P
Tack för det utömmande svaret.

De rent skadeständsmäsiga aspekterna är ju en del men vem bär ansvaret vid en eventuell olycka till följd av bristande konstruktion? Från mitt arbete har jag viss erfarenhet av ansvar vid olyckor. Det gäller framförallt maskiner och maskinelement. Här är ju lagstiftningen ganska sträng mot den som manipulerar utrustning eller levererar utrustning som har allvarliga säkerhetsbrister. Många gånger blir straffansvaret personligt, d.v.s. den person som anses åsidosatt säkerheten bär ett personligt ansvar. Hur fungerar detta när det gäller småhus? Kan byggherren blir ålagd straffansvar?

Gällande produktsäkerhetslagen är ju en viktig princip tillverkarens/distributörens ansvar att rapportera potentiella säkerhetsbrister till berörd tillsynsmyndighet. Min erfarenhet kommer främst från maskiner/verktyg men här fungerar det så att tillverkaren/distributören är skyldig att informera berörd tillsynsmyndighet om eventuella säkerhetsmässiga brister i produkten som kunder har rapporterat in. Det innebär inte per automatik att produkten skall ses som "farlig produkt" utan det är då upp till tyllsynsmyndigheten att utreda ärendet. Så vitt jag känner till finns ingen tidsgräns för när en produkt kan bli klassad som "farlig produkt". Vanligtvis dyker ju eventuella säkerhetsbrister upp ganska tidigt men i min bransch är det inte ovanligt att tillverkarna/distributörerna "mörkar" säkerhetsbristerna i produkten. Följderna blir tyvärr att människor kommer skada samtidigt som de ekonomiska földerna för tillverkaren/distributören blir förödande. Är det samma principer som gäller för småhus? Vilken skyldighet har ägaren/byggherren att rapportera potentiella säkerhetsbrister? Vilka risker tar han om han undlåter att rapportera? Vilka skyldigheter har hus tillverkaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.