Juridik
FRS05: Ja, det kan nog stämma mycket bra. Det finns ett dokument med all information kring avstyckningen men det är lite otydligt men det är nog som du säger. Där finns exempelvis ett servitut angående en brunn men det förstår man genom förklaringen och det står tydligt i dokumentet. Men där står något där i också om vägen fast väldigt otydligt, men det måste vara det som menas. För
farbrordane: [citat] Ja det var såklart lagfart jag menade :)
hempularen: Om vi antar att det gäller en samfällighetsförening, det är oftast sådana föreningar som diskuteras här. Då gäller om jag fattat det rätt att frågan om ansvarsfrihet avgörs med vanlig enkel majoritet på en föreningsstämma. Dvs det spelar ingen roll hur många medlemmar ni är, om mer än hälften av de närvarande medlemmarna (eller med via fullmakter) röstar för ansvarsfrihet
Globetrot: Ja, tyvärr låter det troligt. Vi får ta risken helt sonika. Om man inte är den som stämmer utan blir stämd har man ju liksom inget val. Om vi betalar så förlorar vi mer troligtvis. Bring it on m.a.o. .....klåpare! Suck.
Workingclasshero: Träligt! Men kommunikation är det som gäller, idag finns telefoner, mejl, fax osv. Det kan inte vara omöjligt att få kontakt med firman. Kom överens skriftligt om ett sista hämtningdatum, och att ni kan få den bortforslad på deras bekostnad efter det datumet. Se till att hämtningen kostar mer än 1500:-, betalar dom inte så gå till kronofogden. Fungerar utmärk kan jag säga, lite
Globetrot: ....och med tanke på resonemanget från Myresjöhus så håller en moppe längre än ett Myresjöhus ( hehe).
Nyfniken: Nu växer ju inte sprutspitoler på träd... ;)
swedjeep: Förvisso sant att vi inte vet ang matningen av el, men dom valde att inte koppla in den uppsagda matningen som sitter 5 meter från fastigheten utan valt att dra ny från gården 400 meter bort. Återinkoppling av uppsagda skulle kosta 20 tusen, svårt att se vad som skulle bli billigare såvida man inte har för avsikt att plocka elen från lantgårdsrörelsen. Grannen har inte servitut, Fanns
Totem: [citat] Det är väl en av anledningarna till att det finns husvagnar och husbilar...
_coffe_: Själva bas-uppgifterna är egentligen inte speciellt konstiga. Gentemot tidigare så har det bara blivit mer formellt med tydligt utpekade uppgifter än vad det var tidigare. En arbetsmiljöplan behövs alltid vid ett bygge oavsett storlek, ska man även hårddra det hela behöver varje underentreprenör sin egen amp som berör deras arbetsområde. En amp ska således innehålla alla risker för
Hemmakatten: Förvisso är bra grannsämja viktigt men det är vatten också. Grannarna flyttar oftare än man tror. I den lilla klunga av hus där vi bor har alla tre grannfastigheter fått nya ägare de senaste 5 åren.
tronen: [citat] I slutändan tog jag kostnaden. Han kunde jobba med deras ställningar, men det är mer kostsamt än att hyra en ställning. Jag betalar för timmar, och det tar tid att flytta runt skrotet. På detta så har jag andra entrepenörer som gör plåt och annat, så det kan vara vettigt att jag står för den kostnaden då det är delad kostnad. Förhoppningsvis går resningen av huset SNABBT
thomasx: [citat] Jag tvivlar inte alls på att det är eller kan vara på det viset, tvärtom tycker jag att oskyldiga som får besvär av andra borde ha större befogenheter. Det är de oskyldiga som ska skyddas, inte förövarna som så ofta sker i detta avlånga land. Men jag kan inte se att de texter som visats i tråden skulle ge kommunen den rätten.
Odjuret: Skippa dolda fel försäkringen.... påpeka tydligt de felen som finns. en dolda fel försäkring kosta mer än det smakar.... Fördelen med en dolda fel försäkring är att du som säljare får ett försäkringsbolag i ryggen om man måste slåss... Även om man har en dolda fel försäkring kan köparen stämma säljaren om det dyker upp ett fel som är dolt. Se till och försöka friskriva
carlbanan: När vi hade slutbesiktning så var det inga problem, på första sidan stod alla hantverkare upplistade och vilket område de hade ansvar för. Och sedan på anmärkningarna stod det vem som var skyldig att åtgärda.
