Malinka71 skrev:
Men har företaget skyldighet att skicka uppgifter även via post när det finns en ljudinspelning?
Du menar att om det finns en ljudinspelning så har de ingen skyldighet att skicka ett skriftligt avtal?

Andy78 skrev:
Du menar att om det finns en ljudinspelning så har de ingen skyldighet att skicka ett skriftligt avtal?
Nej det behövs inget undertecknat avtal, om du avser detta med skriftligt. Du kan beställa något muntligt och även avtala något muntligt. Har själv alltid fått skriftlig bekräftelse på beställningar, via brev eller epost, som bekräftar gjord beställning och även bifogad eller länk till avtalsvillkoren.

Om jag objektivt försöker återge tråden så har jag uppfattat den så här:
Problemet för ts är att han har en hörselskada som det hänvisas till och som har påverkat hur han uppfattade vad som såldes till honom via telefon, men även att ts haft tillgång till en tilläggstjänst med ytterligare TV-kanaler under 6 månader innan kostnaden började faktureras. Uppfattar att ts även vid något tillfälle nyttjat tjänsten, dvs titta på fillm, och varit medveten om den funnits.
Ts kan inte minnas att han fått någon bekräftelse via brev/epost eller finna något sådant i efterhand.

Så om man blivit lurad eller inte är nog mera en subjektiv fråga.
Däremot finns ett gällande avtal och kan det hävas utan extra kostnader? Svaret ts har fått att extrakanalerna kan tas bort men kostnad kommer att utgå för återstående tid.
Och så finns frågeställningen om leverantören nu efter dryga 6 månader via goodwill ska avsluta tillläggstjänsten och även bindningstiden utan extra kostnad. Detta då grundat på att ts har ett handikapp som gjort att han inte uppfattat vad han beställt.
I vissa fall kan man få en beställning hävd om man kan påvisa att man har ett handikapp som påverkat beslut och godkännande av beställning, men kräver då oftast att det går att verifiera med skriftligt dokument men kan ändå medföra kostnad.
Tror inte att man kommer så mycket längre i tråden som kan vara till hjälp för ts, utan det blir mera åsikter kring denna typ av försäljningsmetod som bevisligen kan skapa problem.

Redigerat:
Det var en mycket bra sammanfattning av det hela! Jag tror inte jag kommer längre i detta ärende, men det hade ju varit juste av Telia om man kunnat avsluta abonnemanget med en slutfaktura där man inte tar betalt för hela perioden men avslutar abonnemanget på extrakanalerna direkt.

Man kan köra en snälla-hjälp-mig-variant som faktiskt kan funka ibland, i stil med:
"Jag tycker Telia är ett fantastiskt bolag och jag har valt Telia för att era tjänster fungerar smidigt och jag litar på er och tycker att Telia funkar bättre än de andra bolagen. Er kundtjänst brukar funka smidigt etc etc. Min hörselskada gör att det är extra viktigt för mig med bra kundservice, så att vi kan reda ut eventuella missförstånd på ett snabbt och smidigt sätt. Jag vill gärna fortsätta att ha en bra relation till Telia, så om ni kunde hjälpa mig med att komma ur den här situationen som jag hamnat i p g a min hörselskada, så vore jag oerhört tacksam och fortsätter gärna att anlita Telia även efter avtalstidens slut."
Man kan säkert tänka sig hundratals versioner på temat, men att be om hjälp är ofta effektivare än att bråka och anklaga. Försöka duger! ;-)

Återkommer med en uppdatering. Reklamationsavdelningen, de kallar sig Kundservce, hörde av sig via brev och meddelade att avtalet gällde. Sedan har jag haft en mailväxling med hon som tagit beslutet där jag dels vädjat som kund sedan 1976 dels hotat att inte vara kund efter att avtalstiden gått ut, förslagit att filmavtalet skulle kortas till 12 månader, påpekat i varje mail att inga bekräftelser erhållits varken via valig post eller mail, men stött på ett hårdnackat motstånd, så det verkar som jag inte kommer längre...

Redigerat:
Kanske dags att vända sig till Plus, Uppdrag Granskning eller helt enkelt Konsumentombudsmannen?

Du kan ju vara en besvärlig kund. Så fort det är något problem med tjänsten så gör en skriftlig felanmälan och kräv kompensation. Får du ihop ett antal sådana så kanske de går med på att avsluta avtalet.

Självklar skickar de hem en papperkopia på ett avtal där det står vad man har beställt vilken tjänst, tilläggstjänster m.m.
Sen behövs det inte alltid skrivas under för att det ska vra giltigt det räcker med att man använder tjänsten.
Alla mobiloperatörer och dess återförsäljare skickar hem detta det är aldrig endast muntligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.