thomasx skrev:
Sätt dig ner och gör ett överslag på den totala kostnaden, och se hur mycket det skiljer mot kostnaden för förbrukningsvaror som diesel, olja, oljefilter etc. så hittar du kanske en lösning. Det är ju en beräkning som ni måste göra oavsett, annars vet ni ju ändå inte hur mycket ni ska ersätta plogarna med. Men det kanske ni redan har gjort? Vad har ni kommit fram till i så fall?
Jag ska ta upp det med, så får vi se. Själv besitter jag inte kunskapen att göra ett sådant överslag. Spontant känns det lite tveksamt att föreningen köper olja och filter och sådant, men det kanske är OK. Men jag hoppas på en lösning med hobbyverksamhet alt. F-skatt.

Mama mia vad vi klyddar i detta land. Men vi har varit i Skatteverkets klor en gång så jag förstår varför ni vill hålla er på rätt sida lagen. (Det trodde vi att vi gjorde, men det tyckte inte Skatteverket, några år senare... Mycket tråkig övning som definitivt lade sordin på företagandet en bra stund.)

Rent kostnadsmässigt kan det ju inte vara några stora summor det rör sig om. Gissar att man plogar i snitt en gång per vecka under vintersäsongen precis som thomasx nämner. 1km*2(framochtillbaka)*0,5(liter diesel)*20(antalet veckor)*15(literpriset)=300 kr för bränslet. Slitaget är lite svårare men max lika mycket.

Oavsett om ovan är rätt eller ej blir det inte mycket pengar. Så jag förstår att ni vill lösa det enkelt.

Kör själv vår egen väg med tre hushåll. Tar inte betalt för de få gånger jag kör. Men det känns surt när grannen ändå klagar på att det finns snövallar... 10 cm höga.

• Gilla
Swappe och 1 till
  • Laddar…
turboraketti skrev:
Spontant känns det lite tveksamt att föreningen köper olja och filter och sådant, men det kanske är OK. Men jag hoppas på en lösning med hobbyverksamhet alt. F-skatt.
Jag förstår nog inte alls vad du vill egentligen, för jag trodde att det var just saker som bränsle och förbrukningsdetaljer ni ville ersätta, åsså "förslitning" å där skulle det vara spännande att få höra hur mycket det blir per år. Skulle också vara intressant att höra varför ni inte kan tänka er att ersätta de faktiska kostnaderna och vissa förbrukningsdetaljer mot kvitto, jag har inte förstått vilka problem ni ser med den (allra enklaste?) lösningen.

Fjelie 17 skrev:
Mama mia vad vi klyddar i detta land. Men vi har varit i Skatteverkets klor en gång så jag förstår varför ni vill hålla er på rätt sida lagen. (Det trodde vi att vi gjorde, men det tyckte inte Skatteverket, några år senare... Mycket tråkig övning som definitivt lade sordin på företagandet en bra stund.)
Och då handlade det om en hobbyverksamhet med hur stor omsättning?

thomasx skrev:
Jag förstår nog inte alls vad du vill egentligen, för jag trodde att det var just saker som bränsle och förbrukningsdetaljer ni ville ersätta, åsså "förslitning" å där skulle det vara spännande att få höra hur mycket det blir per år. Skulle också vara intressant att höra varför ni inte kan tänka er att ersätta de faktiska kostnaderna och vissa förbrukningsdetaljer mot kvitto, jag har inte förstått vilka problem ni ser med den (allra enklaste?) lösningen.
Vi vill två saker:
- Den som plogar inte behöva betala för att göra det
- Ersättningen ska gå till på ett regelriktigt sätt
Jag kan inte området traktorer alls, men de jag känner som har traktorer säger att bränslet är det lilla kostnaden. Det känns inte rimligt (eller regelriktigt) att föreningen skulle betala reparationer och reservdelar till en traktor som inte ägs av föreningen. Om det nu är så att de som plogar inte vill skaffa sig F-skattsedel, så tror jag ändå att hobbyverksamhetslösningen skulle vara fördelaktig för båda, i och med att de kan fakturera ett timpris enligt sin egen uträkning och får möjlighet att göra avdrag för omkostnader utan att behöva deklarera moms. Benämningen hobbyverksamhet stämmer dessutom väl in. Men som sagt får jag ta upp det med dem och vi får tillsammans komma fram till en lösning. Jag kan återkomma när det är gjort, om nu någon är nyfiken på resultatet.

Jag fröstår inte att ni måste problematisera detta.

Varför hålla på och dividera om bränslepriser, oljefilter och stort och smått?

Jag har i några år betalt för snöröjning "vid behov", ungefär en kilometer,
som utförs av en person som plogar näraliggande vägar.
Pris 250 kr per gång. Det tar ju bara några minuter.
Enkelt och okomplicerat. Inget "tjafs" om vad de egentliga kostnaderna är.
Då och då får jag en handskriven räkning med moms pålagt och där han har skrivit "Innehar F-skatt".

