B
b_hasse: Det verkar som huset köptes med avsikten att de skulle bo där, som sambos. Det bör räcka för att sambolagen ska kunna användas. Jag tror därför att ett samboavtal är bra, där man avtalar bort att bostad/bohag ska delas lika vid en separation. Detta trots att de inte är sambos.
4 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Om jag minns rätt så var det så vi hanterade den detaljen, revisorn var ju givetvis med på "årsmötet". Men som sagt vi kallade ju till årsmöte, så om någon hade haft ngn. synpunkt så var det ju fritt fram att komma. Vi körde också med ett lite halvobligatoriskt rullande schema för styrelsearbetet, så ingen satt i styrelsen mer än typ 3 år. Jag lyckades nästan hålla mig borta
33 svar · 29,8k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Din inställning är beundransvärd. Problemet är att det finns gott om människor som systematiskt utnyttjar dylikt beteende.
38 svar · 28,5k läst
T
Troberg: Om det är tveksamt att byta lås, låt låsen sitta. Dock, sätt dit ett andra lås också...
117 svar · 56,4k läst
K
ktm250: [citat] Sant, men ack så viktigt.
26 svar · 5,7k läst
A
abel48: Oj ja då kan nog detta ingå. Vad kan hända då om de inte finns bygglov o bygg anmälan? De är ju inte jag som byggt, men kan jag som köpare bli drabbad av avgifter? Mvh anders
6 svar · 5,8k läst
C
Costanza: Den här delen av vår bodelning är nu avklarad, och vi skrev ett bodelningsavtal efter en mall vi hittade på nätet. Kollade även på biblioteket, och i böcker om familjerätt finns en del exempel. Ett bodelningsavtal är relativt okomplicerat tycker jag. En sak som höll på att ställa till det lite för oss var dock bankens hållning. Jag som skulle ta över huset skulle ju även ta över
10 svar · 3,2k läst
O
Odjuret: En försäkringsbesiktning säger inte så mycket i allmänhet och och med AC i synnerhet. Men oavsett... Man vet aldrig vad köparen kan reagera på....
20 svar · 3,4k läst
O
Odjuret: Nu vet jag inte hur detta VA bolag jobbar, men med Stockholm Vatten var det inga problem alls... Du kan alltid kontakta FB om inte annat för att få lite råd. Men jag tror inte dom gör något, det är inte deras ansvar så att säga. Dom har ingen lust att lägga ut pengar om det finns någon annan som kan betala. I det här fallet finns det någon annan som ska betala, som dessutom har ett
13 svar · 2,4k läst
S
steve5432: Reagerar på att detta med el och vvs endast verkar ha påtalats muntligt. Vill man ha saker och ting på sin plats, se då till att få ner det på papper. Detta papper kallas för ritning, och är utmärkt för att undvika missförstånd. Det kan ju räcka med en enkel skiss för att få det rätt till 99%. Sen tar ju hantverkarens yrkesskicklighet över när det gäller exakt placering av
33 svar · 9,2k läst
Villa vista
Villa vista: Kontakta själv länsstyrelsen ang ärendet. Jag tror att du skAll focusera på lovärendet och släppa tillgänglighetsbiten.
35 svar · 4,3k läst
O
Odjuret: När det gäller dolt fel så spelar det ingen roll för din del. Säljaren är ansvarig för fel som är dolda i 10år. försäkring eller inte. Så egentligen spelar det ingen roll för dig att det inte finns försäkring. Försäkringen finns framför allt för att försäkringsbolaget ska tjäna pengar ;) Sedan för att skydda säljaren i en händelse av att det dyker upp ett fel som är
34 svar · 6,1k läst
H
HEM2121: Ja, håller med dig, återbetalning används ju i dagligt tal, å det är ju strunt samma egentligen vad den korrekta benämningen är i detta skede, bara TS får tillbaka sina pengar. :)
33 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Här gäller att ha lite klart för sig hur man förvärvar huset. Det finns två möjligheter. Antingen så ordnar ni det så att du får ärva hela huset i arvskiftet. Antingen så får då din bror kompensation via andra tillgångar, eller genom en ren betalning från dig (kolla med jurist i så fall, där finns fallgropar). Men har du då förvärvat huset genom arvskifte, så är det i
7 svar · 9,3k läst
O
Odjuret: Tja... det kan bli svårt att vinna denna fight. Se till att skaffa bra argument. Inte bara känslomässiga. Det biter inte så hårt. Utan juridiska Att det saknas marklov är en enkel sak att fixa...
7 svar · 2,4k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Jag är i sak inte emot högre tillgänglighet för handikappade. Tvärtom. Men jag tycker att åtgärderna ska genomföras när behov uppstår. I alla fall vid privata bostäder. Inte generellt. Visst, lättare anpassningar vid nybygge som att se till att inte ha 70 breda dörrar är ju som nämnts ingen kostnad i sammanhanget, men ett lyftbord vid ombyggnad av ett befintligt boende? Det
42 svar · 15,0k läst
helrob
helrob: Smålandsvillan säljer inte några hus med inredd övervåning så för deras del så finns inget att räkna på mer utan säljaren vill ju gärna få i hamn affären med ett "tidsbegränsat" erbjudande, verkar vara rätt vanligt, något liknande för oss. Priset på övervåningen inredd och klar går att få uppgifter på forumet på; supermin med allt jobb själv ligger kanske på 150", en
57 svar · 16,4k läst
C
cpalm: [citat] Var också tvungen att dubbelkolla och jag tycker nog att det är rätt tydligt: 6 kap. 8 §: Den som förvärvar en bostadsrätt svarar inte för de betalningsförpliktelser som den från vilken bostadsrätten har övergått hade mot bostadsrättsföreningen. Dvs. föreningen kan knappast tvångsförsälja bostadsrätten pga en tidigare medlems skulder. Det skulle ju innebära att den
30 svar · 8,7k läst
P
Pagno: Såg du inte att du blev lurad hit Anna? ^^ Nu kommer du för evigt att få försöka förklara dig, ser med stort intresse fram mot vad som komma skall, kommer att följa detta till dess att sista ordet är skrivet.....
94 svar · 11,2k läst
S
Spackelspaden: En tanke jag fick som säkert de juridik-kunniga på forumet kan svara på är om det inte kan bli problem att din granne äger buskarna på din tomt? Rent juridiskt beställer och köper ju han de nya buskarna och planterar dem med din tillåtelse. Vid t ex en reklamation så är avtalet ingånget mellan grannen och handelsträdgården, eller var han nu kan tänkas köpa dem. Jag hade enbart
25 svar · 10,0k läst
·
H
hempularen: Njaa. Jag kan ha fel, men jag har för mig att man skall slippa sanktionsavgifter om man vidtar rättelse. Dvs. river. Om man däremot söker bygglov efter att ha blivit påkommen, så tror jag att avgiften utgår oavsett om man då får lovet. Men detta bör du kolla innan du ger dig på det. För byggsanktionsavgiften är inte "några tusen" numera. Lite beroende på omständigheterna så blir
16 svar · 8,8k läst
Anna_H
Anna_H: Det är bara att fråga kommunen. En granne fick sätta sin frigga pecis på tomtgränsen. först ville de att den skulle stå 4,5 meter ifrån, men det innebär med våra smala tomter att friggan hamnar mitt på gräsmattan. När det dessutom visade sig att kommunens staket satt två meter in på kommunens mark fick de lov att sätta dem 2 meter från staketet om de i fortsättningen lovar att
15 svar · 26,3k läst
Y
Yrrol: Det borde väl finnas något färdigt dokument som inte kostar pengar att laddahem?
4 svar · 10,7k läst
M
-MH-: Varför inte? De flesta är införstådda i riskerna och accepterar dem. Träden är ju betydligt säkrare än andra miljöfaror vi accepterar. Tillräckligt säkert för att de inte skall behöva lagstiftas om det.
194 svar · 44,0k läst
TeroM
TeroM: Finns en prejuciderande dom om detta. Det räknas som teknikutveckling och kräver ingen ändring i anläggningsbesluten. Vi hade andra ändringar som vi behövde göra i våra stadgar vilket gjorde att vi samtidigt i stadgarna kompletterade anläggningsbeskrivningen med att centralantennanläggningen numera är ett fibernät. Att ändra i anläggningesbesluten är stökigare och kostar mer.
2 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Jag vet inte exakt hur man skall formulera sig, det du skriver låter väl rätt rimligt. men som sagt dokumentera, och dokumentera. Protokoll är A och O. Och fotografera. även under arbetets gång. Du bör kolla med bolaget om den bevisning som finns kan anses räcka, eller om de även kräver ett protokoll från en bes. man. Det kan i så fall vara viktigt att ordna det innan något
2 svar · 8,7k läst
O
oceanis: [citat] Både säljare och köpare har ju haft sina egna besiktningsmänn så att ta in en till som kontrollerar vad köparens egen besiktningsman inte har upptäckt och som inte ens köparen själv upptäckte verkar ju inte ge så mycket. Då blir det nog antagligen bara en tredje besiktningsman som inte upptäcker något.....kan man ju åtminstone befara.
15 svar · 6,7k läst
M
Mainstream: Texten kommer härifrån: http://bankforsakring.konsumenternas.se/forsakring/villa-och-fritidshus/dolda-fel-och-forsakringar Värt att notera är också Köparen har naturligtvis möjlighet att direkt av dig som säljare begära ersättning för dolda fel för allt det som är undantaget och på hela fastigheten i övrigt, om köparen inte har avtalat bort den möjligheten i köpekontraktet. Jag
50 svar · 19,2k läst
M
Molander: Tack Kjell! Det finns alltså hopp. :)
2 svar · 1,2k läst
Anna_H
Anna_H: Är det inte enklare att fråga banken än att spekulera så här? Det där med ofri grund KAN vara ett problem, men ofta handlar det då om att tomtägaren INTE är en av delägarna i huset. En sak kan jag klargöra med säkerhet: fritidshus ingår INTE i sambolagen och tomter utan hus, så tomten tillhör TS. Endast bostad och bohag inskaffat för gemensamt bruk ingår. Dit räknas inte heller
12 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.