8 271 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
Hantera stämning av konkursmässigt AB
Sida 1 av 4
Hej,
Om man som privatperson blir stämd av ett företag som har extremt dålig kreditvärsighet, flera betalningsanmärkningar, förlorat fskatt mm och som dessutom startar företaget i fråga ytterligare ett annat bolag ( rimligtvis för att själva kunna flytta pengar innan en stundande konkurs? ) finns det då något sätt för svaranden/ privatpersonen att försöka begära någon typ av kvarstad till DOM?
Vet inte om det har någon relevans men stämningen är något absurd. Troligtvis stämmer de för att djävlas med oss.
Om man som privatperson blir stämd av ett företag som har extremt dålig kreditvärsighet, flera betalningsanmärkningar, förlorat fskatt mm och som dessutom startar företaget i fråga ytterligare ett annat bolag ( rimligtvis för att själva kunna flytta pengar innan en stundande konkurs? ) finns det då något sätt för svaranden/ privatpersonen att försöka begära någon typ av kvarstad till DOM?
Vet inte om det har någon relevans men stämningen är något absurd. Troligtvis stämmer de för att djävlas med oss.
Redigerat:
Förstår inte vad du menar , men är man kund så har man bara skyldigheten att betala sina fakturor, vad företagets förehavanden är har man inte med att göra. Men om det finns en fordran från ett konkursat företag så är det konkursförvaltarens sak att driva in fordran från kunder som inte betalt sina räkningar.
Nej.
Vi har blivit stämda av ett konkursmässigt företag. Vi är oroade att de " konkar" när vi byggt två år av egna advokatkostnader,,,,,vi vill försöka säkra att pengar hålls kvar till dom. Eftersom det är en okynnesstämning....
Vi har blivit stämda av ett konkursmässigt företag. Vi är oroade att de " konkar" när vi byggt två år av egna advokatkostnader,,,,,vi vill försöka säkra att pengar hålls kvar till dom. Eftersom det är en okynnesstämning....
Redigerat:
Kan vi kräva snabb dom om konkursen inleds? Om de vinner får ju konkursboet in pengar om vi vinner så lär vi stå i kö tillsammans med tex Skatteverket på att få pengar - det är ju uppenbart vem som tar hem pengar som finns kvar då...
Din oro är säkert befogad.
Förhala allt vad du kan är mitt råd. Och kommer det ändå ända fram till domstol kan du ju hoppas att dom inte får någon advokat som vågar anta uppdraget pga att deras ekonomi är genomrutten. Jag menar att inte ens advokater vill ju jobba gratis.
Förhala allt vad du kan är mitt råd. Och kommer det ändå ända fram till domstol kan du ju hoppas att dom inte får någon advokat som vågar anta uppdraget pga att deras ekonomi är genomrutten. Jag menar att inte ens advokater vill ju jobba gratis.
Blev det rätt eller missförstår jag?Mikael_L skrev:
TS är orolig att företaget som man haft problem med och nu blivit stämda av kommer att gå i konkurs innan domslut faller. Man är oense om kostnader för utfört arbete och utförandets riktighet.
Om ts och hans advokater anser att man har goda möjligheter att vinna målet, vad händer då om företaget gör konkurs utan domslut? Kommer konkursförvaltaren att kräva in de summor som tvisten gäller och vad händer med advokatarvoden som ev ts skulle fått bekostade av företaget? TS hypotes är att man skulle vinna i domstol.
Om ts drar ut på förhandlingen så ökar enligt min tolkning risken för att företaget sätts i konkurs enligt ts bedömning och att man tömt företaget på tillgångar utifrån att ett nytt bolag är under uppstart.
Andes - Du har förstått. Vi vill ha en DOM eftersom vi anser ha mkt god sannorlikhet att vinna. Förhala? Det får ju helt motsatt effekt?
Nej, SJÄLVFALLET betalar vi inte det belopp de stämt oss på innan DOM. Men i Sverige brukar parterna kräva att den som vinner betalar omkostnader för rättegången - Advokatkostnader man i princip tvingats ta. Om ABt konkursar så antar jag att ÄVEH om ABt enbart stämde oss för att djävlas så får vi då betala vår egen advokat minus var försäkringen tar. Det kan ändå bli nån 50 - 100,000 SEK.
Detta då ÄVEN om vi SKULLE ha vunnit.
För en konkursförvaltare som ser över deras "case" kommer inte vilja driva det vidare är min gissning.....
