"Så därför tecknade jag ett nytt elavtal med Kundkraft i mitten av Augusti i år. "

Kundkraft är väl inget elbolag. utan en broker. Om man läser denna tråd tycker jag alla som haft problem verkar ha använt sig av brokers t.ex. Compricer eller Kundkraft. I min värld känns det uppenbart att det är Kudkraft som gjort fel eller alla fall inte satt sig in i dina avtalsförhållanden tillräckligt väl för att kunna representera dig. Det är ju vanligt förekommande i alla branscher där brokers förekommer.

Jag har svårt att förstå varför man ska anlita en tredje part som ska förhandla åt en? Den enda som i längden tjänar på ett sådant upplägg är ägaren av brokern.

Det svenska ordet för "broker" är "mäklare": Elmäklare, aktiemäklare, skeppsmäklare. Etc.

• Gilla
KoK
  • Laddar…
Jag bytte till eON under en kampanj där de gick och ringde på dörren i vårt område... Nästa år kom Fortum så då tecknade jag med dem istället. De sa att jag skulle ringa och säga upp avtalet själv vilket jag gjorde. Jag frågade när jag ringde om det räcker med muntlig uppsägning och det lovade personen på e.ON att det gjorde.
Jag gjorde som jag alltid gör och antecknade personens namn, tidpunkt och vad vi pratat om.

Ett par månader före el-avtalet skulle gå ut fick jag det berömda e.ON brevet. Jag ignorerade det eftersom jag ju redan sagt upp mitt avtal.

Fortum skickade sen brev där de stod att avtalet jag tecknat med dem inte kunde kopplas in eller nåt sånt. Jag ringde då e.ON igen och då sa de att jag itne sagt upp mitt avtal och eftersom jag inte svarat på brevet så har jag automatiskt förlängts.

Jag hänvisade då till samtalet jag haft. e.ON säger då att uppsägningen måste göras skriftligt. Jag står på mig och hänvisar igen till personen jag talat med och säger att min fru också hörde samtalet då det var på högtalare och hon är av samma uppfattning som jag. Den jag nu pratar med på e.ON ber mig vänta medan han ska "kolla".
När han sen kommer tillbaka säger han att ingen med det namnet jobbar eller har jobbat på e.ON kundtjänst.

Nu blir jag riktigt förbannad och kräver att få prata med någon ansvarig. Naturligtvis så går inte det eftersom de alla är upptagna... Jag skriver sen brev till dem med kopia till konsumentverket där jag tydligt beskriver vad som hänt samt att min fru har bevittnat samtalen.
Fyra dagar senare dyker ett brev upp från e.ON med bekräftelse på min uppsägning...

Nä, e.ON tar jag inte i med handskar och tång ens... värre än ryska maffian om ni frågar mig! >(

//Anders

Ja, nu åkte jag också på det här med den utökade bindningstiden med Eon. Jag har aldrig haft bindningstid innan när jag kört med rörligt pris, och det har aldrig varit några konstigheter att byta elleverantör. Men nu har jag Eon och de har alltså bundit om mitt elavtal på ytterligare ett år. Jag fattar inte hur det är möjligt. Jag har tecknat en massa andra avtal för TV, bredband, mobiltelefoni men aldrig varit med om att man per automatik kan binda om avtalet utan återkoppling för mig. Men Eon jobbar tydligen annorlunda.

Aldrig mer Eon i alla fall.

Nilfons, du borde vända dig till Allmänna reklamationsnämnden om E.ON har förlängt avtalet utan förvarning. E.ON måste då bevisa att du har godkänt avtalet, annars åläggs dom att häva det.

Det står i ursprungliga avtalet att de skickar ut ett nytt erbjudande men att det har "automatisk avtalsförlängning". Vad det gäller "negativ avtalsbindning" har man enligt lagen om avtalsrätt kommit fram till att det är godkänt att förlänga avtal om det framgår av ursprungligt avtal att så kan ske...

e.ON behöver alltså inte ens skicka ut brevet utan kan förlänga även utan det. Det är upp till konsumenten att hålla reda på sina avtal anser "lagen"...

Att sedan e.ON utnyttjar detta är ju helt åt skogen och måste anses som oseriöst!

//Anders

anders07 skrev:
e.ON behöver alltså inte ens skicka ut brevet utan kan förlänga även utan det. Det är upp till konsumenten att hålla reda på sina avtal anser "lagen"...
//Anders
Det där stämmer inte Anders07, enligt 5§ i ellagen (1997:857) så måste elbolaget informera konsumenten om förändringen senast 60 dagar innan det befintliga avtalet löper ut.

"Den elleverantör som har ett tidsbestämt avtal med elanvändaren om leverans av el ska tidigast 90 dagar och senast 60 dagar före det att avtalet löper ut informera elanvändaren om
1. tidpunkten för avtalets upphörande, och
2. konsekvenserna av avtalets upphörande."

I vanliga fall så sker detta i samband med ett offertutskick, avtalet bekräftas sedan med ett nytt brev när offerten returnerats eller ej.

Jag vidhåller därför att Nilfons ska vända sig till E-ON eller ARN för en prövning.

Då säger ju ellagen och avtalsrätten olika då tydligen. Dock står det ju inget i ellagen heller om att avtalet inte får vara s.k. "negativ avtalsbindning" bara om "konsekvenserna"...
Då gör ju e:ON helt rätt som skickar ut ett brev. Jag har ju själv fått det brevet och kan inte säga att jag uppfattade det som att det var "negativ avtalsbindning" men de har säkert fått in den texten där någonstans...

//Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.