på mäklaravgiften och hittelön på huspriset. Det är helt knäppt.
2 svar · 1,3k läst
Globetrot
Globetrot: Ett bra avtal med mycket av arbetet detaljspecat och bilder och underlag, betalningsplan, besiktningar? mm är A o O. Allt annat från O till Ö är att hantverkare skall vara vettig. det kan man inte avtala även om ett bra avtal kan skydda dig från TV4....
38 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.