L
lordi: [citat] Ok, det framgick inte att det var ett radhus, men vad är skillnaden egentligen? Jag gör en del jobb för en större HSB-förening bestående av parhus. Där funkar det likadant som i den förening med lägenheter som jag bodde i förr.
19 svar · 9,1k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Kan bara tillägga att kommunen har varit här nu och sågat ner träd. Arbetsledaren frågade om jag hade några andra träd jag ville bli av med när de ändå var här, så de gick in på min tomt och tog ner och städade bort 5 gråalar helt gratis.Lyckligt slut!
6 svar · 4,9k läst
A
AndersS: Finns det inget servitut eller annat avtal så är det du som är ansvarig för att din del fungerar, i synnerhet gällande din avloppsanläggning. Vilken typ av avloppsanläggning har du och hur gammal är den, då kommunerna har börjat inventera privata avlopp och dess utformning? Även här har du något att beakta i en dialog med din granne mark ägaren.
5 svar · 4,7k läst
E
Emmet: [citat] Ang moms: Om du som hyr garage/p-plats/förråd/snickarlokal/"what ever" även har ett bostadshyresförhållande så är även andra hyror för tillkommande lokaler momsfria. Men hyr du ingen bostad så tillkommer moms. Det är inget hyresvärden kan påverka.
14 svar · 2,4k läst
·
C
charta77: Jag är inte riktigt med på vad man menade med uteslutningstecknet bara... (Låt oss enas om att använda tre punkter.)
19 svar · 17,9k läst
D09
D09: Såvida man inte är hyresvärd, driver företag hemmifrån etc Då kan det gå under PuL Annars är det nog grönt. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/kameraovervakning/
5 svar · 2,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Friendface... Förlåt, Facebook, kommer nog också braka samman endera dan.
85 svar · 6,9k läst
Jagger
Jagger: Sommarstugan ligger i Västernorrland, så visst, vissa vintrar kan vara snörika. Nej, hus 1 får enl. lag inte stänga av vägen då hus 2 är en tidigare avstyckning från hus 1. Jag vet att 1000:-/år inte är någon förmögenhet (en krognota som någon skrev, vilket iof inte är att förakta) men som med allt annat, vill jag ju inte betala 10:- för ett frimärke om det kostar 5:- eller
27 svar · 5,5k läst
·
Globetrot
Globetrot: [citat] har de inte en månad på sig att begära en överbesiktning?
12 svar · 4,3k läst
B
bergenudd: Fast man borde aldrig godkänt något i efterhand utan att höra grannarna när det blev en förändring som ökade avvikelsen mot detaljplanen...
22 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Jag tror att du skall se det så här: OM hustillverkaren hade marginal att ge den där rabatten fram till årsskiftet så har de marginal att ge den rabatten även efter årsskiftet. Fast då får du förhandla. Det är köparens marknad. Finessen för hustillverkaren med att lura er till att skriva på nu innan ni är helt klara över vad ni vill ha, vilka tillval osv. Är att i samma
12 svar · 2,7k läst
S
Snickerick: Tja, vad gäller bestridandet så kan vi konstatera några saker Dels är det ingen som kommenterat eller ställt några frågor alls om dess innehåll vid något tillfälle. Det enda som påpekats är att min motpart anser att det var försent inskickat. Rätten konstaterade att det inkommit i skälig tid och altså inte för sent. Jag är ingen jurist, bestridandet kunde säkert varit
49 svar · 8,3k läst
Globetrot
Globetrot: Sitter och grunnar i juletid på SKV. De drog tillbaka företagets f skatt i början av december. Företaget anmäler om att få ut vår ROT, får den samma dag som vi får hem papper och anmäler bedrägeriet. De betalar då sin akuta skatteskulder, med denna felaktigt utbetalda ROT, och får tillbaka sin f skatt. Skattebetalare håller dessa företag flytande!
66 svar · 16,1k läst
A
Atom: Allt detta går att göra tydligen. Och banken kan hjälpa till med detta, mot en avgift.
10 svar · 2,4k läst
pappskallen
pappskallen: Eller så har TS kanske fått igenom sin FORDran....... Nä men allvarligt talat så förstår jag TS besvikelse när det handlar om importregler, ny vs Beg, osv. Skapa egna trådar.
199 svar · 24,0k läst
·
L
lilimata: tack så mycket för hjälpen!
12 svar · 2,4k läst
A
alex86: Lämna den om ni inte frågar köparen om ni får ta med den.
25 svar · 13,0k läst
A
Atom: Nu vet man i.a.f. hur det fungerar! Tackar.
13 svar · 1,9k läst
N
noone70: När vi provtrycke vårt värmegolv i källaren så gick det åt 2 anslutningskopplingar per slinga och de var enligt rörisen förbrukningsartiklar. Sedan kan man ju tycka att du inte ska betala för att han klantat sig, men ta upp det med rörmockaren och se vad han säger.
1 svar · 914 läst
H
hempularen: [citat] Nja. Ett elfel som är farligt måste ju åtgärdas snarast. Det är en skada, eftersom det innebär en nödvändig kostnad.
17 svar · 12,2k läst
L
lilimata: Tack så mycket för allas ert engagemang och goda råd!! Har haft ytterligeare möten med byggare och brf, men nu är det bara drygt en vecka kvar till inflyttning och det ska "utredas" saker som man ser för blotta ögat........tiden har alltså runnit ut för några ändringar innan inflyttning, och det är förstås bästa läget för dem..........jag är nu helt "nerkörd", sover inte om
12 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Eftersom det gått mer än 10 år så är det tyvärr kört.
15 svar · 4,6k läst
·
O
Odjuret: Inte mycket till rättigheter, detta är din skyldighet att kolla upp innan köp.
1 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Det är en ren ränta (ingen armortering) på det belopp du skulle ha betalat i skatt. Beloppet räknas ut i samband med din deklaration, så man kan säga att den betalas en gång per år. Jag kan inte räntesatsen (men har uppfattat det som skapligt fördelaktigt). Titta på skatteverket.se regler och belopp ändras ofta, så det är bäst att titta på uppdaterad information.
8 svar · 1,1k läst
Globetrot
Globetrot: Betala inte. Sen bör ni nog för att vara på den säkra sidan avvakta ett tag. Dokumeentera med e- post? Om ni har avtalat förseningsvit så kommer kostnaden efter ett tag vara uppäten. Om ni inte har vite så tror jag er sits blir något mer komplex. Företaget har nämligen rätt att få betalt för det de utfört tror jag. Ta in nyoffert på färdigställande, dra av detta mot
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Man kan ju iofs spekulera i om det kanske saknas stödhyllsor i kopplingarna, det kan ge läckage just såhär efter några år. Det kanske ev. skulle gå att få till dolt fel. Problemet om hyllsor saknas och om det är mjuka kromade rör (finns både mjuka, hårda och halvhårda) så deformeras röret sakta men säkert i kopplingen, och då börjar det läcka efter en lägre tid. Men jag skulle
14 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.