13 774 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Vägförening: Ersätta privatperson som plogar
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
I vår nybildade vägsamfällighet är det två av de boende som råkar äga traktorer med plogblad, och de har i vinter ställt upp och hållit vägen farbar vid snö. Jag tänkte i min enfald att det måste finnas ett sätt att ersätta dem för detta, ungefär på samma sätt som man kan få skattefri ersättning för användandet av privat bil i tjänsten med 18,50 per mil. Efter att ha pratat med skatteverket verkar det dock inte finnas någon sådan lösning, utan man måste registrera föreningen som arbetsgivare och betala ut lön till dem. Det skulle alltså bli dubbelt så dyrt i och med arbetsgivaravgifter och skatt.
Jag tycker det verkar konstigt. Detta måste ju vara ett oerhört vanligt fall för små vägföreningar på landet, som vår. Hur brukar andra vägföreningar göra? Är det snubben jag pratade med på Skatteverket som inte hade koll?
Vi vill ju inte betala ut någon lön, utan bara ersätta för bränsle och slitage. Dock är det ju svårt att uppvisa kvitto på det senare. Alltså: Hur gör ni andra?
Jag tycker det verkar konstigt. Detta måste ju vara ett oerhört vanligt fall för små vägföreningar på landet, som vår. Hur brukar andra vägföreningar göra? Är det snubben jag pratade med på Skatteverket som inte hade koll?
Vi vill ju inte betala ut någon lön, utan bara ersätta för bränsle och slitage. Dock är det ju svårt att uppvisa kvitto på det senare. Alltså: Hur gör ni andra?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur "officiell" är föreningen, har ni auktoriserad revisor?
Hur betalar ni in avgifterna?
Är det en stor förening? Lång väg?
Det där borde gå att ordna utan att blanda in någon utomstående.
Protte
Hur betalar ni in avgifterna?
Är det en stor förening? Lång väg?
Det där borde gå att ordna utan att blanda in någon utomstående.
Protte
Att ersätta någon för direkta utlägg borde inte vara några problem och är heller inte att betrakta som lön. Be dem lämna in varsitt kvitto på bränsle som gått åt för plogningen och lämna motsvarande belopp i retur. Ty, att arbeta ideellt åt en förening är, peppa peppa ta i trä, inte belagt med skatt och föreningen ska ju stå för eventuella utlägg. Som när jag bytte lampor i en förenings belysning häromsistens. Fick ersättning för lamporna när jag lämnade in kvittot.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Snickesnack!turboraketti skrev:I vår nybildade vägsamfällighet är det två av de boende som råkar äga traktorer med plogblad, och de har i vinter ställt upp och hållit vägen farbar vid snö. Jag tänkte i min enfald att det måste finnas ett sätt att ersätta dem för detta, ungefär på samma sätt som man kan få skattefri ersättning för användandet av privat bil i tjänsten med 18,50 per mil. Efter att ha pratat med skatteverket verkar det dock inte finnas någon sådan lösning, utan man måste registrera föreningen som arbetsgivare och betala ut lön till dem. Det skulle alltså bli dubbelt så dyrt i och med arbetsgivaravgifter och skatt.
Jag tycker det verkar konstigt. Detta måste ju vara ett oerhört vanligt fall för små vägföreningar på landet, som vår. Hur brukar andra vägföreningar göra? Är det snubben jag pratade med på Skatteverket som inte hade koll?
Vi vill ju inte betala ut någon lön, utan bara ersätta för bränsle och slitage. Dock är det ju svårt att uppvisa kvitto på det senare. Alltså: Hur gör ni andra?
Killen/tjejen som plogar har väl registrerat en firma?
Antingen enskild firma, kommanditbolag eller aktiebolag.
Och är därmed registrerad för moms och har F-skattesedel.
Så han/hon skickar en vanlig faktura över utförda tjänster, med moms och allt, och föreningen betalar.
Lätt som en plätt, behövs inget trixande där inte.
Och arbetsgivarförhållande kommer inte i fråga om plogaren har F-skattesedel.
Det skall man för övrigt akta sig för. Det kan bli dyrt vid arbetsskador och annat.
För inte vill ni väl smyga med skattefuskande för sådana småsummor?
All ersättning för utfört arbete skall tas upp till beskattning och arbetsgivaravgifter skall betalas. Alltså måste föreningen registeras som arbetsgivare med allt vad det innebär. Detta gäller all ersättning såväl styrelsearvoden som andra tjänster, t.ex. plogning. Kostnadsersättning för direkta utlägg mot kvitto beskattas naturligtvis inte.
Min gissning är att de som plogar är lantbrukare och har då rimligtvis egna företag och kan som sagts ovan skicka en vanlig faktura.
Om allas samvete tillåter så kan man ju naturligtvis som föreslagits köra svart också på olika sätt. Men är inte alla med på detta så blir det lite svårt att kräva in pengarna. Tänk också på att det antagligen inte kommer att vara samma personer som är medlemmar för all framtid. Fastigheter säljs, nybildas och ombildas och de enda avgifter som kan krävas in är medlemsavgifter enligt andelstal. Det går inte direkt att kräva av en nyinflyttad att denne skall gå med en speciell julklappar till vissa grannar...
Min gissning är att de som plogar är lantbrukare och har då rimligtvis egna företag och kan som sagts ovan skicka en vanlig faktura.
