Jo men även OM LB hus konkursbo skulle ha en giltig fordran på 10 000, så måste ju den skada de orsakat sina kunder i form av förseningar och allmänt strul vara värd mycket mer än så. Det förseningsskadeståndet kan man aldrig få ur konkursboet, men man kan kvitta det mot fordringar som konkursboet ev. har mot kunden. Så jag skulle tro att ett vettigt drag är att kontra med ett krav på lämplig förseningskostnad mot konkursboet. Så de har ngt. att kvitta mot.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Jo men även OM LB hus konkursbo skulle ha en giltig fordran på 10 000, så måste ju den skada de orsakat sina kunder i form av förseningar och allmänt strul vara värd mycket mer än så. Det förseningsskadeståndet kan man aldrig få ur konkursboet, men man kan kvitta det mot fordringar som konkursboet ev. har mot kunden. Så jag skulle tro att ett vettigt drag är att kontra med ett krav på lämplig förseningskostnad mot konkursboet. Så de har ngt. att kvitta mot.
Ja vad säger de laglärde, funkar det så?
 
En uppdatering. De vill nu att jag ska komma in med min korrespondens med gamla lbhus och min reklamation på ritningarna. Hur ska jag göra tycker ni? Finns det någon anledning att göra det eller ska jag bara kort och gott fortsätta bestrida?
 
Spontant känns det som att du inte borde lägga någon möda på att reda ut deras papper. Men det är möjligt att det kan finnas ngn. juridisk finess med att vara tillmötesgående.
 
har inte gamla lbhus kopior på sin egen korrespondens?
Jag vet inte hur konkurser fungerar, men tar de inte inventarier också.. då borde de väll ha egna kopior.. ;-)
 
emde skrev:
En uppdatering. De vill nu att jag ska komma in med min korrespondens med gamla lbhus och min reklamation på ritningarna. Hur ska jag göra tycker ni? Finns det någon anledning att göra det eller ska jag bara kort och gott fortsätta bestrida?
Nej, bestrid kort och gott. Och motivera endast bestridandet med att den ritningsleverans som fakturan omfattar inte är utförd och fullföljd. Punkt.

Som "hempularen" skriver är det sedan deras sak att bevisa giltigheten på fordran efter bestridande. Men de har uppenbarligen inget underlag som skulle kunna bevisa fakturans riktighet, och ber då helt fräckt dig skicka vad du har - för att de sedan eventuellt skall kunna använda delar av detta mot dig. Spelar på varje människas inbyggda snällhet, helt enkelt.

För dig är det ju solklart, då de ritningar du fått inte är användbara i det skick de är nu och inte är i det utförande som beställdes. Men lita inte på att konkursförvaltaren tolkar det så.

Således - skicka ingen korrespondens till dem.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Håller med Ingper. Det är en "fisketur" för att försöka hitta underlag för att kunna fakturera.
Har du i korrespondens hänvisat till tidigare korrespondens/reklamationer eller nämnt att du har tillgång till det?
 
Jag svarade kort att de borde ha det och att jag sparar mina dokument till en eventuell process. Inget svar på det än. Ska bli spännande att se vad de säger.
 
Marcus_L skrev:
har inte gamla lbhus kopior på sin egen korrespondens?
Jag vet inte hur konkurser fungerar, men tar de inte inventarier också.. då borde de väll ha egna kopior.. ;-)
Det är nog iofs så att det är vanligt att väldigt mycket material medvetet eller genom olyckshändelse förstörs vid en konkurs. Jag var och hälsade på på ett företag för några år sedan, i receptioonen stod 4 personer med var sin dokumentförstörare och bara matade in pärm efter pärm med papper. Killen jag skulle ha möte med förklarade "vårt gamla bolag, gick i kk igår". Men vi är igång igen sedan i morse.
 
  • Haha
Jonny Hylander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.