B
billy_baver: Ett delägaravtal överlever knappast ett arvskifte.
29 svar · 10,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tyvärr. Dessa bankgarantier som entreprenörerna kräver är en förbannelse för kunderna. Det enda sättet (förutom att företaget ger sitt godkännande) är att stämma företaget i ett civilmål hos tingsrätten. Kundens enda övertalningsmededel gentemot entreprenör är att hålla inne pengar. Om pengarna då sitter "fast" i en bankgaranti är övertalningsförmågan inte lika god.
1 svar · 1,2k läst
O
Odjuret: Tja de gipsskivor jag köper när jag skriver ett inlägg nästan mitt i natten... är billiga....:p Dock hittar jag dom inte till det priset när jag skall köpa dessa under mer normala tider... :D Så jag får väl revidera prisuppgiften lite.... säg mellan 3-400kr...:) Jag förstår att ni blir besvikna nu när jag inte kan berätta var jag köper dessa för 200kr st....:p
9 svar · 1,1k läst
H
Hubbe2: Jag anser också att för en "projektledarkostnad" om 10% att han bör kunna snickra ihop en tidsplan.
1 svar · 1,1k läst
Bart
Bart: Nej, det namnet känner jag inte igen.
18 svar · 6,0k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: Misstänker du skall spränga för din grund. Att göra en syneförättning ( besiktning av omkringliggande byggnader ) är en egen trygghet så att grannarna inte kan komma till dig efteråt och påstå att deras hus tagit skada av Er sprängning. Vibrationsmätningen som görs med en apparat monterad på grannhus är ytterligare en säkerhetsåtgärd så att inte din sprängare laddar för
3 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag har tolkat TS som att sprickorna uppstått precis vid infästningen och då verkar det ju rimligt att det är kopplat till en underdimensionerad infästning/balk. En bild på detta skulle förstås förtydliga en smula.
10 svar · 2,4k läst
·
I
ikeo: ta en massa bilder på allt du kan tänka dig innan dom börjar göra något. då kan du iallafall hänvisa till att eventuella skador inte fanns innan dom började spränga annars så kan det ju bli sandlådekrig om att dom inte orsakat några skador och att dom fanns där sedan tidigare
7 svar · 5,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Som det heter: Det kostar att ligga på topp :p
31 svar · 5,8k läst
A
adhabe3: Vi hade liknande problem fast och tog en advokat rek. av villaägarna men nu har vi mer problem med advokaten än med säljaren. Innan man skriver avtal med en advokat så kolla med advokatsamfundet vilka etiska regler som gäller. Finns att ladda ner så ni är medvetna om vad han måste göra och vad han inte bör göra. Viktig är att veta att rättskydd måste de söka tidigt nästan innan
3 svar · 1,7k läst
T
tronen: Syftet med den extra klausulen var att bli skyddad mot: - Om tänkta generalentrepenören skulle försvinna, ville inte tvinga oss till att avtala med någon annan - Om vi inte kan komma överens med generalentrepenören så skulle vi inte stå där med en hussats och ingen som kan sätta upp den. Vid tolkningsfrågor så faller domen normalt sett till konsumentens fördel enligt material jag har
2 svar · 1,1k läst
B
Byggagarage: De är helt klart snälla då det inte finns något som styrker att anslutningsavgiften för spillvatten är betald. Vad är det som säger att anslutningsavgiften för dricksvattnet är betald, så det inte blir något krångel med det med? Är ens en anslutningspunkt för dagvatten upprättad? Om VA-huvudmannen har grävt eller skall dit och gräva för att dra fram ledningar och upprätta
18 svar · 2,9k läst
snickarboden
snickarboden: Skriv en påminnelse och påpeka att ärendet kommer att överlämnas till kronofogdemyndigheten om inte fakturan betalas. Dvs låt henne svettas lite. /Kent
8 svar · 1,0k läst
timmelstad
timmelstad: [citat] Prova dig fram själv: http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/beraknataxeringsvarde.html
66 svar · 31,0k läst
K
kindvall: Ja, det låter ju märkligt: "Vem som får utföra elinstallationsarbete är reglerat i regeringens föreskrifter, elinstallatörsförordning (1990:806). Elinstallationsarbete som avser elektrisk starkströmsanläggning får, med några få föreskrivna undantag, endast utföras av elinstallatör eller av yrkesman som då utför arbetet under överinseende av elinstallatör. Yrkesman och
6 svar · 1,4k läst
H
hempularen: [citat] Nej om man fått en bostadstätt eller villa i gåva så räknas föregående försäljning som ingångsvärde vid reavinstberäkning. Det där utnyttjades friskt på 80 talet för att undvika gåvoskatt, en vanlig skatteplanering var att överföra egendom till sina vuxna barn, bla. för att undvika förmögenhetsskatt. För att då undvika gåvoskatt så var det vanligt att föräldrar
12 svar · 5,4k läst
T
Taken: Passar på att skriva ett lite längre svar nu när jag inte sitter vid mobilen. :) Det kan hända att du missuppfattat lite hur ditt ventilationssystem funkar. Om jag tolkar dig rätt så skriver du att systemet tar luft från bad/kök och blåser ut i övriga rum i huset. Mer troligt är att ditt system tar luft från bad/kök och blåser ut genom den lilla skorstenen du beskriver, och
10 svar · 9,6k läst
B
billy_baver: Att stugan är byggd utan bygglov och utan markägarens tillstånd hindrar inte att den kommer att underlätta bygglov för "oförändrad markanvändning". Rivs stugan av någon (kronofogden eller stugägaren själv) förändras markanvändningen, och du riskerar få nobben till bygglov av byggnadsnämnden. Om byggnaden rivs i kronofogdens regi hamnar räkningen hos stugägaren. Detta brukar
5 svar · 23,7k läst
snaggletooth
snaggletooth: https://lagen.nu/1986:223#R8 http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Kommunallag-1991900_sfs-1991-900/#K6 24 § Helt klart borde du få en annan handläggare, något annat vore väldigt konstigt.
