Hej Byggahus! Har läst här ett bra tag men inte reggat mig förns nu =)
Kortfattat: Jag äger ett hus på en hörntomt där båda vägarna är "vanliga", ej någon vägförening eller annat. Jag har ett gammalt, fint staket ca 3 meter in på tomten på hörnsidan för att gränsa av ut mot vägen. Men vid snöröjningen så gör dom världens hög utanför staketet (på min tomt/gräsmatta), som sedan fryst, och som dom sen har mosat in rakt över staketet... Får dom göra så? Finns servitut på "last/ledning" men inget annat...
Kortfattat: Jag äger ett hus på en hörntomt där båda vägarna är "vanliga", ej någon vägförening eller annat. Jag har ett gammalt, fint staket ca 3 meter in på tomten på hörnsidan för att gränsa av ut mot vägen. Men vid snöröjningen så gör dom världens hög utanför staketet (på min tomt/gräsmatta), som sedan fryst, och som dom sen har mosat in rakt över staketet... Får dom göra så? Finns servitut på "last/ledning" men inget annat...
Nä, blir staketet skadat så ska dom laga det. Om det nu är kommunens maskin som snöröjer, jag antar att det är nån entreprenör som gör det, och då är det denne som får stå för det.
Sen lär det väl komma in en massa grus och sand på din gräsmatta via snöhögen...?
Sen lär det väl komma in en massa grus och sand på din gräsmatta via snöhögen...?
Du skall absolut med det snaraste kontakta kommunen, och meddela dem om att det är din tomt och att du kräver bortforsling av snö högen med det snaraste och att gräsmatta och staket iordningställs till våren. Det är ju så att med snön följer en massa skit som man inte får dumpa hur som helst, eftersom det innehåller miljö gifter som inte du skall ha på din tomt.
Råkade ut för kommunens inhyrda snöröjare för 3 år sen. Har också en hörntomt med plank åt ena hållet och ett lägre hundstängsel åt det andra. Då plogade dom in snön på min tomt och plogade sönder mitt plank. Ringde kommunen direkt och dom erbjud sig att antingen laga planket eller betala ut ersättning och sluta ploga in snö på min tomt. I år försökte dom ploga in snö på min tomt rakt igenom planket som är 1,8 m högt. Planket stod som ett U in mellan stolparna. Ringde igen och på em kom snöröjaren och ängnade 5 h åt att ta bort all snö längs mitt 30 meter långa plank.
Jag har också varit med om det, i mitt fall så dumpade de 3 m hög hög med blötsnö över min häck, en halvmeter från husväggen. När det frös så blev alltihop is.
Jag ringde, och de åkte ut och tittade. De konstaterade att det inte gick att flytta högen (no shit, den hade en häck infrusen i sig!), men att de skulle lägga eventuell kommande snö bättre och att jag skulle höra av mig om jag fick skador på häcken eller huset.
Jag ringde, och de åkte ut och tittade. De konstaterade att det inte gick att flytta högen (no shit, den hade en häck infrusen i sig!), men att de skulle lägga eventuell kommande snö bättre och att jag skulle höra av mig om jag fick skador på häcken eller huset.
Som sagt bara att ringa och klaga.
Vi fick ett lågt räcke ordentligt demolerat, så jag ringde (flera gånger) och fram på vårkanten satte dom upp ett nytt.
Sedan kan det vara klokt att markera låga staket, etc, så att dom syns ordentligt. Det är ju inte så kul om snösvängen exempelvis plogar bort bredbandsskåpet ute vid vägen.
Vi fick ett lågt räcke ordentligt demolerat, så jag ringde (flera gånger) och fram på vårkanten satte dom upp ett nytt.
Sedan kan det vara klokt att markera låga staket, etc, så att dom syns ordentligt. Det är ju inte så kul om snösvängen exempelvis plogar bort bredbandsskåpet ute vid vägen.
Jag vet inte om man skall kalla det spännande och intressant eller bara skrämmande?
När kommun och svevia huserar vid tomtgränsen och gemensamt fullständigt nonchalerar allt som sägs till dem på alla nivåer och i alla ärenden, så är det genast mer besvärligt.
Snöröjningen på bara ett par vintrar har för närvarande stigit och kostat mig över 70 000 kronor, bara och endast på grund av hur egenmäktigt, likgiltigt och stöddigt de hanterar snöröjningen. En mängd boende i området har STORA problem med detta men ingen vågar klaga, för då blir det värre för den som klagar. Traktor för snöröjning är dessutom införskaffad uteslutande och endast för detta ärende.
Då jag första vintern avstod att klaga när snöplogarna tryckte in sidan på min bil och plogade upp långt över bilen, så gjorde jag det för grannsämjan. När jag nästa vinter klagade, så blev det ännu värre. När jag klagade kommande vinter igen, så blev det direkta attacker och övertydliga signaler om att jag skall avstå att klaga.