Allt mycket enkelt och korrekt, dvs ett normalt kund - leverantörsförhållande.
Kan väl knappast bli enklare?

turboraketti skrev:
Vi vill två saker:
- Den som plogar inte behöva betala för att göra det
- Ersättningen ska gå till på ett regelriktigt sätt
Jag kan inte området traktorer alls, men de jag känner som har traktorer säger att bränslet är det lilla kostnaden. Det känns inte rimligt (eller regelriktigt) att föreningen skulle betala reparationer och reservdelar till en traktor som inte ägs av föreningen. Om det nu är så att de som plogar inte vill skaffa sig F-skattsedel, så tror jag ändå att hobbyverksamhetslösningen skulle vara fördelaktig för båda, i och med att de kan fakturera ett timpris enligt sin egen uträkning och får möjlighet att göra avdrag för omkostnader utan att behöva deklarera moms. Benämningen hobbyverksamhet stämmer dessutom väl in. Men som sagt får jag ta upp det med dem och vi får tillsammans komma fram till en lösning. Jag kan återkomma när det är gjort, om nu någon är nyfiken på resultatet.
Jag måste säga att jag förstår fortfarande inte, ni vill ju betala för de kostnader traktorägarna har. Kostnaderna är utan tvekan bränsle och förbrukningsdelar. Nu säger du att det är den lilla delen, men säger samtidigt att du inte vet hur stor någon del av kostnaderna är!? Hur stor del av den totala tim-driftskostnaden traktorn har beror till stor del på hur ny den är och hur ofta ägaren byter den. Har han en ny och byter ofta lär han ha F-skatt också. I annat fall skulle jag vilja påstå att det oftast är som hos min svärfar, det är en gammal traktor där kapitalkostnaden är i stort sett = 0 och all kostnad ligger på förbrukning och reservdelar.

När det gäller hobbyverksamhet tycker jag det verkar som du bara vill se fördelarna för egen del men inte nackdelarna för de som har traktorer. Vad vinner de på all den extra administrationen, jämfört med att bara få ersättning för utlägg mot kvitto?

jag förstår heller inte vad det är som du menar är regelvidrigt med att betala ut ersättning mot kvitto!? Att du känner så må så vara, men regler handlar inte om känslor utan om vad som är rätt och fel ur regelverkens sätt att se på saken.

Vill du att allt ska gå 100% rätt till, varför då inte anlita ett registrerat bolag som fakturerar er för tjänsten? För det är väl inte så att du både vill ha kakan och äta upp den på samma gång? Det känns lite så ;)

thomasx skrev:
Jag måste säga att jag förstår fortfarande inte, ni vill ju betala för de kostnader traktorägarna har. Kostnaderna är utan tvekan bränsle och förbrukningsdelar. Nu säger du att det är den lilla delen, men säger samtidigt att du inte vet hur stor någon del av kostnaderna är!? Hur stor del av den totala tim-driftskostnaden traktorn har beror till stor del på hur ny den är och hur ofta ägaren byter den. Har han en ny och byter ofta lär han ha F-skatt också. I annat fall skulle jag vilja påstå att det oftast är som hos min svärfar, det är en gammal traktor där kapitalkostnaden är i stort sett = 0 och all kostnad ligger på förbrukning och reservdelar.

När det gäller hobbyverksamhet tycker jag det verkar som du bara vill se fördelarna för egen del men inte nackdelarna för de som har traktorer. Vad vinner de på all den extra administrationen, jämfört med att bara få ersättning för utlägg mot kvitto?

jag förstår heller inte vad det är som du menar är regelvidrigt med att betala ut ersättning mot kvitto!? Att du känner så må så vara, men regler handlar inte om känslor utan om vad som är rätt och fel ur regelverkens sätt att se på saken.

Vill du att allt ska gå 100% rätt till, varför då inte anlita ett registrerat bolag som fakturerar er för tjänsten? För det är väl inte så att du både vill ha kakan och äta upp den på samma gång? Det känns lite så ;)
Så du menar att föreningen, beroende på hur stor del av traktoranvändandet plogningen står för, skulle betala säg var tredje reparation, filterbyte och oljebyte? På en inventarie som föreningen inte äger? Det vet jag att man inte får göra, om man frågar Skatteverket. Hade liknande tankar med privata inventarier i min egen firma en gång, men sedan fick jag revision...

I vilket fall, jag tackar för ditt engagemang, även om det är lite jobbigt att bli anklagad för att vilja äta kakan och ha den kvar, när man bara försöker anstränga sig för at alla ska bli nöjda. Nu när du och andra vänliga själar delat med sig av sina tankar och kunskaper är nästa steg för mig att prata med styrelsen och traktorägarna om hur vi går vidare. Därefter kommer jag tillbaka och berättar vad vi kom fram till.

Vi hörs!

Fakturera en timpeng, svårare än så är det inte. I den peng ingår bränsle och slitage

Ring skatteverket och fråga hur ni skall göra...
Redovisa deras svar här...

Ser ingen anledning till att krångla till det. Det är väl inte värre än att de som plöjer får räkna ut hur mycket de lagt ut på diesel. Sen splittar ni summan på alla fastigheter och ger nån hundralapp var till gubbarna. Skatteverket lär väl knappast förfölja er för det.

Och vill ni krångla kan ju "arbetarna" enkelt fakturera via frilansfinans.se Har själv använt det tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.