49 198 läst ·
19 svar
49k läst
19 svar
Gåva fastighet, 50%, mellan makar. Mall önskas
Du gav bort 10% av fastigheten men låter din sambo stå för halva lånet? Det var märkligt.
Lantmäteriet ser det som att din sambo fick betala 50% av lånebeloppet, och om det överstiger 85% av 10% av taxeringsvärdet, så ses det som ett köp. Hur menar du att de borde ha räknat?
Lantmäteriet ser det som att din sambo fick betala 50% av lånebeloppet, och om det överstiger 85% av 10% av taxeringsvärdet, så ses det som ett köp. Hur menar du att de borde ha räknat?
När det gäller Blanco-lån så kan man ansvara för lånet med olika andelar. Med bostadslån finns det bara "solidariskt ansvar" eller "gemensamt ansvar". Jag ville att min sambo skulle stå för 1/10 av lånet, men det fungerar tydligen inte så. Min "Gåva" blev "Köp" och staten håvar in tiotusentals kronor i skatter. Jag vill att folk ska bli mer medvetna, att det är lånens storlek som styr, om det blir en massa skatt. Stora bostadslån genererar mycket reavinstskatt, Enligt SBAB fanns det ingen risk att det skulle bli stämpelskatt och reavinstskatt i det här fallet. För många är det bättre att gifta sig, fast man kanske inte är redo att ta det steget ännu. Jag har lån på 1/5 av marknadsvärdet. Min "Gåva" gynnade bara staten.
Varför krävs det egentligen en gåve mellan makar, om fastigheten bara står på den ene och man vill ändra så båda äger den.
I praktiken har man ju redan gett bort hälften när man gifte sig (om man inte skrev äktenskapsförord eller har en enskild egendom).
I praktiken har man ju redan gett bort hälften när man gifte sig (om man inte skrev äktenskapsförord eller har en enskild egendom).
Nej, man ger inte bort hälften när man gifte sig. Det är fortfarande var och ens egendom närman är gifta. I praktiken är det fortfarande min bil och mitt billån, som jag är ansvarig för.karlmb skrev:
När man skiljer sig delar man lika, däremot.
"allt mitt är ditt"...tror jag prästen säger..
Det är ju märkligt att man äger nåt och sedan när man inte vill vara tillsammans längre, ja då skall man plötsligt dela..
Och jag kan ju inte ta ett nytt lån på huset och köpa en bil till, utan makens tillstånd.. Så på något vis äger jag inte huset själv iaf..
Vem hittade på dessa regler...?
Det är ju märkligt att man äger nåt och sedan när man inte vill vara tillsammans längre, ja då skall man plötsligt dela..
Och jag kan ju inte ta ett nytt lån på huset och köpa en bil till, utan makens tillstånd.. Så på något vis äger jag inte huset själv iaf..
Vem hittade på dessa regler...?
Klicka här för att svara