De har en advokat. Vet ej hur denna resonerat, men troligtvis tar den förskottsbetalt?
Nej, SJÄLVFALLET betalar vi inte det belopp de stämt oss på innan DOM. Men i Sverige brukar parterna kräva att den som vinner betalar omkostnader för rättegången - Advokatkostnader man i princip tvingats ta. Om ABt konkursar så antar jag att ÄVEH om ABt enbart stämde oss för att djävlas så får vi då betala vår egen advokat minus var försäkringen tar. Det kan ändå bli nån 50 - 100,000 SEK.
Detta då ÄVEN om vi SKULLE ha vunnit.
För en konkursförvaltare som ser över deras "case" kommer inte vilja driva det vidare är min gissning.....
De har en advokat. Vet ej hur denna resonerat, men troligtvis tar den förskottsbetalt?
OK. Då förstod jag fel.
Jag trodde det var en ren nonsens-stämning bara för att besvära er.
Men om företaget kursar så ska ju konkursförvaltaren ta över hela ärendet och driva ärendet i domstol för kk-boets räkning, om han tror på framgång för det.
Jag tror att det viktigaste för er är att inte dra på er egna kostnader (eller så låga som möjligt) iom att de troligen ej blir ersatta. I kk-boet tror jag dom är oprioriterade, dvs där får ni inget.
Jag trodde det var en ren nonsens-stämning bara för att besvära er.
Men om företaget kursar så ska ju konkursförvaltaren ta över hela ärendet och driva ärendet i domstol för kk-boets räkning, om han tror på framgång för det.
Jag tror att det viktigaste för er är att inte dra på er egna kostnader (eller så låga som möjligt) iom att de troligen ej blir ersatta. I kk-boet tror jag dom är oprioriterade, dvs där får ni inget.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är fullt möjligt att stämningen inte bara är för att jävlas. Framförallt i byggbranschen är det relativt vanligt att rena luftfakturor "hålls vid liv" inför en väntande konkurs. Det beror på att om ägarna har tagit ut pengar ur bolaget en viss tid innan bolaget kommer på obestånd (halva aktiekapitalet förbrukat) så blir de återbetalningsskyldiga.
Därför är det viktigt för ägarna att upprätthålla en bild av att bolaget har giltiga fordringar i sin balansräkning, fram till ett visst datum, så att "karenstiden" för deras plundring av bolaget skall hinna passeras.
Det kan mycket väl vara så att fordringarna de hittat på mot er är det enda som håller bolaget borta från konkurs, och att de är tvingade att sätta bolaget i konkurs samma dag som de förlorar målet. I så fall ligger det troligen i bolagets intresse att förhala ärendet, de vill bara vinna tid, de vet att de inte kommer att få några pengar.
Därför är det viktigt för ägarna att upprätthålla en bild av att bolaget har giltiga fordringar i sin balansräkning, fram till ett visst datum, så att "karenstiden" för deras plundring av bolaget skall hinna passeras.
Det kan mycket väl vara så att fordringarna de hittat på mot er är det enda som håller bolaget borta från konkurs, och att de är tvingade att sätta bolaget i konkurs samma dag som de förlorar målet. I så fall ligger det troligen i bolagets intresse att förhala ärendet, de vill bara vinna tid, de vet att de inte kommer att få några pengar.
Men den stora frågan är, om det inte blir någon dom före ev. konkurs. Då ligger fordran på TS fast. Kan TS driva den vidare eller är det stopp vid att det finns en fordran som kk-förvaltaren fortsätter att driva in, och därmed ökad risk för TS genom att det inte längre är hantverkarnas bolag som är motpart utan kk-förvaltaren som skall plocka pengar till prioriterade fordringsägare.
Den stora frågan är inte en ev konkurs innan dom per se. Konkursboet kommer inte driva detta vidare, kan jag till 99 garantera, så i så fall får vi nog ta vår kostnad.
Vi vet att bolaget har stora skulder till Skatteverket. Accepterar de att vänta två tre år på en fodran?? Eller kommer de beviljas lån baserat på luft fakturan?
Vi vet att bolaget har stora skulder till Skatteverket. Accepterar de att vänta två tre år på en fodran?? Eller kommer de beviljas lån baserat på luft fakturan?
Hur kan advokater vara så elaka? I vårt fall har vi råd att lägga hundratusen på advokat, men här tillåts AB på detta genomtänkta och absurda sätt driva sådant här.......fy fan. Skall hänga ut advokatbyrån i referenser när detta är klart!