P
Jag har fått en faktura på över 3000kr till vår samfällighet, vilket kom som en stor överraskning. Varken i mitt tomtavtal eller köpeavtal från kommunen finns det omnämnt någon att det överhuvudtaget finns en samfällighet och att ett sådant medlemskap är obligatoriskt. Jag har varit i kontakt med kommunen och de hänvisar till att det står omnämnt i en broschyr som jag aldrig tagit del av. Är jag skyldig att betala fakturan?

Skall tilläggas att jag byggt ett hus efter att ha blivit tilldelad en tomt via kommunala tomtkön.

Medlemskap i samfällighet hör till fastigheten (tomten) och skall vara inskrivet i fastighetsregistret. Dvs. du är med stor sannolikhet med i samfälligheten vare sig du vill eller inte. Detta då under förutsättning att den är bildad på ett korrekt sätt.

Om man äger en fastighet som ingår i en samfällighet så är medlemsskapet obligatoriskt. Det finns en beslutshandling (tror det kallas anläggningsbeslut) som stipulerar vad samfälligheten skall ha för verksamhet. Ex. vatten o avlopp, gatuunderhåll osv.

Samfälligheten får inte ge sig in i annan verksamhet än det som framgår av beslutet. Varje fastighet har ett andelstal som kan variera lite beroende på hur stor nytta fastigheten har av samfälligheten. Samfällighetens samlade kostnader skall fördelas ut på medlemmarna i förhållande till andelstalen.

Samfälligheten bör va varit inskriven på tomten i samband med att du köpte tomten, det ligger på din undersökningsplikt att kontrollera sådana saker, innan köpet.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
P
Det var inte riktigt min fråga. Givetvis så ingår fastigheten i en samfällighet, men det är information som delges mig nu. Känns tveksamt juridiskt att inte upplysa mig om detta i mitt köpeavtal eller tomtavtal.

Det brukar inte stå i avtalen, utan brukar ges som en muntlig information iallafall när man köper en befintlig bebyggd fastighet. Slarvas ofta med informationen, men betala måste man ändå, möjligen skulle det gå att tjafsa med kommunen och få köpesumman nedsatt med första årsavgiften, men jag finner det mycket tveksamt.

Däremot kan du ju gå med i samfällighetens styrelse och se om du kan hjälpa den att få såpass ekonomi att avgiften kan sänkas eller ialalfall slipper höjas.

enginolo skrev:
Det var inte riktigt min fråga. Givetvis så ingår fastigheten i en samfällighet, men det är information som delges mig nu. Känns tveksamt juridiskt att inte upplysa mig om detta i mitt köpeavtal eller tomtavtal.
Självklart är det dåligt av säljaren, oavsett om det är en kommun eller annan att inte upplysa om detta. Men det ligger på din undersökningsplikt att kontrollera vilka skyldigheter som följer med tomten.

Det skall framgå av fastighetsinformationen som lantmäteriet har ifall det finns några andelar i gemensamhetsanläggningar eller samfälligheter.
Vid ett fastighetsköp så är det köparen som har undersökningsplikt och det ligger i köparens ansvar att kontrollera fastighetsbetäckningen i lantmäteriets register. Säljaren har upplysningsplikt men vad jag förstår så är den tveksamt styrd i lag.

Som tidigare sagts så bestäms avgiften dels av vilket andelstal som du har och dels av vilken summa föreningen anser nödvändig att ta ut per andel för att klara sitt åtagande. Det senare är någon som beslutas på stämman där du som medlem har möjlighet att framföra dina åsikter och påverka. I slutändan tas en debiteringslängd fram och där framgår vad som skall betalas.
Att det är 3000:- nu innebär alltså inte att det kommer vara så framöver.

Du kan ju nominera dig till ordförande i föreningen och få ett årligt arvode på mer än din avgift om du får stämman med på det. Det brukar inte vara svårt att få en styrelse plats i en samfällighet, det är oftast svårare att bli av med ett sådant uppdrag.

• Gilla
Wilfa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.