mr_bygg: ByggAMA finns på biblioteket om du har tur. Att besiktningsmannen visste att det faller inom toleranserna utan att veta vilka toleranser som gäller låter minst sagt knepigt.:eek: Jag skulle börja med att be besiktningsmannen redovisa på vilka grunder han ansett att det inte är ett fel. Precis som hempularen påpekar så borde du kunna peka på ett fel vid tvåårsbesiktningen med
Wagneta: Ja, men än är inte allt klart.....men jag hoppas att det går smidigt och lätt allting... och alla andra fel och brister, som jag vet att han skulle betala, fixar jag själv...jag är nöjd att han betalar för läckaget... Hoppas det går bra...och då kanske han får en flaska whisky eller en chokladkartong.....:thumbup:
pegee: Jag vet inte om detta dokument är allmänt känt. Om inte, så varsågoda! En bra utredning om juridiken bakom Dolda Fel Försäkringar och juridiken runt hela detta område. Kan nog besvara många frågor runt detta intressanta ämne. http://epubl.ltu.se/1404-5508/2005/108/LTU-SHU-EX-05108-SE.pdf
hempularen: Banken skulle troligen bli lite misstänksam om det finns lån till en annan person registrerade. Jag tror att de kan se i registret att så är fallet. Jag tror att banken skulle förhöra sig hos den bank som lånat ut på det första pantbreven. Och så fort kontrollerna går igång så ökar risken för bedragaren drastiskt.
oobum: När vi köpte vårt hus så gick vi "på sidan om" så att säga, dvs innan visningar och allt. Det som hände då var att mäklaren tog ett fast arvode för de utgifter som hon haft. Dvs fotografering, annonser osv. Men även för pappersarbetet och kontraktsskrivningen. Om jag inte minns helt fel så sa säljaren att han hade betalat mäklaren 10 000:-
mariatherese: Det är väl inte rimligtvis byggföretagets egendom när man har erlagt betalning. Jag tror de flesta betalar husstommen vid stomresning?
Ingper: Då är ju saken rätt klar. Tycker Byggis1976 hade ett rätt bra förslag i inlägg #5. Hantverkaren ger ni inte fullt betalt eftersom han inte gjort klart. Ni försökte upprepade gånger få honom att göra klart, vilket inte lyckades. Nu har det gått 1 1/2 år, och det där med rimlig tid och annat är ju därför passerat för länge sedan. Dvs ni har i mina ögon gjort vad ni har kunnat
Odjuret: ventilationen är inte ditt ansvar så vida du inte själv satt igen någon ventil. Men oavsett så är det nu köparens ansvar.
Hubbe2: Ytterligare update, så här blev det. Jag betalade in 2850kr med hänvisning till överenskommelse, + 15% + moms. Övrigt bestreds. Hörde inget från dem på länge sen kom en kreditfaktura på 1500kr, vilket innebär att de förlikar men inte hela vägen, fortfarande inget samtal eller ngt sånt. Det handlar nu bara om knappt 400kr inkl. moms så det känns larvigt från deras sida att släppa
arkTecko: Följande citat kommer från länken ovan: '"biyta" eller "biutrymmen" är detsamma som biarea enligt svensk standard, men med ett undantag: vid fastighetstaxeringen räknas inte förråd, garage eller liknande utrymmen med i biytan om enda ingången dit är utanför bostaden.' Alltså borde det vara biyta/biarea enligt svensk standard, men inte för att beräkna fastighetstaxeringen? Enligt den
Hemmakatten: Ja, snickaren förde arbetsdagbok varje dag med uppgift på vad som gjordes varje dag. Han hade även två andra snickare som han redovisade. Kopior på alla inköp skickades med. Vi hade ett avtal om att han la på 10% på materialinköpen. Grund- och markanläggaren redovisade också allt material och la på 12% på dessa fakturor. Helt okej enligt mig för dels har de billigare inköp dels är
pelpet: Kan du byta ut endast cylindrarna så behöver det inte alls bli dyrt, en trepack cylindrar från Habo kostar 700 spänn på jula. Om du nöjer dig med deras eget märke Hard Head så får du trehundra över vilket nästan ger dig ett brytskydd till altandörren. Att kopiera en nyckel kostar kring hundringen. Det slipper du om du köper en sån här sats.
hempularen: Det är vanligt att föreningar gör så. Men föreningen har ingen skyldighet att byta ut golvbrunnen. Om medlemmen väljer att bygga om sitt badrum, och då krävs ett byte av golvbrunnen så har ju inte föreningen någon anledning att stå för det.
Lindgrenski: Spelar mindre roll vad du gör om de har bestämt sig. Du meddelar bara inkasso/kronofogden att fakturan är bestriden så måste de vända sig till tingsrätten för att kunna driva det vidare.