Det känns som att det inte går att komma vidare och ge relevanta svar då ts inte kan ge tillräcklig information.
Har läst tråden igen för att försöka få en helhetsbild, men tyvärr är det inte möjligt utan den känns "ganska förvirrad".
Det ges lite lösrykt info om vad som hänt, på motsvarande sätt om vad som pågår och så en hel del "frustration" utifrån senaste inlägget; "Vår motpart skulle jag inte anse vara en " frisk" person. Tyvärr. Och nej, du har fel kring vad saken handlar om. Som sagt infon kommer om ett år eller två."

Känns som tråden mera fungerar som en kanalisering av ts frustration än att få hjälp med sakfrågan, vilket också kan vara av värde.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sakfrågan vill jag inte ha hjälp med då jag tror den är en pice of cake. Men min fråga i tråden var om det finns något sätt för en svaranden att säkra prngar om käranden planerar att konkursa......mycket tydlig o enkel fråga. Dock har tråden halkat iväg lite.

Byggis1976 skrev:
Sakfrågan vill jag inte ha hjälp med då jag tror den är en pice of cake. Men min fråga i tråden var om det finns något sätt för en svaranden att säkra prngar om käranden planerar att konkursa......mycket tydlig o enkel fråga. Dock har tråden halkat iväg lite.
Ja jag har vad jag kan minnas 2 gånger fått igenom kvarstad för svarande. Men det är en knepigare situation och rekvisitmässigt avhängigt att man än tydligare kan visa på att kärande troligen kommer undandra sig kostnader.

De enda lösningarna är som jag sagt att redan före process angripa antingen formkrav eller bevisbörda för att få tingsrätt att avvisa ärendet i första habd eller låta dom falla utan utan process i andra hand. Sista alternativet är kvarstad.

Är ärendet inte mer nonsens än så tvingas ni tyvärr till den risken

Tack Lolle!

vi kommer ta risken. Som sagt vi har råd att förlora pengarna. Lite surt brara, men vi har lärt oss att absolut inte anlita företag med under någon miljon i kassan :-) hehe.....kan bli en lite dyr läxa, men vi kommer troligtvis försöka få till förhandling rel. snabbt. Efter ett par skriftväxlingar kan man ju begära muntlig förberedelse. Eftersom vi kommer genstämma nu, eftersom de enligt avtal är skyldiga oss pengar, så kommer nog processen drivas. Vi försökte få till förlikning men de vägrar ju och har det senaste halvåret haft flera ombud som hoppat av - kanske pga att de anser fallet lönlöst? Nåja. För er som är intresserade lovar jag att delge hela hostorien när dom är klar! :-)

hempularen o lolle, tack får bra input! .

Jag har erfarenhet av en stämning av ett byggbolag där vi krävde kvarstad. Att man öppnar ett parallell bolag är inget som domstolen tycker är konstigt och vi fick inte pengar låsta de slutade i en förlikning då vi kände oss maktlösa att driva fallet vidare.

Min erfarenhet av att driva ett fall är att de kostar otroligt mycket och de är advokaten som tjänar på de hela. För min del tog de 2år att driva med förhalning av bevisning av motparten där sakkunnig var tvungen att tas in från båda parter. Jag hoppas verkligen att ni håller pengar så de täcker er skada för troligen så får ni i get från företaget. De man kan hoppas är att dom går i konkurs men då får man driva kostnader mot försäkringsbolaget.

Tankar man har är att man inte får något av domstolar och varför i te hänga ut alla dessa fuskbyggare på Flashback där kommer man inte åt sidan då den inte finns i Europa. Där kan man hänga ut foton på ansvarig person och bilder på de som är fel byggt då kanske andra får hjälp av de fel som man själv råkat ut för. För man är liten i rättssamhället dom vet hur man gör för att driva de vidare och förstöra för flera...

De är sjukt att man ska behöva lägga ner så mycket pengar på för någon klåpare ska ha jobb. Varför inte ha körkort för hantverkare där man håller koll och den ansvarige blir skyldig personligen om man inte åtgärdar felen. Lite som man gjorde med fastighets mäklarna på 80-90 talet

Försäkringsbolaget? Har ABn försäkring som täcker förluster vid stämning? ...motsvarande rättsskyddsförsäkringen kanske ja. Kan man driva detta mot dem om företaget konkar?

Om man lyckas få till en dom? ...hummmm....

Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Försäkringsbolaget? Har ABn försäkring som täcker förluster vid stämning? ...motsvarande rättsskyddsförsäkringen kanske ja. Kan man driva detta mot dem om företaget konkar?

Om man lyckas få till en dom? ...hummmm....
Det finns försäkringar för företag som täcker rättskydd. (Jobbar med utveckling av ett försäkringssystem). Men hur det fungerar om ABt konkar vet jag inte.

Skulle inte bli förvånad om konkursboet då kan kvittera ut pengar från försäkringsbolaget, som går in i den allmänna konkursen, dvs. inga pengar ut till den som vann målet. Men en intäkt i konkursboet.

Ja, tyvärr låter det troligt. Vi får ta risken helt sonika. Om man inte är den som stämmer utan blir stämd har man ju liksom inget val. Om vi betalar så förlorar vi mer troligtvis. Bring it on m.a.o. .....klåpare! Suck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.