Juridik
hempularen: Vad gäller just ingrepp i bärande vägg så får styrelsen godkänna sådana ingrepp, och är till och med tvungna att göra det om ingreppet inte skadar fastigheten. Dvs. den som vill göra det kan tvingas sig till rätten att utföra det om man har lämpliga intyg från en byggnadsingenjör. Just den formuleringen i bostadsrättslagen gäller om jag minns rätt bara för just bärande
hempularen: [citat] En som driver enskild firma har sannolikt en ansvarsförsäkring, den gäller även efter att firman är avvecklad för sådana skador som uppstod medan försäkringen fanns tecknad. Jag är iofs inte säker på hur länge försäkringsbolaget tar skador, om man inte längre är försäkringstagare. Försäkringarna har hög självrisk (typ 20 000 och uppåt), och dessutom kan förs.
hempularen: Rent generellt så har kommuner rätt att sätta bestämmelser om vad du få skicka in i avloppssystemet. Och att det inte klarar dagvatten är inte så mycket en fråga om underdimensionering, utan att kostnaden för avloppshanteringen är hög. Och de har rätt att kräva ändringar, även om installationen var OK när den gjordes. Men det där med källratrappen bör ju inte behöva vara
Stockholm: [citat] Nja, inte i tekniskt avseende. Snarare att jomany får bereda sig på många turer och förhandlingar... för att sedan ändå tvingas vidare till nästa instans... precis som så många andra.
b_hasse: Jag behövde inte gå till botten med detta (än) eftersom hyrevärden sa nej. Hyresvärden kräver att de som bor i lägenheten har tillräckliga egna inkomster.
orparn: Uppdaterar lite. Efter ett 40 minuters samtal med Lantmäteriet så tror jag att jag fick över handläggaren på min sida när det gäller vad samfälligheten egentligen råder över. Men det innebär i så fall ett gediget utredningsarbete för Lantmäteriet då dom uppenbarligen har gjort fel minst under alla år som det har funnits digitala kartor och fastighetsregister. Jag har påtalat att
hempularen: [citat] Jag tänkte iofs på lite djupare dränering. Men det blir en hel del kostnader ändå, du kanske kan gräva själv, men det skall (oftast) transporteras bort mänder med lera och jord, stora lass med makadam skall in, tomten brukar se ut som en skyttegrav från 1a väldskriget efteråt, det skall repareras osv. Dränering är rätt mycket mer än att gräva ner ett rör.
Troberg: [citat] Jag skulle nog provat att dra det till rätten. Man kan prova att hävda att träden är så pass förstörda att de inte längre fyller avsedd funktion, likställa det med fällning, och att man därmed vill ha dem ersatta med nya träd i samma storlek. Om inte annat, ett intressant rättsfall.
Odjuret: [citat] Tack för att du håller oss uppdaterade! Det är alltid trevligt när man får ett slut på en fråga... Men du har verkligen jobbat hårt för att upptäcka dessa saker! Bra grävt! :p Även om vi kidnappat din tråd till att diskutera dödsbon det är en annan sak....
hempularen: Den här typen av problem vid nyproduktion av framförallt bostadsrätter är ganska vanligt. Eller ex. i objektbeskrivningen talar man om exklusiva material, som fönsterbänkar i kalksten granit golv i tamburen, massiv fiskbensparkett i rummen. Och så under byggprocessen kommer man på att det blir för dyrt, och levererar lägenheter med laminatgolv, MDF fönsterbänkar osv. jag har hört
Sir Duke: Det finns absolut inget krav på att ta dit lantmätaren för 30 000. Det viktiga är att du känner dig säker på att staketet hamnar på din tomt. Om någon kommer och klagar om 10 år så får ju den driva det hela dvs visa att det minsann är dennes tomt.
prototypen: Frågan kanske är, har TS köpt ett hus som ska bli färdig och sedan tillträda eller har TS köpt ett pågående bygge? Protte
Herr hatt: Är det bara ni som använder telefonledningen eller går den vidare till fler hus? Annars är ett alternstiv att skippa den fasta telefonin och då få skanova att ta bort ledningen och stolpen efter som den inte används
Plåthuset: Reglerna har ju förenklats på så sätt att man numera endast behöver "skäl" för att hyra ut i andra hand men det är väl inte helt klart vilka skäl som inte kommer att godkännas av hyresnämnden. Förvärv i spekulationssyfte lär ju inte ses som beaktansvärda skäl får man väl anta, däremot att hjälpa en släkting med bostad. Om föreningen nekar en andrahandsuthyrning har man
SueCia: Jag kommer nog att varudeklarerar huset och sen göra en friskrivningsklausul beträffande dräneringen ifall den är undantagen i varudeklareringen. Detta pga. att dräneringen är utförd av tidigare ägare, med pordränskivor och gjort enligt instruktionerna enligt min sambo. Men det finns inga bilder och jag vill inte stå ansvarig för något jag inte har en aning om. Däremot vet jag att
thomasx: Ja, för allt vad vi vet kanske hästen hade både skygglappar och öronproppar och varken såg eller hörde hunden, utan blev skrämd av en skata som kom flygande rakt emot den. Att hunden sprang och skällde precis när det hände kanske var en ren tillfällighet. Hundägaren såg det hela men noterade varken skatan, skygglapparna eller öronpropparna och antog därför att det måste ha varit
KnockOnWood: [citat] Men har du rätt, så kan du ju säga "Vad var det jag sa", i alla fall tyst för dig själv. Och om du inte får chansen så. Ja du förstår, samma resultat. Hoppas du inte blev ledsen nu :confused:
Plåthuset: Hyresgästföreningen är ett bra tips, tycker jag. Utöver det finns det väl ett antal intresseorganisationer för rörelsehindrade som borde ha bra koll på den här typen av frågor.
lars_stefan_axelsson: [citat] Han får i så fall bygga sitt eget på sin tomt... ;)
falkn: Det finns både för- och nackdelar. Fördelarna är att besiktningsmannen kan följa upp grejer som kanske varit tveksamma tidigare. Nackdelen är att han kanske blir lite hemmablind och missar saker som han även missade första gången.
twoody: [citat] Det du vill är att räntan går upp så att du kan köpa något billigt istället för att låna . Tror nog du är avundsjuk , och tycker synd om dej själv för att du inte fick arslet ur vagnen och köpte något innan det gick spikrakt uppåt med huspriserna
Plåthuset: Jag kan ta ett verkligt exempel. Vid en obemannad bensinmack hade decimalen hamnat fel så bensinen såldes för typ 1,35 kr/l istället för 13,50. Kön till macken ringlade lång och jag vågar påstå att INGEN som stod i den kön inte fattade att det blivit något fel. De utnyttjade situationen helt enkelt. I ett sånt fall kan bensinbolaget efterdebitera de kunder som tankat till det
b_hasse: De kanske har en egen förkortning: Asymmetric Digital Satellite Link
Sir Duke: Drog iväg en fråga till skatteverket via deras hemsida häromdagen och fick oväntat snabbt svaret som följer: "Arbeten med träd på tomten ger normalt sett inte rätt till skattereduktion. Det finns dock ett undantag och det är om träd står på den yta som ska tas i bruk för tillbyggnation. Då kan man få skattereduktion för trädfällningen om den sker i direkt samband med att
Odjuret: [citat] Det låter korrekt det du skriver, men var det samma krav -90 när kaminen monterades? I det här fallet är det av vikt...
tommib: Något att utgå ifrån kanske är att ifrågasätta varför transformatorstationen inte hamnar på tomten som ska bebyggas om det är den nya bebyggelsen som är orsaken till den. Obs att jag inte är jurist. Jag skulle snabbt som attan anlita en sådan, som är duktig på fastighetsrätt.
woden: Det hela beror också på vad som är undertecknat i låneavtalet. Dvs, vilka säkerheter har man förbundit sig att ställa till banken. Står det i nuvarande avtal att pantbrev om två miljoner skall vara ställda till banken och gälla för samtliga skulder så surar kanske banken om dom får frågan om att släppa pant. Alltså, en fråga som diskuterats i tråden är hur pantbrev fungerar,
Eld: Om byggaren har flera samtidigt pågående arbeten där några har avtalat vite och ett inte har det så är det givetvis jobbet utan vite som blir lidande om byggaren får problem att hinna med. Att ange en färdigtidpunkt i avtalet utan att koppla detta till ett vite är tämligen meningslöst.