Byggahus.se

Blåst på badkaret

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har blivit lurad på mitt bubbelbadkar som jag beställde och betalade för ett år sen. Firman Stjern radiator AB (fd Mesda products AB) gick nyligen i konkurs. Riktigt säker på att jag någonsin skulle få mitt badkar har jag väl aldrig varit efter att de sköt upp leveransdatum flera gånger med olika märkliga skäl som att "kontainern for av ett tåg i en cyklon i asien och beställningen behövde göras om", "mina släktingar väntar också på varor", osv.

Det läskiga är att varken före detta VDn eller konkursförvaltaren kan presentera några bevis för att mitt badkar någonsin varit beställt från tillverkaren. Det som är ännu märkligare är att mitt badkar fortfarande kan beställas på Stjernradiators hemsida. Det är pågående kampanjer i detta nu. Moderbolaget Stjern trading AB, samma ägare, tar hjärtligt emot pengar och beställningar på SPA, badkar, radiatorer. Han hävdar att han inte säljer badkar längre, men det går tydligen bra att betala för dem.
    I konkursboet fanns det varken pengar eller gods enligt advokaten, så vad jag kan förstå är det grundligt plundrat inför konkursen. Jag besökte deras utställning när jag beställde och då fanns det varor i lokalen.

Det jag undrar är hur många det är som beställt av de där skojarna och inte fått något? Framförallt, är det någon alls som fått något eller är deras verksamhet bara bondångeri?
    Sen undrar jag om det inte finns någon lag som förhindrar fortsatt verksamhet med att ta betalt utan att leverera. Tangerar detta till skalbolagsaffär?

Jag har givetvis frågat före detta VDn om allt detta men han är givetvis hal som en ål och vägrar svara och hänvisar till konkursförvaltaren som i sin tur inte fått någon dokumentation av företaget. Inte har jag lyckats hitta någon som kommenterat företaget på internet heller.

2. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Man ska aldrig betala en vara i förskott när den beställs via nätet. Varför inte använda postförskott?

3. Per_Kylsten
    Medlem Nivå 4
    Jag tror iofs att Robuster nu kommit fram till samma slutsats....

Tackar för din varning Robuster.

/per

4. blender
    Medlem Nivå 1
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Puhh.

Det bolaget var det nära att jag handlade radiatorer av för ett par år sedan. Hur tusan kan man omsätta så lite som 1,3 milj. i den branchen? Det framgick när jag ringde till dem att de hade lager, utställning och det var minst 3 personer som jobbade där, troligen fler. Och nu senaste åren verkar det ju ha varit avvekling på gång.

6. nattugglan11
    Medlem Nivå 9
    Det företaget ligger i täby, konstigt nog har de en hel del prylar på blocket.se och även på deras sajt som ni säger. Är det inte konkursförvaltaren som tar beslag på deras tillgångar? Jag kollade deras ekonomiska situation och det är korrekt att det gott mkt dåligt sista året.

Lukar bedrägeri, jag skulle göra en polisanmälan eller kontakta någon advokat och få hjälp om det verkar totalt felaktigt från deras sida.

Redigerat 30 dec 2008 23:11
  7. S
    Medlem Nivå 8
    prova att beställa ett nytt och se vad som händer. du har ju redan betalat

8. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag är ytterligare en kund som blivit blåst av detta företag. Beställde också ett badkar dec 2007 i deras lokaler och fick svaret att han inte kunde beställa detta utan en förskottsbetalning eftersom badkaret var så stort (129x185). Tänkte då att betalas skall det ju göras förr eller senare.

Har fått samma svepskäl som Robuster. Snöstorm, elavbrott, tåg som tappat container osv.

När jag tog kontakt med Kronofogden för min ansökan om ett betalningsföreläggande i aug-08 fick jag veta att företaget haft 36 sådana under det senaste året.

Såg i veckan att han sålde varor på Tradera. Jag gjorde en anmälan och kontot ser ut att vara avslutat där. I går gjorde jag Blockets säkerhetsavd. medvetna om företaget och jag har fått svar att de skall kolla upp mina uppgifter. Hoppas att man stoppar hans försäljning även där. Tänker fortsätta att bevaka Internets säljsajter och anmäla så fort jag ser honom.