9 svar · 6,6k läst
O
Odjuret: Om du hade bott i närheten av en butik, som får för sig att öka upp öppettiderna.... så hade inte dessa pratat med dig innan. Du såg själv hur tomten låg. Ibland får man räkna med att öppettider förändras... Varför skulle ni få yttra er i den frågan? Jag ser inte problemet...De har öppet en dag till då borde trafiken spridas ut på 3 dagar istället för 2... om detta är så
1 svar · 1,5k läst
M
MRK: I vårt fall köpte vi helt nyligen ett hus för 3.9 som har pantbrev på 4.6. Anledningen till detta är att de tidigare ägarna köpte huset för 3.8 år 2007 och gjorde en omfattande renovering som gissningsvis kostade dem bortåt 4.6. De sålde helt enkelt med förlust.
11 svar · 12,3k läst
mariatherese
mariatherese: [citat] Jag tänkte mer på om det finns något nedskrivet om hur jurister/advokater skall sköta dyliga frågor. Det borde ju inte vara en ovanlig situation. Men jag gissar att de förutsätts vidarebefordra deras klienters lögner - oavsett hur det drabbar motparten. I ett försvarsmål känns det mer rimligt än i ett civilmål - men jag har ingen förklaring mer än maggropen.
21 svar · 4,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Haha, ja, det är lätt att ställa upp regler. Att sedan få alla inblandade remissinstanser att enas om reglerna är nog värre. Det var väl därför det inte blev några exakta regler. Och så ger det ju jobb åt juristerna som skall tolka eländet. Kul att tänka sig att det slutligen blir Göran Lambertz och hans juristkompisar i Högsta Domstolen som får bestämma vad "boyta" är för
6 svar · 4,5k läst
A
Alko: Ok, sorry, Tyckte det lät lite taskigt mot TS, men då förstår jag! :)
14 svar · 1,8k läst
S
sj6: [citat] Så är det för oss också, varenda jävla gång. Allt ska göras på tre dagar, avlopp, vatten och golvvärme. Så blir någon sjuk är det fan kört om vi inte lyckas låna någon från snickarna. Ofta lägger vi rörmockare frigoliten också för att hinna fram. Fördelen med löpande, vi får betalt hela tiden;) Iaf åter till ämnet, nej jag vet inte vad som står i själva
6 svar · 2,5k läst
T
Troberg: [citat] Nej, men jag har inget vinstintresse i att skapa hysterier heller. Det går säkert att få en mus genom ett 4 mm hål, men den är inte levande när den kommer ut på andra sidan. Som sagt, kolla på bilderna. Det var dessutom honor, som är mindre än hanarna.
18 svar · 27,8k läst
A
A-Man_08: De hade det här problemet i farsans förening när han flyttade dit. Det var gratis parkering och det användes som parkering för grannföreningen eftersom de får betala på deras platser. Det vart även långtidsparkering för skrotbilar. Det löste det genom att alla får ett parkeringstillstånd och vill man ha ett till så kostar det 1000 kr om året jag tror de har höjt lite nu. Dock
33 svar · 12,5k läst
H
HenrikHuslöse: Det går att få bort olja med luftning och tålamod. http://www.marksaneringsinfo.net/biologisk.htm
7 svar · 1,6k läst
F
frjo7205: Jag tror inte att byggprojekt - för det är det som frågan handlar om? - självklart räknas som verksamhet. "Verksamhetsutövare" är nog snarare sådana som hyresgäster och arrendatorer. Om fastighetsägaren står som byggherre (i motsats till en arrendator) så är nog fastighetsägaren även verksamhetsutövare i detta fall. Men fastighetsägaren har (väl?) ett avtalsförhållande till
22 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.