Jag har själv plogat mycket snö och vet vad som händer, hur det fungerar och vad man skall göra. Tyvärr hjälper inte detta när bymentalitet, idioti och plöjboyfasoner fritt får frodas.
Jag har från första början varit mycket nogsam med att inte vara tjatkärring, utan tagit upp det konkret, sakligt och utifrån den enorma olägenhet detta orsakar mig och många andra i området.
Jag lade upp hanteringen med bilder och hur jag kontaktat under två vintrar. Det kommer mer när det är dags för nästa batalj. Som läget är nu, så kommer jag inte längre avstå klagomål. Alla nivåer, från rattapa till högsta chef/ansvarig hanterar detta med att bara försvåra ytterligare och med allt dyrare konsekvenser.
http://hem.passagen.se/baabwaf/svevia/
När kommun och svevia huserar vid tomtgränsen och gemensamt fullständigt nonchalerar allt som sägs till dem på alla nivåer och i alla ärenden, så är det genast mer besvärligt.
Snöröjningen på bara ett par vintrar har för närvarande stigit och kostat mig över 70 000 kronor, bara och endast på grund av hur egenmäktigt, likgiltigt och stöddigt de hanterar snöröjningen. En mängd boende i området har STORA problem med detta men ingen vågar klaga, för då blir det värre för den som klagar. Traktor för snöröjning är dessutom införskaffad uteslutande och endast för detta ärende.
Då jag första vintern avstod att klaga när snöplogarna tryckte in sidan på min bil och plogade upp långt över bilen, så gjorde jag det för grannsämjan. När jag nästa vinter klagade, så blev det ännu värre. När jag klagade kommande vinter igen, så blev det direkta attacker och övertydliga signaler om att jag skall avstå att klaga.
Jag har själv plogat mycket snö och vet vad som händer, hur det fungerar och vad man skall göra. Tyvärr hjälper inte detta när bymentalitet, idioti och plöjboyfasoner fritt får frodas.
Jag har från första början varit mycket nogsam med att inte vara tjatkärring, utan tagit upp det konkret, sakligt och utifrån den enorma olägenhet detta orsakar mig och många andra i området.
Jag lade upp hanteringen med bilder och hur jag kontaktat under två vintrar. Det kommer mer när det är dags för nästa batalj. Som läget är nu, så kommer jag inte längre avstå klagomål. Alla nivåer, från rattapa till högsta chef/ansvarig hanterar detta med att bara försvåra ytterligare och med allt dyrare konsekvenser.
http://hem.passagen.se/baabwaf/svevia/
Redigerat:
Baabwaf:
Har du inte möjlighet att parkera bilen på annan plats. Det blir ju en rejäl ficka som inte kan plogas ordentligt när du står där.
Sen kikade jag lite på tabellen där du sammanställt alla mail du skickat. Vissa dagar har du ju mailat fyra-fem gånger. Tror du inte att de som får alla dessa mail avfärdar dom som spam?
Har du inte möjlighet att parkera bilen på annan plats. Det blir ju en rejäl ficka som inte kan plogas ordentligt när du står där.
Sen kikade jag lite på tabellen där du sammanställt alla mail du skickat. Vissa dagar har du ju mailat fyra-fem gånger. Tror du inte att de som får alla dessa mail avfärdar dom som spam?
http://nyheter24.se/filmtipset/film/midvinterduell.htmlbaabwaf skrev:Jag vet inte om man skall kalla det spännande och intressant eller bara skrämmande?
Jag har själv plogat mycket snö och vet vad som händer, hur det fungerar och vad man skall göra. Tyvärr hjälper inte detta när bymentalitet, idioti och ”plöjboyfasoner” fritt får frodas.
Jag har från första början varit mycket nogsam med att inte vara ”tjatkärring”, utan tagit upp det konkret, sakligt och utifrån den enorma olägenhet detta orsakar mig och många andra i området.
Jag lade upp hanteringen med bilder och hur jag kontaktat under två vintrar. Det kommer mer när det är dags för nästa batalj. Som läget är nu, så kommer jag inte längre avstå klagomål. Alla nivåer, från ”rattapa” till högsta chef/ansvarig hanterar detta med att bara försvåra ytterligare och med allt dyrare konsekvenser.
[länk]
Hej Locke.Locke skrev:Baabwaf:
Ja, visst är fickan rejäl. Det är otroligt gott om plats. All denna plats fylls med snö som plogas in från vägen. Det handlar om flera kubikmeter varje gång plogen går förbi vid snöfall. De tömmer plogen där helt enkelt. Jag kan omöjligt skotta detta för hand och har därför införskaffat en traktor.
Om jag inte står där, så plogas det in ännu mer snö. Jag har ingen annan stans att stå, än på egen tomt. Den "ficka" du avser är utan den inplogade snön inget problem att skotta rent. Antagandet att vägen inte röjdes, så hade det inte funnits något problem eftersom jag med lätthet hade kunnat hålla ytan tillräckligt fri från snö, både för att parkera och komma in till dörren genom att gå dit.