Stephan Stjern sitter dessutom som förtroendevald i Täby kommun. Ytterligare en sak att ta tag i och se till att alla hans uppdrag avslutas där. Hjälp gärna till och skicka ett mejl till ordförande med frågan om det är förenligt att ha ett sådant uppdrag och bedriva den typen av affärer som han gör.

Han finns även på nätet under namnet Badkarskungen.

Lämna ett omdöme på Eniro. Skall sälv göra detta. Sök på Stjern Trading. Han har redan fått ett dåligt omdöme där utav någon som blivit lurad.

Funderar på om det finns någon myndighet som kan stoppa företagets hemsida? Då de säljer över nätet så skulle detta behöva stoppas innan fler blir lurade.

Någon som vet?

9. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Redigerat 8 jan 2009 10:31
  10. S
    Medlem Nivå 2
    Tveksamt

billigtvvs är registrerat på en kille i värmland ser det ut som.

11. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Skönt det iaf, tänkte så han inte startade fler företag och blåste folk.

12. T
    Medlem Nivå 1

Flera bolag

Hej igen.
    Går man in på http://www.allabolag.se/5562901552 så kan man se att han registrerade Stjern Trading redan 1987 men aktiverade det lagom till sin konkurs i Stjern Radiator(Dec -08)
    Han registrerade ytterligare ett bolag i jun-08 som heter Othala VVS & Entreprenad AB. Så inte ligger han på latsidan inte.

Min personliga uppfattning är att han har satt detta i system. Lura så många som möjligt, när det börjar osa hett, töm bolaget, gå i konkurs och flytta verksamheten till nästa bolag.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Hej på ER.
    Här är ännu en som blivit lurad av detta företag. Beställde ett SPA bad och fick det ca 6 månader försent efter massa bortförklaringar typ de som är sagda tidigare. Vid 1:a badet så märkte vi massor av fel på karet, värmare som antingen inte fungerade alls eller gav skållhett vatten, karet läckte, för lite isolering runt karet, locket var klent byggt och för tunn isolering samt trasigt, saknades cirkulationspump osv. Blev lovad ett nytt kar av Stephan Stjern, ägare och VD, vid ett antal tillfällen men det blev inget. Anmälde företaget till ARN men dum som jag var drog jag tillbaka anmälan då Stephan dyrt och heligt lovade mig ett nytt och bättre kar. Efter ytterligare förseningar får jag reda på att han har ansökt om konkurs för företaget.
    Han namnändrade Stjernradiator till Mesda Products samma dag som konkursen gick igenom.
    Har inte moderbolaget Stjern Trading ngt ansvar gentemot dotterbolagets betalningar.
    Han har även 1 konkurs tidigare på Seep Trading 2007-11-29
    Är det värt att gå ihop och göra en gemensam polisanmälan???

14. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Oj, det bolagets lokaler har jag varit i !

Jag såg för ngt år sedan att de sålde VVS-prylar billigt (rör, blandare, ballofix osv) och istället för att nätbeställa åkte jag dit.
    Dom hade en liten utställning och sedan ett "bakre rum" där det låg grejjer överallt !

Damen där då var iaf serviceinriktad och försökte hjälpa mig, men dom hade inte det jag var ute efter "hemma". Och jag var inte sugen på att beställa sakerna.

Dom hade en hel del kartonger så uppenbarligen har dom/skulle dom levera något iaf - om det är som ni säger så verkar det dock kanske som att det är en av dessa halvseriösa källarfirmor, som tar pengar, leverar om allt går bra, men går minsta sak snett så skyller dom ifrån sig och vägrar/fifflar så att kunden aldrig ser varken vara eller pengar ?!

Är ägaren förtroendevald så måste han ju ha ett intresse av att vara seriös-dvs han måste rätta till alla missnöjda kunders förfrågningar så bra/fort det går !! - är han inte det så måste han bort tycker jag ! Politiker har alltför mkt makt för att få vara kvar om dom är fifflare...

/K

15. H
    Moderator · Nivå 25