Om allas samvete tillåter så kan man ju naturligtvis som föreslagits köra svart också på olika sätt. Men är inte alla med på detta så blir det lite svårt att kräva in pengarna. Tänk också på att det antagligen inte kommer att vara samma personer som är medlemmar för all framtid. Fastigheter säljs, nybildas och ombildas och de enda avgifter som kan krävas in är medlemsavgifter enligt andelstal. Det går inte direkt att kräva av en nyinflyttad att denne skall gå med en speciell julklappar till vissa grannar...
I vår vägförening så plogar en av de boende med sin traktor och han redovisar varje år hur många gånger han plogat och sen får han en summa av föreningen. Tror inte att han har något bolag och han tar i princip inte mer betalt än drivmedel så för oss i föreningen är det en riktigt bra deal. Vårt upplägg är kanske regelvidrigt men att ta in en firma för att sköta plogandet istället skulle bli vansinnigt mycket dyrare.
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Tack för alla svar (hittills)!
Nej, vi är verkligen ute efter att sköta det på "rätt" sätt -- Inget skattefusk! För att svara på lite frågor:
@prototypen: Föreningen är i högsta grad officiell. En av Lantmäteriet samfälld vägförening. Vi har dock lekmannarevisor, men jag tror inte denne vill skriva på att alla papper är i sin ordning om vi är så "innovativa" som vissa inlägg föreslår (tack ändå för era funderingar!).
@thomasx: Ja, det skulle säkert gå bra att lämna ersättning mot kvitton på diesel. Men för en traktor (liksom för en bil skulle jag säga) är slitage och värdeminskning av fordonet också en väsentlig kostnad som de skulle behöva ersättning för. Visst skulle man kunna betala något ytterligare dieselkvitto, men det blir ju inte riktigt rätt väg heller...
@Kurtivan, @KnockOnWood: Nej, de är inte näringsidkare och har inte F-skattsedel. Tyvärr. Annars hade det ju som ni säger varit en smal sak. Dessvärre är de inte intresserade av att skaffa F-skatt heller, vilket man förstås kan ifrågasätta (har själv firma), men också måste respektera. Det hade varit bra om det gick att lösa utan at tvinga dem att gå den vägen.
Nej, vi är verkligen ute efter att sköta det på "rätt" sätt -- Inget skattefusk! För att svara på lite frågor:
@prototypen: Föreningen är i högsta grad officiell. En av Lantmäteriet samfälld vägförening. Vi har dock lekmannarevisor, men jag tror inte denne vill skriva på att alla papper är i sin ordning om vi är så "innovativa" som vissa inlägg föreslår (tack ändå för era funderingar!).
@thomasx: Ja, det skulle säkert gå bra att lämna ersättning mot kvitton på diesel. Men för en traktor (liksom för en bil skulle jag säga) är slitage och värdeminskning av fordonet också en väsentlig kostnad som de skulle behöva ersättning för. Visst skulle man kunna betala något ytterligare dieselkvitto, men det blir ju inte riktigt rätt väg heller...
@Kurtivan, @KnockOnWood: Nej, de är inte näringsidkare och har inte F-skattsedel. Tyvärr. Annars hade det ju som ni säger varit en smal sak. Dessvärre är de inte intresserade av att skaffa F-skatt heller, vilket man förstås kan ifrågasätta (har själv firma), men också måste respektera. Det hade varit bra om det gick att lösa utan at tvinga dem att gå den vägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om de nu inte är näringsidkare så får man ändå göra affärer för 30 000 (total omsättning) om året i hobbyverkasamhet, skattefritt.
Jag kan inte alla detaljer om det, men den regeln tillämpas ex. av de s.k "UF" företagen. Det är de företag som startas som elevarbete av gymnasister framförallt på program med ekonomi inriktning. Så länge bolaget inte omsätter mer än 30 000 så behöver de inte deklarera verksamheten.
Jag kan inte alla detaljer om det, men den regeln tillämpas ex. av de s.k "UF" företagen. Det är de företag som startas som elevarbete av gymnasister framförallt på program med ekonomi inriktning. Så länge bolaget inte omsätter mer än 30 000 så behöver de inte deklarera verksamheten.
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Ska svara lite noggrannare:prototypen skrev:
Hur officiell: Vi har gjort ett lantmäteri och är en registrerad vägsamfällighetsförening, dock med lekmannarevisor.
Hur betalas avgifter: Genom årliga räkningar, avgift per andel enlig tonkilometermetoden, med ett mindre utjämningstal.
Föreningens storlek: 17 fastigheter, de flesta året-runt-boende, i övrigt två fritidshus och två industifastigheter.
Hur lång väg: Inte lång. Kanske sammanlagt 1km.
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Förvirringen för mig ligger nog i vad "ersättning för utfört arbete" innebär. I min värld vill vi bara kompensera dem för de utlägg de haft, varken mer eller mindre, alltså inte betala för deras tid. Men förutom bränsle borde ju även värdeminskning av fordonet, som uppkommer vid ideellt arbete till föreningens fromma, räknas som ett utlägg. Precis som när jag använder privat bil i tjänsten, tex.jac skrev:
En god gissning, men så är det inte.jac skrev:
Vill undvika detta...jac skrev:
