Jag har köpt en tomt. Runt tomten ägs marken av en äldre bonde. Han brukar inte själv längre marken, men arrenderar ut den till släkting som har kor och en tjur där. Då det inte finns staket går djuren även på min mark.
Tomten såldes av bondens föräldrar på 60-talet. Det finns ingen fastighet på tomten, men enligt kommunen var den tänkt att bebyggas, så det ska inte bli problem med bygglov (det har jag kollat upp. Jag har köpt av dåvarande köpares söner. De är i 70-års åldern och har ärvt den efter sin mor, men aldrig kunnat nyttja den då de inte velat bråka med bonden. Vi skulle gärna vilja bygga ett litet sommartorp.
Jag har försökt tala med bonden, men han vill inte ha oss där. Vi har servitut /rätt att nyttja vägen dit.men det vill han inte kännas vid,
Har talat med honom om djuren, men han säger att han har alltid haft djuren där och kommer alltid ha dem där. Han var emot att fadern sålde säger han.Och att ge oss annan bit mark i utbyte att nyttja ..vägrar han.
Så min fråga: är det jag som ska bekosta stängsel för att hålla hans djur borta?
Vad har jag för rättigheter och vad kan jag göra,?

mamma pappa och tre små grabbar

Låter som en trevlig granne.

Men du, tror du inte kossorna håller sig långt borta när ni dundrar dit med byggmaskiner mm när ni bygger huset?

Om ni blir störda av djuren efter att huset är rest så kan ni väl börja fundera på hur ni skall göra.

Ja inte är det du som ska se till att bondens djur håller sig på sin mark.
Gör en polisanmälan om att han använder din mark som bete samtidigt skickar du en räkning till bonden för hyra av betesmark..

• Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Du kan kanske ställa frågan här!? http://lawline.se
Det är ju en fråga om djuridik :rolleyes:

• Gilla
Charley1968 och 8 till
  • Laddar…
Vad är problemet med vägen, bortsett från att han inte vill ha er där? Hindrar han rent fysiskt er från att nyttja vägen?

Och som sagt djuren får han hålla på sin egen mark, ett staket som håller djuren på hans mark är hans problem.

Om han blockerar vägen för er så är det en polissak.

Har du alla papper på att du äger tomten ?
Om alla papper är i ordning kanske du kan sätta staket runt din tomt och avgränsa den .
Förstör kossorna staketet så måste ju bonden laga det , annars får man nog polisanmäla bonden för skadegörelse.
Ta en kopia på väg servitutet o kör upp i ansiktet på bonden om han bråkar.

Molod skrev:
Det finns ingen fastighet på tomten, men enligt kommunen var den tänkt att bebyggas, så det ska inte bli problem med bygglov
Välkommen till forumet!

Jag tycker som några innan. Bygg ditt hus på din fastighet och se om problemen inte löser sig med lite tur. Sen blir jag nyfiken. Har bonden inte hägnat in djuren alls? Hur förhindrar han då att de rymmer helt? Eller har han inkluderat även din fastighet i inhägnaden? En enkel "karta" med din fastighet och omkringliggande fastigheter/ägare kan hjälpa oss att förstå bättre.

Och slutligen med risk att låta som en besserwisser. Den tomt du har köpt är (med största sannolikhet) en fastighet. En fastighet är ett landområde och inte en byggnad/hus. En fastighet kan ha byggnader hus uppförda på sig.

Försök se det positiva i situationen också :)

Det är inte alls bara nackdelar med kossor.
De klipper gräset gratis, och gödslar samtidigt.
De är faktiskt duktiga på att hålla ner sly. Öppna landskap helt enkelt.

De här två går på min tomt:
DSCF3131 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonden håller med staket, jag håller med vatten.
Win - win helt enkelt.

Men det är klart att överenskommelsen skall vara ömsesidig.
Vet inte om det finns något att göra med gamla förstockade bönder.
Det är klart att han inte har rätt att släppa korna på din mark utan lov.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Tack för alla snabba svar!
Vi hade tänkt lyfta dit ett litet timmertorp, så det blir nog inte så mycket byggmaskiner.:)
Vår tomt ligger på en liten kulle med en del träd ner mot sluttningen,bonden har hägn runt.
Då det varit varmt har vår dunge ser ut att vara djurens favoritplats i hagen. Tanken var att gå in där och röja bort en del träd, men med en tjurig tjur drar man sig för det :|
Ang vägen, går den förbi hans hus och han har grind som han kan låsa vid hagen.
Alla papper är i sin ordning.

Molod skrev:
Vår tomt ligger på en liten kulle med en del träd ner mot sluttningen,bonden har hägn runt.
Så er fastighet är alltså helt inhägnad av bonden? Betyder det att han äger samtliga fastighet(er) som gränsar till er fastighet eller har han satt upp hägnet på någon annans fastighet?

Frågorna ovan kanske inte är så viktiga för ursprungsfrågan egentligen men jag har bara lite svårt att förstå "kartbilden". En enkel skiss skulle nog hjälpa.

Edit: Läste TS första inlägg lite noggrannare. "Runt tomten ägs marken av en äldre bonde."

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Staka ut dina tomtgränser och visa bonden papprena (visa honom en kopia så han inte förstör dom för dig).
En tjurig bonde är nog farligare än hela flocken med djur.
Kossor o tjurar är inte arga av sig normalt , kanske om dom har kalvar med sig men annars är dom bara nyfikna o älskar att bli kliade mellan hornen.
Man ska ha respekt för dom men behöver oftast inte vara rädd.

Det låter ju helt klart som att du har rätten på din sida. Tänk dock på att du är i en utsatt position om bonden väljer att göra allt för att göra livet surt för dig, vilket ju låter sannolikt.

Ett alternativ skulle vara att erbjuda honom att köpa tillbaka tomten, men det kan nog vara svårt att komma överens om något rättvist pris, och det är ju i stort sätt det du redan försökt. Men jag skulle i alla fall rekommendera dig att försöka bli vän med bonden. Förhoppningsvis är djuren inte alltför aggressiva och de hjälper ju till att hålla landskapet öppet och vackert! Tydlig information och respekt räcker ofta långt; om du utnyttjar din lagliga rätt till att bara köra över honom blir ni nog båda förlorare i längden.

• Gilla
orparn
  • Laddar…
Hemmakatten
Aldrig i livet att ni kan få mig att tro att kor inte är livsfarliga. :eek:

När första barnet var litet var vi på Öland och promenerade i ett naturområde där kor strövade omkring. Såg en flock med ett 20-tal kvigor. Vände om eftersom jag inte är uppvuxen med kor omkring mig och har respekt för kor. Korna började följa efter, jag började gå lite fortare, korna började också gå lite fortare... Till slut sprang jag med barnet i famnen med en vilt framstormande koflock efter mig. Till slut hann jag med nöd och näppe fram till parkeringen, slängde mig över färisten och fram till bilen där jag helt slut och rädd kissade på mig. Efter den episoden håller jag mig långt borta från kor. Och är helt övertygad om att man kan använda kor inom militären för att rusa fram och trampa ner, stånga och krossa fienden...

Redigerat:
  • Gilla
G-83 och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Aldrig i livet att ni kan få mig att tro att kor inte är livsfarliga. :eek:

När första barnet var litet var vi på Öland och promenerade i ett närområde där kor strövade omkring. Såg en flock med ett 20-tal kvigor. Vände om eftersom jag inte är uppvuxen med kor omkring mig och har respekt för de. Korna började följa efter, jag började gå lite fortare, korna började också gå lite fortare... Till slut sprang jag med barnet i famnen med en vilt framstormande koflock efter mig. Till slut hann jag med nöd och näppe fram till parkeringen, slängde mig över färisten och fram till bilen där jag helt slut och rädd missade på mig. Efter den episoder håller jag mig långt borta från kor. Och är helt övertygad om att man kan använda kor inom militären för att rusa fram och trampa ner, stånga och krossa fienden...
De ville bara leka, kanske bli kliade bakom öronen och möjligen få en hötapp. Helt ofarliga! Hästar däremot... ;)

• Gilla
santos och 4 till
  • Laddar…
Som 2-3 åring försvann jag i ett oövervakat ögonblick rätt ut i e hage med 10-20 kvigor , när dom skulle hämta mig ställde sig alla kvigor i en ring runt mig o försökte försvara mig mot bonden. :p
Mamma o pappa släppte mig inte ur sikte en ända gång efter det.
Kor är snälla...hästar går jag inte in till..dom bits i ena änden o sparkar i andra.

• Gilla
santos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.