Mattiaz skrev:
Det har jag också funderat på. Men jag tror inte att det är en bra lösning av sentimentala skäl för mina föräldrar och den de har fått fastigheten av.
Men måste de veta upplägget? De nyttjar ju tomten och huset?

Har dina föräldrar andra tillgångar om du har syskon så kanske de kan skriva ett testamente? Du får sommarhuset och de andra får annat. Men sådana upplägg kräver nog Advokathjälp.

Byggis1976 skrev:
Men måste de veta upplägget? De nyttjar ju tomten och huset?
Det skulle nog ta emot att göra ngt sådant.

Ja, det kan jag iofs förstå.

Det bästa är väl kanske att prata med din bror. Se hur han ser på saken? Han kanske inte tycker det är något problem om detta testamenteras till dig och han tar nått annat? Beror på vilken relation ni har. Och med dina föräldrar såklart. Om ni alla har en sund inställning så borde ni kunna hitta någon lösning.

Köp huset av dina föräldrar.
Inget framtida krångel, möjligtvis om du har fru/sambo och ni skiljer er eller om det händer annat otyg.

harry73
Byggis1976 skrev:
Han kanske inte tycker det är något problem om detta testamenteras till dig och han tar nått annat?
det hjälper inte. Nybygget gör att fastigheten ökar i värde. TS betalarbygget, men det blir föräldrarnas egendom, så när föräldrarna dör ska TS i alla fall dela värdetav hans investering med sin bror.

Antingen lånar dina föräldrarna din investeringskostnader av dig. Då får du tillbaka det som du spenderade på bygget. Ytterliga värdeökning delar du i alla fall med din bror,
Eller så köper du husetav dina föräldrar, då har de lite större pension, och du får hela värdeökningen av fastigheten.

Vi får väl se hur det ska lösas. Vi ska prata om det allihop tillsammans. Kanske slutar med att jag drar dit en husvagn:D

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
harry73
Mattiaz skrev:
Vi får väl se hur det ska lösas. Vi ska prata om det allihop tillsammans. Kanske slutar med att jag drar dit en husvagn:D
Nej! Nu svarade jag att du bara har två möjligheter, då kan du inte komma med en tredje :( (;))

• Gilla
Pärran
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är troligtvis (sannolikt) svårt/omöjligt att få bygglov för ytterligare ett bostadshus på tomten. Den problematiken är det ni först bör utreda med kommunen.

Varför är det svårt att få bygglov ?

smurfen72 skrev:
Varför är det svårt att få bygglov ?
I första hand på grund av strandskyddet. Sen kommer Det dessutom att ställas höga krav på avloppsanläggningen.

Huset kommer att hamna bakom befintligt hus och kommunen har redan varit där och kollat inför en ny avloppslösning.

Polyene skrev:
I första hand på grund av strandskyddet. Sen kommer Det dessutom att ställas höga krav på avloppsanläggningen.
Undantag från strand skydd brukar ju beviljas när det redan finns byggnader där annat om man ska bygga på helt ny obebyggd plats.

Hemmakatten
De allra flesta detaljplaner har som utgångspunkt att bara ett (1) bostadshus får uppföras på varje fastighet. Men kan du stycka fastigheten i två kan det gå lättare om du kan få dispens från strandskyddet.

Det kanske ligger i ej detaljplanerat område som många sommarstugetomter gör. I vårt fall finns inga restriktioner utanför detaljplan på antal byggnader, höjd på byggnader eller byggytor. Sålänge man inte bygger 10 m högt och stör grannarnas sjöutsikt går det ju som smort!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.