Hemmakatten
Inte nån tröst för er, men när vi fick vårt bygglov i juli 2005 gällde vissa regler för badrum. Bygget påbörjades juni 2006 och då hade redan ett par olika regler passerats. När badrummet så småningom blev färdigt sent 2007/2008 hade reglerna ändrats ytterligare ett antal gånger. Vi anpassade oss så gott det gick men som jag förstod det hela skulle reglerna vid bygglovets ikraftträdande gälla, eller om det var reglerna när man satte igångd som gällde. Är smått förvirrad 😕 om vad det var som egentligen gällde. Badrumsbygget är dock väl fotodokumenterat...

I er situation hade jag dock benhårt hävdat det avtal ni har med Entreprenören och inte betalat en krona.

Redigerat:
Nej, det är vad vi tänker göra. Men besiktningsmannens agerande hjälpte ju inte situationen direkt.

Jo, vad gällande bkr så byts reglerna oftare än fransmän byter kolsonger (hehe) och jag har full förståelse för att det i skarvar och långdragna byggen kan bli lite problem.

Vi hade fått ett felaktigt ifyllt intyg från innan 2006 (som de såg ut då). Underentreprenören för plattsättning är ett av stockholms största tror jag, de gör 400 badrum per år och enligt dem har de lämnat ut ogiltiga papper i flera år......ingen har reagerat innan oss......unbeliavable.

N
Att säga att ingen annan reagerat verkar vara en standardkommentar från större företag för att man ska känna sig som den enda som bråkar. Där jag arbetar så har vi en leverantör som brukade köra med det. Men vi tänkte att vi kan inte vara dom enda som har dom här problemen så vi ringde runt til ett tiotal andra som handlar från samma leverantör och dom hade precis samma problem och hade fått samma svar som vi. Dom blev ganska tysta hos leverantören när vi sa att alla vi talat med hade samma problem.

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
O
Byggis1976 skrev:
Ja, det kan varit så att han hade en dålig dag. Konsekvensen för blir stor nu, eventuellt, när entreprenören fakturerar vi bestrider, han går till tingsrätten and it goes on......så jäkla trist!
Det verkar som att Murphy verkligen är en god vän... ;)

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
En till liten fråga:

Vore det relevant att för er att ifrågasätta besiktningsmannens kompetens, certifiering eller eventuellt "bias"/jäv? (Osäker på om certifiering är just rätt term).

Är det t.ex en "standardbesiktare" som brukar göra t.ex. besiktningar vid husförsäljningar, är det enligt mig inte särskilt kunnig människa utan någon som går och leker med en fuktmätare.
SBR-certifierad däremot väger ju lite tyngre.

Jag är också nyfiken på vad ert försäkringsbolag säger, dom hade väl redan betalat för arbetet till största del?

Redigerat:
IVi valde honom för att han är SBR behörig och gör många badrum.
Det är möjligt att han känner Entreprenören, det vet jag inte. Men denne har inte medverkat vid besiktningarna.

Moderna försäkringar bryr sig inte det minsta (rent krasst). Vi har, utan att klaga eller något, frågat om de vill ta del av besiktningarna med nej. Sen skrev jag till vår skadereglerare att badrummet inte blev godkänt vid besiktningen och det enda svar jag får är att "Ni som kund äger relationen" och "Vi betalar ut när entreprenören anser sig klar".

Nåja. Avtalet är tydligt, förseningsvite löper på och det är tydligt med vad som anses "vara färdigställt". Synd bara att entreprenören inte kunda hålla sig till avtalet mer, bygga efter monteringsanvisningar och bkr.....jag antar entreprenören kommer vilja ha avtalat belopp från oss, på den punkten brukar de ju sällan vilja göra avsteg från...hehe.

Det felet som gjorde mig extra sur mot slutet är att golvbrunnen inte monterats i enlighet med branchregler. Detta trots att vi specifikt avtalat branschregler och dessutom specifikt skrivit i själva avtalet (utöver branchreglerna i sig) att vi INTE vill ha fix/fog i golvbrunnen för att dölja att den kan inspekteras.....men ändå väljer man att dölja den med just fix och fog.....Stor suck.

Redigerat:
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Blir imponerad av hur noga ni varit med kontraktet.

F_man skrev:
Blir imponerad av hur noga ni varit med kontraktet.
Vi har erfarenhet av enormt besvärliga entreprenörer. Denna vi haft nu är väldigt bra ur en allmän synvinkel. Vi har tidigare haft rena skojare så pga diverse smällar så har vi lärt oss. Tyvärr blir vi ju också påverkade väldigt negativt av att ha gått på några nitar.

....her fler historier om badrum än vad du kan ana. Det bästa badrumet (oväntat nog) byggdes i vårt förra hus av en ärlig men extremt okunnig polack. Då tog jag ledigt från jobbet för att hjälpa honom, extremt negativt för plånboken men bra blev det. Han ringde i början och frågade om det mesta (och ja, han var bkr behörig).....3 månader tog det och jag fick lära mig allt eftersom jag fick hjälpa honom att förstå svenska monteringsanvisningar. Men vi följde monteringsanvisningar väl!

Redigerat:
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Niq skrev:
Att säga att ingen annan reagerat verkar vara en standardkommentar från större företag för att man ska känna sig som den enda som bråkar. Där jag arbetar så har vi en leverantör som brukade köra med det. Men vi tänkte att vi kan inte vara dom enda som har dom här problemen så vi ringde runt til ett tiotal andra som handlar från samma leverantör och dom hade precis samma problem och hade fått samma svar som vi. Dom blev ganska tysta hos leverantören när vi sa att alla vi talat med hade samma problem.
Ja, så kan det vara. Trist!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.