2 291 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Flytta vajerstag, vem ska betala.....
Vill flytta ett vajerstag till en el stolpe vid gatan som är förankrat på våt tomt en bit in för vi behöver ytan för en extra bilparkering. Erbjöd dem att fortsätta utnyttja vår mark men sätta fästet dock i tomtgräns istället.
Kontaktade Fortum i Sthlm och får till svar: "Ja visst fyll i Offertförfrågan så får ni ett pris."
??? Vadå, jag äger marken, det finns inget servitut, står inget i mina köphandlingar.
Tyvärr kan vi inte flytta det åt andra hållet för få får vi spränga berg och det kostar.
Jag vill inte betala det, för då kan jag hellre kapa skiten och säga oj då var vajern dålig.
Men det lär väl aldrig fungera som argument
Vad gäller? Är det någon som vet?
Har ju god lust att säga att då skickar jag hyresavier till er för baserat på den procent av marken som vi ej kan utnyttja baserat på gällande marknadsvärde. Lär man väl inte heller få göra......
Snälla vet någon något vad man kan göra med dessa "jättar".......
Kontaktade Fortum i Sthlm och får till svar: "Ja visst fyll i Offertförfrågan så får ni ett pris."
??? Vadå, jag äger marken, det finns inget servitut, står inget i mina köphandlingar.
Tyvärr kan vi inte flytta det åt andra hållet för få får vi spränga berg och det kostar.
Jag vill inte betala det, för då kan jag hellre kapa skiten och säga oj då var vajern dålig.
Men det lär väl aldrig fungera som argument
Vad gäller? Är det någon som vet?
Har ju god lust att säga att då skickar jag hyresavier till er för baserat på den procent av marken som vi ej kan utnyttja baserat på gällande marknadsvärde. Lär man väl inte heller få göra......
Snälla vet någon något vad man kan göra med dessa "jättar".......
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
I princip så får de alltid ledningsrätt om de begär det. Så även om de inte har ledningsrätt i nuläget så kan de begära det, och få det. Då får du visserligen en smärre ekonomisk kompensation för intrånget.
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Gör som dom säger.
Sen kan du skicka offerten med ett brev där du ber dom göra det utan att behöva betala osv...
Enklare för dom när dom vet kostnaden.
Ge inte upp, utan tjata öronen av dom.
Sen kan du skicka offerten med ett brev där du ber dom göra det utan att behöva betala osv...
Enklare för dom när dom vet kostnaden.
Ge inte upp, utan tjata öronen av dom.
Okej, då fyller jag i deras offertförfrågan och sedan så hävdar jag att jag vill se ledningsrätten el servitutet när jag fått priset. Då finns alla fakta och då får väl jag ligga på att de utnyttjar en bit mark av mig
Men "slåss" mot Goliat känns så ojämnt...
Har någon annan lyckats med detta i forumet???
Men "slåss" mot Goliat känns så ojämnt...
Har någon annan lyckats med detta i forumet???
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Fast den ekonomiska kompensationen för ett vajerstag en bit in på tomten skulle jag gissa blir max 2 - 3 000 kr, ev. under 1000. Det räcker inte långt om de skall ändra.
Sedan är väl frågan också om det verkligen inte redan finns servitut eller ledningsrätt, om det är gammalt så hittar man det inte via datorn.
Sedan är väl frågan också om det verkligen inte redan finns servitut eller ledningsrätt, om det är gammalt så hittar man det inte via datorn.
Hos oss flyttade fortum tre wirestag utan kostnad, detta var strax innan vi började bygga huset.
Då hette det nått i stil med att det ingick i vad fortumgubben kallade "stolpservice".
Men det var nog nått han sa på skoj så ta inte ordet stolpservice för allvarligt.
Vet inte om det är någon skyldighet dom har, men jag föreslår att ni håller dialogen så trevlig som möjligt så kanske dom hjälper er.
Då hette det nått i stil med att det ingick i vad fortumgubben kallade "stolpservice".
Men det var nog nått han sa på skoj så ta inte ordet stolpservice för allvarligt.
Vet inte om det är någon skyldighet dom har, men jag föreslår att ni håller dialogen så trevlig som möjligt så kanske dom hjälper er.
Absolut så kan man hålla en lättsam ton så ser man vart det barkar
och man kan ju fråga dem om de har någon ledningsrätt att visa i glad ton. Försöker bara just nu formulera ett svar som inte låter barskt för det är inte min mening med svaret, ibland är det lättare att prata med folk än skicka mail då det ibland kan misstolkas. Och klämma in glada smileys verkar ju inte seriöst heller.......
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara