6 798 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Förmån/last servitut?
Hej
Suttit här och letat lite men det tar bra tid att sålla mellan trådar om information så tänkte att jag frågar er kunniga istället. Det är såhär att min fastighet har styckats av från en annan för mer än 30 år sedan och jag har lite dålig koll på servituten. Kanske borde kollat upp det vid köpet, men men
.
Såhär står det i alla fall:
Övrig berörkrets, med rättsförhållande:
[TABLE="class: infotabell, width: 100%"]
[TR]
[TD]Förmån[/TD]
[TD="colspan: 2"]"Min fastighet" 1:19[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Last[/TD]
[TD="colspan: 2"]"Den ursprunliga fastigheten" 1:17[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vad betyder/innebär det?
Suttit här och letat lite men det tar bra tid att sålla mellan trådar om information så tänkte att jag frågar er kunniga istället. Det är såhär att min fastighet har styckats av från en annan för mer än 30 år sedan och jag har lite dålig koll på servituten. Kanske borde kollat upp det vid köpet, men men
Såhär står det i alla fall:
Övrig berörkrets, med rättsförhållande:
[TABLE="class: infotabell, width: 100%"]
[TR]
[TD]Förmån[/TD]
[TD="colspan: 2"]"Min fastighet" 1:19[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Last[/TD]
[TD="colspan: 2"]"Den ursprunliga fastigheten" 1:17[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vad betyder/innebär det?
Berörkrets vet jag inte vad det är men din fastighet 1:19 har i detta servitut en rättighet, fastigheten 1:17 har en skyldighet. Det skulle till exempel kunna vara rättighet för 1:19 att använda väg över 1:17 och skyldighet för 1:17 att låta 1:19 använda vägen.
Ja, det kan nog stämma mycket bra. Det finns ett dokument med all information kring avstyckningen men det är lite otydligt men det är nog som du säger. Där finns exempelvis ett servitut angående en brunn men det förstår man genom förklaringen och det står tydligt i dokumentet.
Men där står något där i också om vägen fast väldigt otydligt, men det måste vara det som menas. För där går en väg precis utanför huset som används av mig och som ligger på hans mark.
Men där står något där i också om vägen fast väldigt otydligt, men det måste vara det som menas. För där går en väg precis utanför huset som används av mig och som ligger på hans mark.
Klicka här för att svara