Juridik
palatset: Ekonomisk ersättning och principer. - Nej usch. De har ju bett om ursäkt. Alla kan göra fel, även du.
timmelstad: Jag kanske läser lite muppigt, men när jag läser beskrivningen av ärendet låter det som att grästippandet och stenar för röret är medvetna handlingar som utförs just för att styra om vattenflöden?
thomasx: Villaägarna i göteborg har en kille som brukar vara med på deras olika tillställningar. Som medlem i villaägarna vill jag minnas att man får 1 timmes fri konsulatation. Gå med i villaägarna du också, det lönar sig. Jag har snackat en del med hoonom, och han verkar helt ok.
ordain: [citat] Off topic, men nej, alla blev inte medlemmar per automatik, utan endast om någon av ens föräldrar var medlemmar blev man medlem vid födseln. Mina föräldrar var inte medlemmar så jag har aldrig varit medlem, och jag lovar att jag är född långt före 1996.
Lolle: Intentionen för avtalet avgör om det kan bevisas. Risken är att det enda skriftliga som finns dock är fakturan som TS dessutom betalat och därmed accepterat. Sitter o kör bil så har svårt att skriva mer utförligt, sorry
Gurex: ok, det går inte bara att skarva den då? Hmm.. inte om den går i väggen iofs. Inspektionslucka?
mycke_nu: [citat] Jag tycker nog att detta är den allvarligaste invändningen. Borde kollas upp med försäkringsbolaget.
Thomas59: [citat] Kan inte hålla med dig där "Byggis". Bedömningen om ett fel eller en brist är att klassa som dolt fel ÄR svår. De exakta krav som du påstår finns rörande vad som är dolt fel eller inte existerar inte i den form du vill göra gällande. Frågan om dolt fel är i allra högsta grad en bedömningsfråga utifrån ett antal kriterier. Huruvida man vid besiktning faktiskt uppfattat
TheKnifeMan: Känner verkligen med er. Ni står inför svåra val, processa/göra upp samt bygga om själva/anlita firma. Jag är inte kunnig i juridik men har köpt både hus (och båtar - lika rörigt). Det som ni självklart skall göra, oavsett hur ni väljer att gå vidare, är att ta råd från en advokat (ni borde ha viss ersättning för detta via hemförsäkringen, kontakta försäkringsbolaget).
master1000: [citat] Med baktung menas att Ni skall ha fått mer än Ni är fakturerade för när fakturan väl kommer. 50% som faktureras efter stomresning är ine särskilt fördelaktigt för Er eftersom alla dyra grejer inte har kommit då, t ex kök, golv, badrum m m. Borde vara max 40%. 10% nivåerna är ok men arbetena skall vara avslutade innan de faktureras. Tänk också på vad som skulle hända om
christina113: Om man får betalt för merkostnader kanske man kan avtala om hämtmat en månad och ersättning mot kvitton?
palatset: Vi åkte hem till säljaren och fick underskrift på att hon tagit emot meddelandet. Det hjälper inte att bara kontakta mäklaren man måste meddela säljaren att du inte ska ha huset.
sj6: Det finns alltså sjuka människor i Sverige också, inte bara i staterna? ;) Följer denna tråd med stort intresse! Go justice!
Hemmakatten: Vi var också i samma situation fast som säljare. En av dödsbodelägarna bodde inofficiellt i huset. Vägrade svara på brev mm. Det blev en över 5 år lång historia via domstolar, advokat, polis mm. I samma minut som personen avhystes revs huset dels för att hindra inflyttning och dels för att huset var fallfärdigt och det var lättare att sälja bara en tomt. Personen som avhystes har
sj6: [citat] Precis och då har man ändå varit ärlig.
AJansen: Det är vi medvetna om, men det rör sig om så många fel och det konsumenttjönstlagen säger [citat] och det har vi. De har undanhållit viktig information bl a. Jag vet att ni bara får höra en sida av storyn men det finns många felaktigheter. De har bl a grävt ned ett ej godkänt kabelskyddsrör. En besiktning skall utföras i mogon så får vi ta det därifrån. Det viktigaste nu är att
pinebar: Kan ni inte kräva att de ska bygga sovrum/klädkamamre som det först var tänkt i er lägenhet? Alltså inte kompensation utan att de justerar istället?
Odjuret: Känns ännu svårare om konkursen är avslutat... Då borde det inte finnas någon motpart längre... Det är min känsla... oavsett så borde det vara konkursförvaltaren som är den avtalspart du ska vända dig till då den ägaren till företaget inte har så mycket att säga till om... Är det inte så att konkursförvaltaren blir någon slags ägare?
Budski: Det rör sig inte om någon jättesumma. Jag vet inte exakt men jag har svårt att tro att det kostar mer än 20.000 att ta in en annan firma som fixar det. Men jag tänkte att det kan vara värt att lågga ett par tusen på ett officiellt brev innan jag ger upp. Jag har inga planer på att dra det hela vägen till rätten i nuläget
Putt: [citat] Haha, ja alla sätt är bra förrutom de dåliga. I "mitt" fall stod bilen ute på en väg i ett villaområde, dock så pass dumt till att min bekante hade problem att komma in på sin egen uppfart.
MB77: [citat] Det var SEB på en liten ort, för att affären skulle bli av så var jag tvungen att ha någon som skrev pappren och banken gjorde inte det. Mäklaren som skrev pappren valde jag själv. Om jag inte minns helt fel så sa banken typ, "vi har inte den tjänsten längre". Detta var 2003.
Hemmakatten: Det är inte bara trekammarbrunnen som ska ha tillräcklig kapacitet utan även den efterföljande infiltrationsbädden måste vara dimensionerad för två hushåll. Om du har anlagt och fått tillstånd för din anläggningen för två hushåll från kommunen så är det okej.Men troligtvis är det väl så att ditt avloppstillstånd gäller endast för din fastighet. Vi är två fastigheter med
kent_n: Kommunen ska undersöka saken närmare. Hela gatan grävdes nämligen om för 3 år sen (vi köpte huset för 1,5 år sen). Nåja. Vi har nydränerat hus nu i alla fall, men skulle vara skönt att veta att det inte är något fel. Svårt att beskriva vad porlande innebär, men det samlades väldigt mycket vatten på kort tid. Jag har faktiskt inga kunskaper alls kring detta, och nu är huset
pelpet: [citat] Jag har fått lära mig att passiv aggression hanteras bäst genom att man uppmärksammar det som sker. Den som är passivt aggressiv vill oftast inte stå för det heller. Grannen verkar fungera på det sättet eftersom han bara slänger över löv och kvistar på kvällen. Förslaget ovan är utmärkt. Genom att påpeka att grannen missuppfattat lagen får han chansen att lägga av utan
cem77: [citat] Är ju bara att bestrida fakturan med motiveringen att arbetet som försöker faktureras inte är färdigställt enligt avtal.
tio_Pepe: Nu handlar det ju om att skapa en tydlig avgränsning under tak. Det kanske inte behövs något högt staket? Sätt upp ett par krokar och häng en kedja mellan dem.