6 979 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
rösträtt samfällighet fullmakt
Är det någon som har koll på hur det fungerar vid årsstämman och röstning?
I förberedelserna för nästa årsstämma så skulle jag ta fram en fullmakt vid en eventuell röstning. Då visade sig att om det är två som äger en fastighet i samfälligheten (vilket är vanligt om man är gift eller sambo) så får inte den ena parten företräda fastigheten utan fullmakt från sin sambo/make/maka. Skulle jag ha en fullmakt åt en annan fastighetsägare som inte kan närvara så måste båda fastighetsägarna skriva på och sedan måste min sambo vara med med en fullmakt från mig så att jag kan rösta åt den andra fastigheten för ingen får företräda flera fastigheter.
Är det verkligen så komplicerat? någon som vet?
DVS fullmakt så att alla som deläger fastigheten representeras. max en röst per person så man kan inte företräda sin egna fastighet och någon annans även om man skriver fullmakt.
I förberedelserna för nästa årsstämma så skulle jag ta fram en fullmakt vid en eventuell röstning. Då visade sig att om det är två som äger en fastighet i samfälligheten (vilket är vanligt om man är gift eller sambo) så får inte den ena parten företräda fastigheten utan fullmakt från sin sambo/make/maka. Skulle jag ha en fullmakt åt en annan fastighetsägare som inte kan närvara så måste båda fastighetsägarna skriva på och sedan måste min sambo vara med med en fullmakt från mig så att jag kan rösta åt den andra fastigheten för ingen får företräda flera fastigheter.
Är det verkligen så komplicerat? någon som vet?
DVS fullmakt så att alla som deläger fastigheten representeras. max en röst per person så man kan inte företräda sin egna fastighet och någon annans även om man skriver fullmakt.
Varför skulle man inte får företräda flera fastigheter? Vad jag vet så kan man kan inte vägra att godta en fullmakt om den är korrekt utförd. Men som näringsidkare har jag för mig att man har rätt att välja vem man vill göra affär med, så länge det inte är diskriminering. Det borde dock inte gälla årsstämmor då varje medlem har rätt att rösta.
Förlag på fullmaktinformartion:
Namn och person nummer till personen fullmakten är ställd.
Exakt vad fullmakts ger personen rätt att göra.
Vilken tid eller vid vilket tillfälle gäller fullmakten.
Tänk på att en fullmakt normalt sätt inte behöver vara bevittnad, men den har större bevisvärde om den är det.
Förlag på fullmaktinformartion:
Namn och person nummer till personen fullmakten är ställd.
Exakt vad fullmakts ger personen rätt att göra.
Vilken tid eller vid vilket tillfälle gäller fullmakten.
Tänk på att en fullmakt normalt sätt inte behöver vara bevittnad, men den har större bevisvärde om den är det.
Att man bara får företräda en rösträtt framgår väldigt tydligt. se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm
12§ Delägare, som själv eller genom ombud är närvarande vid sammanträdet, har, oavsett om han äger en eller flera delägarfastigheter, en röst.
Rösträtt kan utövas genom ombud. Ombud får ej företräda mer än en medlem. (49 § 2 st SamfL Denna § kan dock avtalas att inte gälla i stadgan för samfälligheten.
Det beror på att ingen skall kunna gå runt och samla in röster som påverkar ett beslut.
Men att man måste hämta in skriftlig fullmakt från sin sambo/make/maka har en del samfälldheter som praxis. Jag gick igenom vårt anläggningsbeslut. I underlaget samlades svarstalonger med bara en underskrift per fastighet in så jag släpper frågan om man behöver fullmakt inom fastigheten nu.
12§ Delägare, som själv eller genom ombud är närvarande vid sammanträdet, har, oavsett om han äger en eller flera delägarfastigheter, en röst.
Rösträtt kan utövas genom ombud. Ombud får ej företräda mer än en medlem. (49 § 2 st SamfL Denna § kan dock avtalas att inte gälla i stadgan för samfälligheten.
Det beror på att ingen skall kunna gå runt och samla in röster som påverkar ett beslut.
Men att man måste hämta in skriftlig fullmakt från sin sambo/make/maka har en del samfälldheter som praxis. Jag gick igenom vårt anläggningsbeslut. I underlaget samlades svarstalonger med bara en underskrift per fastighet in så jag släpper frågan om man behöver fullmakt inom fastigheten nu.
Redigerat:
Det verkar som du har rätt, absurt, men du har rätt. Jag gissar att orsaken är att man bara får representera en fullmakt är att om de olika personerna har olika intressen så hamnar man inte i en intressekonflikt..
Vi gjorde nyss en omröstning i våran samfällighet och då gav jag en fullmakt till en granne då jag inte kunde närvara. Som vår ordförande hade uppfattat det kan man företräda sig själv plus en, men inte sig själv plus två. Några referenser har jag inte....
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jaq är väldigt tveksam över att alla ägare till en fastighet skulle behöva vara med för att man skall få rösta. En fastighet har en röst (eller andelstal, beroende på typ av fråga). Det är inte delägarna som har rösträtt, det är fastigheten. Därmed bör det räcka att en person representerar fastigheten. Om delägarna inte är överens så är det deras problem, inte samfällighetsföreningens.
Så det där om att man skulle behöva fullmakt från sin fru/sambo låter för mig som något egenuppfunnet i den samfälligheten.
Det känns lite svårare att som lekman tolka "Ombud får ej företräda mer än en medlem" det går ju att tolka som att man inte får ha fullmakt från mer än en person, eller att man inte får rösta med fullmakt om man redan själv representerar sin egna fastighet. Jag har nog antagit att det betyder att man får rösta för egen fastighet och med max en fullmakt. Så tolkas bestämmelsen i bostadsrättsföreningar. Jag är dock inte säker på att ordalydelsen i bostadsrättslagen är helt identisk.
Så om det finns någon jurist här som vet hur den skall tolkas vore det bra.
Så det där om att man skulle behöva fullmakt från sin fru/sambo låter för mig som något egenuppfunnet i den samfälligheten.
Det känns lite svårare att som lekman tolka "Ombud får ej företräda mer än en medlem" det går ju att tolka som att man inte får ha fullmakt från mer än en person, eller att man inte får rösta med fullmakt om man redan själv representerar sin egna fastighet. Jag har nog antagit att det betyder att man får rösta för egen fastighet och med max en fullmakt. Så tolkas bestämmelsen i bostadsrättsföreningar. Jag är dock inte säker på att ordalydelsen i bostadsrättslagen är helt identisk.
Så om det finns någon jurist här som vet hur den skall tolkas vore det bra.
Det är så att har företrädaren för fastigheten inte fullmakt från alla delägare så har inte fastigheten rösträtt. Detta är inget stort problem i praktiken, men skulle det vara en knepig fråga där röstningen är viktig så är röster från fastigheter utan fullmakt inte giltiga.hempularen skrev:Jaq är väldigt tveksam över att alla ägare till en fastighet skulle behöva vara med för att man skall få rösta. En fastighet har en röst (eller andelstal, beroende på typ av fråga). Det är inte delägarna som har rösträtt, det är fastigheten. Därmed bör det räcka att en person representerar fastigheten. Om delägarna inte är överens så är det deras problem, inte samfällighetsföreningens.
Så det där om att man skulle behöva fullmakt från sin fru/sambo låter för mig som något egenuppfunnet i den samfälligheten.
...
Klicka här för att svara