Jag har erbjudit plats på min egen tomt att lägga all snö de plogar in, trots att det vid tomtgränsen finns flera hundra kvadratmeter att lägga snön på. Skillnaden är vill/vill inte. Det handlar inte om någon svårighet, utan endast om att de SKALL ploga in på tomten.
Innan någon alls visste vem jag var, innan jag alls tagit kontakt i ärendet och utan att jag klagat det minsta, så var problemet ungefär hälften. Den nivån var redan då svår.
Det är absolut omöjligt att ta sig ut från tomten även vid förhållandevis liten mängd snö. Inte på grund av snöns som faller, utan för den snö som plogas in.
I princip hade jag bara behövt en "bilbredd" för att ta mig ut. Om jag skall skotta denna "bilbredd" när de plogar, så får jag skotta 4-10 kubikmeter minimum, flera gånger om dagen. Jag klarar inte av det för hand. Det är många grannar som har samma problem och det är en jargong från väghållarens sida att trycka in extra om någon klagar, så de föredrar att vara tysta.
Jag hade aldrig stått som jag står p åde bilder du tittat på om jag haft möjlighet att stå inne på tomten.
Ang spam. Nej, de får alla meddelanden. Hela bygden pratar om det. Jag har dessutom använt ett flertal mailadresser, jst för att det inte skall gå att märka som spam eller automatiskt hamna som spam. Dessutom brukar det bli autosvar när personerna inte är tillgängliga för tillfället.
Baabwafs känns som en parts inlägg i ett större problem som inte liknar ts frågeställning. Man ser tydligt att det även gäller en större väg med bussförbindelse med bl.a. vändplan, etc, och att då t.ex. ha parkerade bilar på vägen får man nog räkna med att de blir inplogade. Så fungerar det både i tätorter och på landsbygd och det får man hantera. Gäller även att man kan få infarten igenplogad.
Tyvärr kan jag inte se detta som ett ensidigt problem som orsakas av ansvariga för snöröjningen. Man är själv också skyldig att ombesörja bra parkeringmöjlighet för egen fastighet och egen snöröjning med rätt utrustning, vilket kan vara lämplig snöslunga om förutsättningarna kräver det.
Tyvärr kan jag inte se detta som ett ensidigt problem som orsakas av ansvariga för snöröjningen. Man är själv också skyldig att ombesörja bra parkeringmöjlighet för egen fastighet och egen snöröjning med rätt utrustning, vilket kan vara lämplig snöslunga om förutsättningarna kräver det.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har själv bott i Klasaröd där Baabwaf tagit bilderna.
Om man parkerar på en genomfarts led till Lövestad kan man inte förvänta sig annat än att bilarna blir överplogade.
Ca 20 meter från stället där bilarna är parkerade drar ofta snön över åkern och den hamnar ju sen över och runt bilarna för när dom kör runt om bilarna släpps snön samtidigt och det kan den som plogar inte hjälpa.
Vägen är en huvudled så man kan ifrågasätta lämpligheten i att parkera där då.
Baabwaf har möjligheter att parkera på annat ställe så dom som plogar kan göra sitt jobb ordentligt vilket dom inte kan nu när bilarna står på värsta tänkbara stället med tanke på snö drevet som lägger sig 20 meter bort över vägen och måste plogas förbi bilarna.
Sluta grina Baabwaf och parkera på tomten eller vid Elofssons bilverkstad så ska du se det blir bättre.
Jag skulle vilja kalla din parkering idiotisk och jag vet om några i byn som inte gillar ditt sätt att parkera för det försvårar genomfart trafiken till och från Lövestad.
Du har utmärkta möjligheter att parkera på annat ställe så du skapar bara dessa problemen helt i onödan.
Hårda ord men jag har bott i Klasaröd och vet hur snö drev och röjning funkar där.
Om man parkerar på en genomfarts led till Lövestad kan man inte förvänta sig annat än att bilarna blir överplogade.
Ca 20 meter från stället där bilarna är parkerade drar ofta snön över åkern och den hamnar ju sen över och runt bilarna för när dom kör runt om bilarna släpps snön samtidigt och det kan den som plogar inte hjälpa.
Vägen är en huvudled så man kan ifrågasätta lämpligheten i att parkera där då.
Baabwaf har möjligheter att parkera på annat ställe så dom som plogar kan göra sitt jobb ordentligt vilket dom inte kan nu när bilarna står på värsta tänkbara stället med tanke på snö drevet som lägger sig 20 meter bort över vägen och måste plogas förbi bilarna.
Sluta grina Baabwaf och parkera på tomten eller vid Elofssons bilverkstad så ska du se det blir bättre.
Jag skulle vilja kalla din parkering idiotisk och jag vet om några i byn som inte gillar ditt sätt att parkera för det försvårar genomfart trafiken till och från Lövestad.
Du har utmärkta möjligheter att parkera på annat ställe så du skapar bara dessa problemen helt i onödan.
Hårda ord men jag har bott i Klasaröd och vet hur snö drev och röjning funkar där.